In dit programma gaat het om de relatie van de gemeente met de inwoner en de manier waarop Deventer bestuurd wordt.
Het gemeentebestuur wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De raad is de vertegenwoordiging van de inwoners van Deventer. Ze bestaat uit 39 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan. Het dagelijks bestuur van de gemeente is belegd bij het college van B&W. Binnen de door de raad gestelde kaders geeft het college uitvoering aan het beleid.
De gemeente heeft vele taken. De rol die ze aanneemt loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden, stimuleren of faciliteren (subsidies) tot loslaten, wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. We nodigen inwoners en organisaties actief uit om mee te denken en initiatief te nemen.
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We bieden advies als er meer ondersteuning nodig is. We werken aan passende regels: we kijken welke regels belemmerend werken, onnodige regelgeving wordt losgelaten. De komende jaren willen we voor inwoners en ondernemers de regie op de eigen gegevens verbeteren.
Inwoners en ondernemers kiezen zelf het contactkanaal met de gemeente. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van onze inwoners moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, e-mail, social media, Whatsapp en digitaal) van groot belang, houden we deze kanalen maximaal open en kiest de inwoner zélf zijn contactkanaal: de omnichannel strategie. Dit is niet alleen klantvriendelijk, het is ook (kosten)efficiënt, omdat het herstelkosten in de vorm van informatieloops, onnodig contact, klachten en bezwaar helpt voorkomen.
Meer informatie
2023 in vogelvlucht
Publieke Dienstverlening
In 2024 start de meerjarige piekperiode van de reisdocumenten, die door verlenging van de geldigheidsduur van het paspoort in 2014 is ontstaan. In 2023 hebben we ons voorbereid door het aantrekken van nieuw en extra personeel en door het implementeren van nieuwe software, waarmee onze dienstverlening nog soepeler verloopt.
Verkiezingen
In maart 2023 hebben we de gecombineerde Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen georganiseerd. Het traject van stemlocaties, tellen en communicatie is goed verlopen. Op basis van de uitgevoerde evaluatie van de Tweede Kamerverkiezingen in november 2023 en de motie van de raad over de verkiezingsborden wordt het draaiboek voor volgende verkiezingen aangescherpt.
Burger- en overheidsparticipatie
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. In 2023 heeft de gemeenteraad het Participatiebeleid en de Participatieverordening vastgesteld. Deze stukken geven richting aan de doelstellingen en de vorm van participatie die wordt toegepast bij een besluit.
In 2023 is tevens de zogenaamde Initiatieftafel opgestart om initiatieven die vanuit bewoners komen op een goede en effectieve manier door de organisatie te geleiden. Bewoners weten op deze manier snel waar ze aan toe zijn en kunnen aan de slag. Daarnaast is in 2023 gestart met de organisatie van een Burgerberaad met Klimaat als onderwerp.
Regionale samenwerking
Deventer werkt met Apeldoorn, Brummen, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen samen in de Regio Stedendriehoek. Samen met andere overheden, ondernemers en onderwijs is een agenda vastgesteld die leidt tot een regio waar het goed wonen, werken, leren en recreëren is en blijft. Waar de brede welvaart blijvend op een hoger niveau ligt. En waar gerichte aandacht is voor ruimtelijke kwaliteit, verduurzaming en digitalisering.
In 2023 is gewerkt aan het opstellen van een Regio Deal-aanvraag, die eind oktober is ingediend. De aanvraag is begin februari 2024 toegekend; de Regio krijgt € 20 miljoen voor het uitvoeren van de aanvraag. In de Contourennotitie Nota Ruimte heeft het Rijk de Regio Stedendriehoek aangewezen als één van de regio’s waar een grote verstedelijkingsopgave ligt. De regio ziet deze opgave als onderdeel van de gehele ruimtelijke ontwikkeling van de regio (Regioarrangement). De verstedelijkingsstrategie heeft primair betrekking op het ‘bundelingsgebied’ waarin de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Voorst en Zutphen liggen.
Op grond van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen moeten gemeenschappelijke regelingen, waaronder de Regio Stedendriehoek, voor 1 juli 2024 hun regeling aanpassen en besluiten nemen over nieuwe mogelijkheden die de wet biedt. Dit proces is in 2023 gestart. Gemeenteraden en colleges zijn en worden in diverse stappen meegenomen in het proces van de wijziging.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken aan partnerschappen en subsidieverwerving
We willen Deventer zodanig positioneren in (boven) regionale samenwerkingen dat dit ten goede komt aan de ambities en opgaven waar Deventer voor staat én Deventer (nog) beter te positioneren op nationale en internationale schaal. Gelijktijdig met het versterken van deze samenwerkingen zetten we in om succesvolle aanvragen te doen voor subsidies.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In 2022 hebben we input gegeven voor de Regionale agenda. In 2023 geven we uitvoering aan de projecten en acties die voor Deventer gelden. Dit doen we samen met gemeenten, provincies en waterschappen, het bedrijfsleven en het onderwijs.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
In 2022 hebben we input gegeven voor de Regionale agenda. In 2023 geven we uitvoering aan de projecten en acties die voor Deventer gelden. Dit doen we samen met gemeenten, provincies en waterschappen, het bedrijfsleven en het onderwijs.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In 2022 hebben we input gegeven voor de Regionale agenda. In 2023 geven we uitvoering aan de projecten en acties die voor Deventer gelden. Dit doen we samen met gemeenten, provincies en waterschappen, het bedrijfsleven en het onderwijs.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Historie
Historie
Doelstelling - We streven naar een (meer) participerende samenleving
Participatie en een modern samenspel tussen overheid en samenleving versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde. We willen de kennis en ervaring van inwoners en ondernemers goed benutten.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - We leveren gastvrije dienstverlening die voldoet aan de landelijke BurgerServiceCode
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We hanteren hiervoor de kwaliteitsnormen uit de landelijke BurgerServiceCode.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 9.152 | 10.730 | 10.861 | 130 |
Baten | 1.289 | 1.487 | 1.982 | 495 |
Voor resultaatbestemming | -7.863 | -9.243 | -8.878 | 365 |
Stortingen in reserves | 0 | 452 | 452 | 0 |
Puttingen uit reserves | 60 | 420 | 338 | -82 |
Na resultaatbestemming | -7.803 | -9.275 | -8.992 | 283 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Participatie | 56 | 0 | -56 |
Wet open overheid | 62 | 0 | -62 |
Lobby impuls | 25 | 0 | -25 |
AV middelen Raad | 51 | 0 | -51 |
Slavernijverleden | 16 | 0 | -16 |
SOR DOWR Belastingen | 59 | 0 | -59 |
Basis Registratie Personen | 9 | 0 | -9 |
Automatiseringsprojecten i-Burgerzaken en Publieke Dienstverlening (vervanging e-Suite) | 271 | 167 | -104 |
Totaal | 549 | 167 | -382 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 283 |
Saldo budgetoverheveling | -382 |
Saldo na budgetoverheveling | -99 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €99.000)
- Vrijval voorziening wethouderspensioenen: omdat de totale pensioenverplichting, berekend met de actuele rentestand, lager is dan het saldo in de voorziening (voordeel €328.000).
- Kosten voor B&W representatie, wachtgelden en lidmaatschappen zijn hoger, als gemeld in derde kwartaalrapportage (nadeel €128.000).
- Accountantskosten zijn hoger door meerwerk controles (nadeel €60.000).
- Nadeel op exploitatie Kennis en Verkenning door hogere kosten inhuur en lagere omzet uit opdrachten derden (nadeel €63.000).
- Hogere automatiseringskosten burgerzaken en zaaksysteem. Kosten zijn deels voor gemeenten Olst Wijhe en Raalte. Hier tegenover staat doorberekening aan Olst Wijhe en Raalte, die zijn verantwoord op het programma Bedrijfsvoering (nadeel €97.000).
- Budgetoverhevelingen Basisregistratie Personen. Het budget hiervoor staat op stelposten op het programma Algemene dekkingsmiddelen. Besteding in 2024 op het programma Burger en bestuur (nadeel €9.000).
- Budgetoverheveling Samenhangende budget registratie, een meerjarig project (nadeel €59.000)
- Deel ontvangen baten Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) worden ingezet in 2024 (nadeel €11.000).
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 325 | 325 | 647 | 322 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 405 | 371 | 371 | 0 |
Saldo | 80 | 46 | -276 | -322 |
Coöp
Coöperatie Dimpact ua
Coöp
Vestigingsplaats: | Enschede | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | Coöp | ||
Deelnemingspercentage: | 5,27% | ||
Doel en openbaar belang: | Het verbeteren en innoveren van gemeentelijke dienstverlening door het gezamenlijk inkopen van ICT-oplossingen en het delen van kennis. | ||
Financieel risico: | In 2020 is het minimale eigen vermogen in overleg met de RvC en de accountant ingeschat op een bedrag van €1.600.000. Deze inschatting is gebaseerd op het bedrijfsvoeringsmodel zoals Dimpact tot en met 2022 hanteerde. Vanaf 2023 bepaalt een dekkingsmodel per product de deelnemersbijdragen. Het eigen vermogen van de vereniging blijft volgens het Bedrijfsplan 2024 stabiel op circa €2,7 miljoen. Dimpact is op dit moment financieel gezond. Als de leden tussentijds zouden besluiten de vereniging op te heffen, zullen individuele leden zelf een contract moeten afsluiten voor continuïteit van hosting, ontwikkeling en beheer van ICT-systemen. Er is dan een risico op hogere kosten omdat er dan niet meer als collectief over de prijs onderhandeld wordt. Het gaat hier om procesondersteuning die cruciaal is voor onze dienstverlening en bedrijfsvoering. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Deventer heeft een overeenkomst voor het afnemen van softwaresystemen en hostingskosten van de software. Hieronder vallen het zaaksysteem (e-Suite) en de Burgerzakenmodules. Samenwerken in de vereniging van gemeenten zorgt, naast inkoopvoordeel, voor kennisdeling waardoor de leden elkaar verder helpen. Dimpact is een coöperatieve vereniging, 41 gemeenten zijn lid. Dimpact vertegenwoordigt ruim drie miljoen inwoners. In 2020 is door de leden de strategische koers voor 2020-2025 vastgesteld. Het bijbehorende implementatieplan ‘Doorpakken Nu!’ beschrijft stapsgewijs hoe deze strategie gerealiseerd wordt. We vernieuwen en innoveren zoveel als mogelijk vanuit het gedachtengoed van Common Ground. Het doel is een nieuwe, flexibele en meer gezamenlijke informatiehuishouding. Hiermee kunnen we inspelen op de behoefte aan moderne en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Naast verbeteren en vernieuwen is continuïteit van bestaande dienstverlening een belangrijke voorwaarde. De jaren 2024 en 2025 staan in het teken van de vervanging van de functionaliteiten van het zaaksysteem e-Suite: het project Beyond23. Dit gebeurt innovatief: in componenten, op basis van de common ground techniek. | ||
Contractwaarde 2023: | €685.928 | ||
Bijdrage GR 2023: | |||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €2.747.314 | €2.665.165 | €2.747.314 |
Vreemd vermogen: | €4.138.786 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €412.234 | Niet bekend | Niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Bedrijfsplan 2023 | Bedrijfsplan 2024 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | |||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
GR
GR Regio Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Twello | ||
Website: | |||
Programma: | Burger en bestuur | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 22,7% | ||
Doel en openbaar belang: | Doelstelling van Regio Stedendriehoek is het behartigen van de gemeenschappelijke en regionale belangen van de deelnemende gemeenten. En het samen met belangengroepen, maatschappelijke organisaties en private partijen bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en een versterking van het vestigingsklimaat in algemene zin. Een schone toekomst en een sterk vestigingsklimaat: dat zorgt voor welvaart en welzijn in onze regio. Vanuit deze gezamenlijke drijfveren werken overheden, ondernemers, onderwijs en onderzoek samen in en aan de Regio Stedendriehoek. Er zijn geen gemeentelijke bevoegdheden overgedragen aan de regio. | ||
Financieel risico: | Het weerstandsvermogen van de regio is niet groot maar toereikend. De financiële risico's zijn beperkt en er is geen lang vreemd vermogen aangetrokken. Mocht de regio onverhoopt niet aan haar verplichtingen kunnen voldoen, moet teruggevallen worden op deelnemende gemeenten. | ||
Toelichting: | Aan deze GR wordt deelgenomen door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen, Brummen, Epe, Lochem, Heerde en Voorst. De regio verdeelt de kosten over de deelnemende gemeenten via de verdeelsleutel “inwonertal”. Het Deventer aandeel in die kosten is ongeveer 22,7% peildatum januari 2023). Wettelijk is geregeld dat de gemeenten bijspringen als de regio niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Aan de GR nemen 8 gemeenten deel. Het stemrecht is op basis van het inwonertal. Zeggenschap is daarmee 23%. | ||
Beleidsvoornemens: | In 2024 ligt de prioriteit bij de uitvoering van de Strategische Agenda 2022 – 2030 en het daaruit volgende Uitvoeringsprogramma. In 2023 hebben we een aanvraag Regio Deal (5e tranche) ingediend en in februari 2024 is die gehonoreerd. Het doel van de Regio Deal-middelen is drieledig: (1) het verbeteren van het leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers, (2) het verbeteren van de samenwerking in de regio (triple helix), (3) het verbeteren van de samenwerking tussen rijk en regio. Bij toekenning van de hoogte van de bedragen is door het Rijk een inschatting gemaakt of het voorstel tot een verbetering van de brede welvaart en de samenwerking leidt. Ook is er overwogen of er bij een lager dan gevraagd bedrag nog steeds een waardevolle impuls wordt gegeven aan de opgaven in het gebied. Het Rijk heeft de Regio Stedendriehoek € 20 mln. toegekend. Hiermee is de helft van de aanvraag gehonoreerd. Aan het vervolgproces (toekenning van subsidie aan projecten in de regio) wordt momenteel gewerkt. Daar hoort ook de bespreking met het Rijk bij over hun voorwaarden. Voor de zomer zal dan de definitieve besluitvorming over de Regio Deal plaatsvinden. De gemeenteraad zal hier ook in worden betrokken. Daarnaast werkt de regio, samen met de gemeenteraden, aan de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Dit wordt formeel begin 2024 afgerond (uiterlijk 1 juli 2024). Met de activiteiten in de regio wordt samen opgetrokken met partners uit bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties. | ||
Contractwaarde 2023: | |||
Bijdrage GR 2023: | €302.727 | ||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €146.672 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €608.883 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €152.515 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | |||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Bevolking |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Openen | |
---|---|---|
Voortgangsrapportage Publieke Dienstverlening 2022 | ||
Kader subsidieverwerving | ||
Regio Stedendriehoek | ||
Participatiebeleid 2023 | ||
Participatieverordening 2023 |