Hieronder volgt een toelichting op baten en lasten van de verschillen tussen de begroting 2023 na wijziging en de realisatie 2023. Een toelichting op saldiniveau treft u aan in de programmatoelichting.

Programma Burger en bestuur

Het programma bestaat uit de taakvelden
0.1 bestuur
0.2 burgerzaken

Exploitatie

Baten (Voordeel €495.000)

  • Voorziening wethouder pensioenen (voordeel €328.000), doordat de totale pensioenverplichting berekend met de actuele rentestand lager is dan het saldo in de voorziening.    
  • Hogere inkomsten leges inkomsten burgerzaken (voordeel €128.000)
    • Er zijn meer inkomsten uit leges binnen gekomen dan begroot, met name door meer aanvragen rijbewijzen en reisdocumenten.
  • Overige verschillen (voordeel €39.000)

Reserve

Puttingen reserves (Nadeel €82.000)

  • Lagere putting uit reserve overlopende posten. De middelen die in deze reserve zijn gestort voor dekking uitgaven voor software burgerzaken en belastingsysteem zijn nog niet volledig benut, uitgaven lopen deels door naar het boekjaar 2024 (nadeel €137.000)  
  • Hogere putting uit de reserve Molukse graven. In 2023 zijn uitgaven gedaan voor gedenktekens en overname grafrechten. De kosten zijn voorzien in het meerjarig beschikbaar bedrag in deze reserve (voordeel €55.000)

Programma Openbare orde en veiligheid

Het programma bestaat uit de taakvelden
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
1.2 Openbare orde en veiligheid

Exploitatie

Lasten (Nadeel €224.000)
De lasten hebben een overschrijding van in totaal €224.000 (nadeel), bestaande uit een overschrijding van €359.000 op het taakveld Openbare orde en veiligheid en een onderschrijding van €134.000 op het taakveld Crisisbeheersing en brandweer.

  • Taakveld Openbare orde en veiligheid (€359.000 nadeel)
    • De overschrijding op het taakveld Openbare orde en veiligheid wordt met name veroorzaakt door een hogere doorbelasting personeelskosten Toezicht en Handhaving van €222.000. Hier staat een hogere inkomst tegenover.
  • Taakveld Crisisbeheersing en brandweer. In verband met het vertrek van enkele brandweermedewerkers bij de Veiligheidsregio IJsselland is er een hogere afrekening Functioneel Leeftijdsontslag van €130.000. De kosten voor het beheer en onderhoud van de kazernes vielen €210.000 lager uit

Baten (Voordeel €639.000):
De baten hebben een overschrijding van €639.000 welke voor €560.000 is toe te rekenen aan

  • Taakveld Openbare Orde en Veiligheid (€560.000 voordeel)
    • Een voordeel van €211.000 als gevolg van het innen van dwangsommen. Hier staat tegenover een storting in de voorziening dubieuze debiteuren van €156.000.
    • Een voordeel van €222.000 als hogere inkomst ter dekking van de hogere doorbelasting personeelskosten Toezicht en Handhaving.

Reserve

Puttingen reserves (Nadeel €103.000)

  • Er is sprake van een lagere putting uit de reserves van €103.000 als gevolg van lagere onderhoudskosten.

Programma Leefomgeving

Het programma bestaat uit de taakvelden
0.63 Parkeerbelasting
2.1 Verkeer en vervoer
2.2 Parkeren
2.4 Economische havens en waterwegen
2.5 Openbaar vervoer
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
7.2 Riolering
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Verkeer en vervoer

Exploitatie

Lasten (Voordeel €2.763.000)
Het voordeel van €2.763.000 op de lasten is grotendeels te verklaren op de volgende taakvelden:

  • Taakveld Verkeer en Vervoer (voordeel €2.502.000)
    • Taakveld Verkeer en Vervoer bestaat uit een aantal deeltaakvelden; Straten, Wegen en Pleinen (SWP), Straatreiniging, Openbare Verlichting, uitvoering beleid verkeer en vervoer, verkeerslogistiek (VRI) en civiel technische kunstwerken.
    • Het voordeel is als volgt te verklaren: MJOP en meerjarige projecten en eenmalige budgetten (voordeel €4.445.000). Binnen de diverse deeltaakvelden zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld. Door vertraging in de werkzaamheden (bijvoorbeeld als gevolg van participatietraject, krapte door interne en externe capaciteit, uitstel planning etc.) zijn niet alle incidentele middelen besteed. Voorgesteld wordt om deze budgetten over te hevelen naar 2024 voor totaal €4.445.000; uitgesplitst naar deeltaakveld betreft het Straten, Wegen en Pleinen (€1.424.000), Straatreiniging (€277.000) Openbare Verlichting (€375.000), uitvoering beleid verkeer en mobiliteit (€1.612.000), verkeerslogistiek (€297.000) en civiel technische kunstwerken (460.000). Zie hiervoor ook de afzonderlijke toelichting budgetoverhevelingen.
    • Rente-omslag (voordeel €166.000). Als gevolg van de aanpassing renteomslag van 2,3% naar 1,7% wordt er €166.000 minder rente doorbelast. Het ontstane voordeel wordt via het programma Algemene Dekkingsmiddelen gestort in de generieke weerstandsreserve.
    • Hoog water (nadeel €80.000). Het optreden van hoog water is niet begroot aangezien dat lang niet ieder begrotingsjaar voor komt. Eind 2023 is er sprake geweest van een langdurige periode van hoog water. De kosten die gemoeid zijn met het veiligstellen van de situatie bedraagt €80.000.
    • Kabels en leidingen (nadeel €1.900.000). Voor het herstel van straatwerk na het leggen van kabels en leidingen is een nadeel van €1.900.000 opgetreden. Hiertegenover staan baten in de vorm van vergoedingen die aan de netbeheerders worden opgelegd, maar deze zijn niet toereikend ter dekking van de lasten, omdat de landelijk vastgestelde tarieven te laag zijn.
    • Schades openbare verlichting (nadeel €209.000). Regelmatig ontstaat er schade aan openbare verlichtingen die vervolgens gerepareerd worden. Deze kosten zijn hoger dan begroot. Hiertegenover staan hogere baten in de vorm van verhaalschades.
  • Taakveld Betaald parkeren (voordeel €263.000)
    • Het voordeel op de lasten betreft grotendeels uit het niet volledig hoeven in te zetten van de stelpost indexatie parkeerbeheer (€100.000), het niet uit kunnen voeren van exploitatieprojecten (€100.000) wegens niet beschikbare capaciteit en overige lasten die lager uit vallen (bijvoorbeeld het minder vervangen van parkeerautomaten). De totale lasten en baten binnen taakveld parkeren worden verrekend met de reserve mobiliteitsfonds.
  • Taakveld Openbaar Groen en spelen (€494.000 voordeel)
    • De uitvoering van veel groenprojecten in 2023 hebben een overloop naar 2024. De oorzaak hiervan is dat een groot deel van de werkzaamheden niet in 2023 kon worden afgerond. Deze projecten bestaan onder andere uit boomveiligheidsonderhoud en nieuwe aanplant bomen en planten. Dit heeft deels te maken met het feit dat het plantseizoen loopt van oktober tot en met maart. Het restant van deze budgetten wordt overgeheveld naar 2024. Zie ook hetgeen wordt toegelicht bij de budgetoverhevelingen.
  • Daarnaast is wegens gebrek aan projectcapaciteit een deel van de MJOP programmering in 2023 niet uitgevoerd. In 2024 wordt hiervoor extra capaciteit vrijgemaakt middels inzet van een extra projectleider. Het restant van deze budgetten wordt overgeheveld naar 2024. Zie budgetoverhevelingen.
  • Voorts is een bedrag van €65.000 vanuit de stichting Tevreden overgemaakt aan de gemeente Deventer met als toezegging dat dit bedrag ten goede moet komen aan het opknappen van speellocaties in 2024. Dit bedrag is in november 2023 door de stichting beschikbaar gesteld.

Baten (Voordeel €2.674.000)
Het voordeel op de baten €2.674.000 is grotendeels te verklaren vanuit de volgende taakvelden:

  • Taakveld Verkeer en Vervoer (voordeel €1.528.000)
    • Kabels en leidingen (voordeel €1.329.000). Tegenover de lasten voor het leggen van kabels en leidingen met bijbehorende reparaties straatwerk et cetera staan ook baten. In 2023 hebben we voor deze lasten baten ontvangen van €1.329.000. De baten zijn niet toereikend geweest ter dekking van de lasten (zie toelichting lasten).
    • Subsidie inkomsten (voordeel €400.000). Er zijn van de provincie hogere subsidie inkomsten ontvangen op de onderdelen Verkeersveiligheid (€207.000), Subsidie afkoppeling riolering (€118.000) en een hogere bijdrage voor onder andere het wegennet (€26.000).
  • Taakveld Parkeren (voordeel €718.000). Het voordeel op parkeren is grotendeels te verklaren door hogere parkeeropbrengsten op straatparkeren en parkeergarages (€450.000), meer opgelegde naheffingsaanslagen (€113.000) en een hoger ontvangen dividend (€38.000) van NV Parkeergarage. De totale lasten en baten binnen taakveld parkeren worden verrekend met de reserve mobiliteitsfonds.

Reserves

Stortingen in reserves (nadeel €163.000)

  • De storting in de reserves is hoger dan geraamd door een hogere storting in de reserve mobiliteitsfonds (€193.000) en riolering (€35.000). Voor beide geldt dat de totale baten en lasten verrekend worden met een reserve.

Puttingen uit reserves (nadeel €2.192.000).

  • Taakveld Verkeer en Vervoer (nadeel €1.281.000)
    • Binnen taakveld Verkeer en Vervoer zijn in 2022 middelen beschikbaar gesteld die naar 2023 zijn overgeheveld in verband met het niet volledig benutten van deze middelen in 2022. Een aantal van deze middelen is ook in 2023 niet benut door vertraging of uitstel van projecten plannen en/of het niet beschikbaar hebben van interne en externe capaciteit ter uitvoering van de gemaakte plannen. Voorbeelden hiervan zijn (gemeentebrede) meekoppelbudgetten of plannen ter optimalisatie van onkruidbestrijding (straatreiniging). Eveneens loopt de programmering van de meerjarige onderhoudsprojecten achter door onvoldoende beschikbare interne en externe capaciteit, burgerparticipatietrajecten en intensieve gesprekken met stakeholders.
  • Taakveld Parkeren (nadeel €839.000)
    • Door een positief resultaat op de parkeerbegroting hoeft er niet geput te worden uit de reserve mobiliteitsfonds. Een lagere putting dan geraamd is een nadeel voor de baten van het programma.

Programma Milieu en duurzaamheid

Het programma bestaat uit de taakvelden
7.3 Afval
7.4 Milieubeheer

Exploitatie

Lasten (Voordeel €2.803.000)
De afwijking op de lasten bedraagt €2.803.000 voordelig. De afwijking bestaat uit een onderschrijding van €2.586.000 op het taakveld Milieubeheer en een onderscheiding van €217.000 op het taakveld Afval.

  • Taakveld Milieubeheer (€2.591.000 voordeel). Onder Milieubeheer vallen bodem, geluid, milieu en duurzaamheid.
    • Duurzaamheid (€2.308.000 voordeel)
      • CDOKE gelden €1.700.000. Dit betreffen de Rijksmiddelen voor de regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid. In 2023 is € 2.119.652 ontvangen, niet alle gelden hiervan zijn besteed in 2023. Het restant van €1.700.000 wordt middels een budgetoverheveling meegenomen naar 2024.
      • Duurzaamheidsleningen €400.000 onderschrijding. Omdat de condities van het nieuwe Warmtefonds gunstiger zijn dan de inzet van een duurzaamheidskrediet heeft het college besloten om het gereserveerde bedrag voor het duurzaamheidskrediet anders te benutten maar wel met hetzelfde doel: het ondersteunen van mensen die zelf geen middelen hebben om hun huis te verduurzamen. Budget wordt ingezet voor financiële energiecoaches en de ontwikkeling van energieadviestool Charlie. Voorbereidingen zijn gestart in 2023, uitvoering en kosten zijn er vanaf 2024. Middels een budgetoverheveling zullen deze gelden worden overgeheveld naar 2024.
    • Bodem (€263.000 voordeel). Het voordeel op Bodem is te verklaren doordat er (rijks)subsidies zijn ontvangen waartegenover nog geen lasten zijn verantwoord. Deze subsidies worden overgeheveld naar 2024.
  • Taakveld Afval (€217.000 voordeel)
    • Het voordeel op Afval is grotendeels te verklaren doordat er minder kwijtscheldingen zijn gerealiseerd dan hetgeen begroot. Dit levert een voordeel op van €180.000. Verder geen materiële bijzonderheden.
  • Resultaat Afvalbegroting 2023
    • De afvalbegroting over het jaar 2023 sluit af met een positief resultaat van €14.000. Het resultaat wordt gestort in de reserve huishoudelijk afval.
    • Het resultaat over 2023 is als volgt te verklaren:
      • In 2023 zijn er minder kwijtscheldingen verleend dan begroot. Dit levert €180.000 minder aan lasten op;
      • In 2023 is het aantal aangeboden containers (50L,140L en 240L) lager uitgevallen dan hetgeen gemiddeld is begroot. Dit levert een negatief resultaat aan baten op van €166.000.
    • Ontwikkelingen in 2023:
      • Vanaf 2023 is de papierprijs dalende; hierdoor ontvangen we minder papieropbrengsten;
      • Het aantal goedgekeurde PMD tonnages is dalende; ten opzichte van 2022 ligt dit bijna 15% lager. Dit scheelt de gemeente inkomsten. Ter voorkoming van een verdere daling is in 2023 het project "schone stromen" gestart; wat €60.000 heeft gekost. We blijven dit monitoren.
      • In 2023 is €80.000 bijgedragen aan het project Lebuinuspleinen; deze is via reserve huishoudelijk afval gelopen.
      • In 2023 zijn we gestart met extra inzet op zwerfafval; dit verloopt goed en dit loopt door in 2024;
      • In 2023 zijn we gestart met het beleid maken voor circulariteit; dit loopt in 2024 door.
      • In 2023 heeft Circulus te maken gehad met hogere brandstofkosten omdat de brandstofprijzen sterk zijn gestegen door de Oekraïne oorlog. Dit is doorberekend naar de deelnemende gemeenten. Hiervoor hebben we een tegemoetkoming uit de stelpost energiecompensatie ontvangen. Per saldo hebben we €42.000 betaald welke gedekt wordt uit de reserve huishoudelijk afval.

    Baten (nadeel €4.065.000)
    De afwijking op de baten bedraagt €4.065.000 nadelig. De afwijking is grotendeels te verklaren door een nadeel van €1.882.000 op het Milieubeheer.

    • Taakveld Milieubeheer (€1.882.000 nadeel). Onder Milieubeheer vallen bodem, geluid, milieu en duurzaamheid.
      • Bodem (€216.000 nadeel). Het nadeel op taakveld Bodem is te verklaren doordat er (rijks)subsidies zijn ontvangen waartegenover nog geen lasten zijn verantwoord (zie voordeel bij de lasten). Hierdoor hebben we geen baten behaald. Deze subsidies worden overgeheveld naar 2024.
    • Duurzaamheid (€1.666.000 nadeel)
      • De CDOKE gelden €1.700.000 onderschrijding. Dit betreffen de inkomsten van de regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid. Deze gelden zijn ontvangen maar onder de balanspost "vooruitontvangen bedragen".

    Reserves

    Stortingen in reserves (voordeel €2022.000)

    De subsidie vanuit het Nationaal Groeifonds (begroot € 2.016.000) ten behoeve van Slim Warmtenet is niet gestort in de reserve maar geboekt naar vooruitontvangen bedragen.

    Programma Ruimtelijke ontwikkeling

    Het programma bestaat uit de taakvelden
    0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
    8.1 Ruimtelijke ordening
    8.3 Wonen en bouwen

    Exploitatie

    Lasten (Voordeel €3.362.000)

    • Taakveld Ruimtelijke ordening
      • Meerjarige projecten: ten opzichte van de begroting zien we over 2023 een onderschrijding van de lasten. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het overhevelen van de uitvoering van projecten van 2023 naar 2024. Achterliggende oorzaak is de beschikbare capaciteit en hierdoor langere doorlooptijd in de uitvoering wat veroorzaakt dat de projecten niet tijdig opgepakt konden worden in 2023 en daarom worden overgeheveld naar 2024. Onder Budgetoverhevelingen is weergegeven om welke projecten het gaat. In het bijzonder gaat dit op voor begrootte uitgaven inzake de projecten: Wonen boven Winkels (€500.000), Leader (€450.000) en Flexwonen (€2.000.000).

    Kijken we naar het exploitatieresultaat na budgetoverheveling dan zien we, binnen de verbijzondering van de taakvelden, de volgende afwijkingen:

    • Gebieds- en locatie ontwikkeling:
      Zowel aan de baten als lasten kant zien we een overschrijding van de begroting. Dit komt doordat er veel meer projecten zijn opgepakt dan dat er waren begroot. De uitgaven worden vaak volledig gedekt doordat, op basis van intentieovereenkomsten, lasten verhaald kunnen worden op de initiatiefnemers van de projecten. Het negatieve resultaat van ruim € 100.000 op dit programmaonderdeel wordt hoofdzakelijk verklaard door ondersteunende, juridische- en coördinerende werkzaamheden bij inbreidingslocaties, welke niet te verhalen zijn op de initiatiefnemers van projecten.
    • Ruimtelijke planning en beleidsadvisering:
      De overschrijding van de begrote lasten wordt veroorzaakt door Woo-verzoeken en de uitvoering van de 'Rood voor Rood' regeling. De lasten hiervan zijn niet te verhalen op derden en zijn niet gedekt vanuit de gemeentelijke begroting (€ 150.000). Voor de implementatie van de Omgevingswet is een tekort van € 30.000. Dit tekort wordt gedekt uit de beschikbare middelen vrijgekomen uit de decembercirculaire (€505.000). Het overschot op deze vrijgekomen middelen wordt ingezet voor bijkomende lasten in 2024 n.a.v. de invoering van de Omgevingswet.
    • Taakveld Wonen en Bouwen (€180.000 nadeel)
      • Volkshuisvesting beleid en uitvoering. De overschrijding van de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er meer gemeentelijke kosten ( €180.000) zijn gemaakt dan begroot voor de realisatie van woonbeleid, het opstellen van de woonvisie en de afstemming met coöperaties. Daarnaast waren de kosten voor programmamanagement ook hoger dan begroot vanwege inhuur van personeel.

    Baten (Nadeel €201.000)

    • Taakveld Wonen en Bouwen
      • Per saldo zijn de begrote baten, grosso modo gezien, in lijn met de gerealiseerde baten. Binnen het totaal aan baten zien we een overschrijding op de bouwleges. De overschrijding van de begrote baten wordt hoofdzakelijk veroorzaak doordat er in het vierde kwartaal een fors aantal meer bouwaanvragen zijn verwerkt en daarmee meer bouwleges zijn ontvangen. We zien dat veel initiatiefnemers, voorafgaand aan de inwerkingtreding van de nieuwe omgevingswet per 1 januari 2024, graag nog hun bouwaanvraag verwerkt wilden hebben. Daar tegenover staan onderschrijdingen van baten. Dit doordat projecten vertraging op hebben gelopen waarmee baten zijn gemoeid. De projecten krijgen vervolg in 2024. Het gaat om de projecten Flexwonen, Vitaal platteland en Kavelruil Salland.

    Reserves

    Puttingen uit reserves (Nadeel €838.000)

    • De putting uit de reserves zijn voor ruim €840.000 lager uitgevallen dan begroot. Dit heeft betrekking op minder bestedingen inzake: de softwarelasten ten dienste van het programma Ruimtelijke Ontwikkeling (€270.000), het project Vitaal Platteland (€244.000) en bestedingen vanuit het project "Kracht van Salland" (€69.000).

Programma Herstructurering en vastgoed

Het programma bestaat uit de taakvelden
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
8.1 Ruimtelijke ordening
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerrein)
8.3 Wonen en bouwen

Exploitatie

Lasten (Voordeel € 6.330.000)
De onderschrijding hoofdzakelijk verklaard door vertraging in de herstructurering van het Oranjekwartier (€1.600.000). De vertraging wordt veroorzaakt door een lopende procedure bij de Raad van State. Ook zijn er nog resterende zogenaamde 'bouw- en woonrijp maak' activiteiten begroot voor de Rivierenwijk welke een langere doorlooptijd kennen (€300.000). Daarnaast wordt als gevolg van de aanpassing renteomslag van 2,3% naar 1,7% er €161.000 minder rente doorbelast. Het ontstane voordeel wordt via het programma Algemene Dekkingsmiddelen gestort in de generieke weerstandsreserve.  
Daarnaast zijn de lasten bij de grondexploitaties in de realisatie lager dan begroot. Grondexploitaties lopen over meerdere jaren waardoor de realisatie in de regel afwijkt ten opzichte van de raming. Het totale resultaat op de grondexploitaties wordt toegelicht in de paragraaf grondbeleid.

Baten (Nadeel €6.038.000):
De onderschrijding bedraagt €2.015.000. Met inachtneming van de nog te verwerken boekwaarde op de grondexploitaties van €0,3 miljoen wordt de onderschrijding hoofdzakelijk verklaard doordat de ontwikkeling en daarmee gepaarde gaande verkoop van de locatie het Oranjekwartier niet heeft plaatsgevonden in 2023 (€1.235.000). Daarnaast was de Polstraat 48 begroot als verkoop. Deze verkoop heeft niet plaats gevonden in 2023. Dit zorgt voor een nadeel van €400.000.
Bij de grondexploitaties voor de bedrijventerreinen blijven de baten als gerealiseerd achter bij de begroting. Dit komt door verschuiven in de tijd van verkopen gronden. Het totale resultaat op de grondexploitaties wordt toegelicht in de paragraaf grondbeleid.

Reserves

Stortingen reserves (Voordeel €945.000)

  • Er is meer gestort dan begroot. Dit wordt verklaard door de winstneming op de grondexploitaties.

Puttingen reserves (Nadeel €820.000)

  • Er is minder geput dan begroot. Dit wordt verklaard door het niet realiseren van de verkoop Oranjekwartier.

Programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt

Het programma bestaat uit de taakvelden
6.3 Inkomensregelingen
6.4 Begeleide participatie
6.5 Arbeidsparticipatie

Exploitatie

Lasten (Nadeel €1.658.000)

  • Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: algemeen (€321.000 nadeel)
    • Ondernemers die een beroep gedaan hebben op de TOZO-regeling en daar alsnog niet voor in aanmerking kwamen, moeten de ontvangen gelden terugbetalen aan het Rijk. Dit leidt bij gemeenten in eerste instantie tot een nadeel van €293.000. Hier staat de terugvordering bij de ondernemers tegenover aan de batenkant, per saldo budgetneutraal.
    • Daarnaast is er een storting in de voorziening dubieuze debiteuren gedaan voor een bedrag van €296.000. Er zijn veel oude posten (met name leningen die langer dan tien jaar uitstaan, deze moeten wij voorzien voor 100% als dubieuze vordering..
    • De lasten van het BUIG (Bundeling Uitkeringen  Inkomensvoorziening Gemeenten) budget zijn voor €150.0000 lager dan begroot, daar tegenover staat dat de baten voor €116.000 lager zijn dan begroot. Per saldo nagenoeg budgetneutraal.
    • Er zijn minder lasten gemaakt op fraudebestrijding en software, voordeel €91.000.
  • Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: schuldhulpverlening is (€57.000 nadeel)
    • De uitgaven voor het steun- en herstelpakket voor team Schuldhulpverlening  zijn niet gemaakt in 2023. Het budget van €100.000 wordt overgeheveld en toegevoegd aan het budget van het plan van aanpak IOM/ IOM/SHV. Het plan van aanpak is gebaseerd op de bevindingen uit de interne scan, de gesprekken met de raad en de Adviesraad Sociaal Domein Deventer en de uitgevoerde externe scan. Deze externe scan is uitgevoerd naar aanleiding van de aanbevelingen van het onderzoek van Berenschot. 
    • De uitvoeringskosten zijn door de inhuur met €310.000 hoger dan begroot voor diverse projecten binnen team BAD. Overigens geldt dat er minder uitgaven zijn geweest aan inhuur dan geraamd op het project 'toeslagenaffaire', een deel van de werkzaamheden is opgevangen door het team. Dit leidt tot een voordeel van €205.000 op dit specifieke project.
    • Daarnaast is er een hogere last door een storting in de voorziening dubieuze debiteuren van €52.000, dit betreffen leningen die waarschijnlijk niet terug te vorderen zijn en mogelijk hierdoor moeten worden afgeboekt.
  • Taakveld 6.3  Inkomensregeling : armoedebestrijding is (€2.420.000 nadeel)
    • In 2023 zijn de energietoeslagen uitbetaald. Deze lasten zijn verantwoord op dit programma en veroorzaakt een tekort van €1.844.000 op het energiecompensatiefonds. Hier tegenover staat nog een voordeel van €230.000 voor energietoeslag studenten, per saldo een tekort van €1.606.000. De energietoeslag is bij de decembercirculaire uitgekeerd aan de gemeenten en verantwoord op programma Algemene dekkingsmiddelen (€5.400.000). Het restant van de energiecompensatie uit de decembercirculaire van ongeveer €3.606.000 wordt overgeheveld naar 2024.
    • Beschermingsbewind terugvordering BTW van €305.000. In de periode dat de gemeente Deventer beschermingsbewind heeft uitgevoerd, werd Btw geheven over de dienstverlening. In april 2019 heeft de gemeente bij de Belastingdienst daartegen bezwaar gemaakt, omdat de gemeente van mening was dat beschermingsbewind een activiteit is die valt onder de Btw-vrijstelling. Om problemen met de Belastingdienst te voorkomen en cliënten niet onnodig met naheffingen te confronteren, heeft het BAD volgens de geldende regels Btw in rekening gebracht. Het bezwaar van de gemeente is vorig jaar gegrond verklaard. Dat betekent dat de gemeente over de uitvoering van het beschermingsbewind geen Btw in rekening hoefde te brengen. De voormalige cliënten ontvangen de ten onrechte betaalde BTW terug.  Per saldo is dit budgetneutraal.
    • Hogere lasten van €131.000 voor de individuele inkomenstoeslag. Op basis van een motie bij de voorjaarsnota 2023 zijn de regels voor individuele inkomenstoeslag (IIT) verruimd (B&W nota november 2023-844). Belangrijkste wijziging is dat de referteperiode (de periode waarin iemand aantoonbaar een laag inkomen heeft) is aangepast van 5 naar 3 jaar. De verwachting is daarmee dat het aantal inwoners dat gebruik gaat maken van de IIT gaat toenemen.
    • Er is minder beroep gedaan op de Sallandverzekeringen en bijzondere bijstand beschermingsbewind waardoor er een onderschrijding is van €163.000 en €198.000 op het budget. Er zijndaarentegen meer middelen besteed aan armoedebestrijding nadeel € 91.000.
    • Voor het project kinderopvangtoeslagen affaire zijn de uitvoeringskosten en de werkelijk lasten voor de inkoop en trajectzorg op de vijf leefgebieden  igeplaatst tegenover de raming: de overschrijding van de lasten is ongeveer € 915.000. De dekking hiervan komt van het Rijk (van de Sisa-regeling) en is per saldo het budgetneutraal.
    • Verder is het budget voor de implementatie van het nieuwe beleidsplan voor €258.000 niet volledig uitgegeven en wordt het budget overgeheveld.
  • Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie (€1.126.000 voordeel)
    • De lasten van Cleantechregio zijn ongeveer €160.000 lager, daar tegenover staat ook dat de baten lager zijn voor ongeveer €160.000. Het actieplan Buig (gestart oktober 2022) wordt overgeheveld naar 2024, € 450.000. Dit wordt ingezet voor de aanvraag van een vangnetsubsidie, conform het beleid. De verbetervoorstellen die in die vangnetaanvraag benoemd worden moeten op termijn zorgen voor meer inwoners aan het werk, maar vragen aan de voorkant meer inzet vanuit beleid en uitvoering.
    • De lasten van het project Breed offensief zijn €165.000 lager. Het budget wordt overgeheveld.
    • Over 2023 is een teruggaaf BTW mengpercentage m.b.t. de re-integratie en inburgering ontvangen voor een bedrag van €350.196.
    • Daarnaast zijn er over de taakvelden heen nog kleine verschillen van €82.000 (nadeel).

Baten (Voordeel €1.739.000)

  • Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: algemeen (€173.000 voordeel)
    • Er zijn lagere inkomsten ontvangen voor BUIG €120.000. Inkomsten terugvordering en verhaal met betrekking tot de TOZO € 293.000. Zie ook de toelichting van de lasten.
  • Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: schuldhulpverlening (€557.000 voordeel)
    • Diverse baten zijn hoger uitgevallen dan geraamd. De inkomsten voor diverse projecten binnen Schuldhulpverlening zijn met €158.000 hoger. De inkomsten vanuit het UWV zijn €108.000 voor het jaar 2023. Voor het Project toeslagen affaire zijn de baten hoger, omdat de ingezette uren hoger waren dan begroot. De gemaakte uren kunnen wij declareren bij de Belastingdienst, dit veroorzaakt een voordeel €237.000
    • Overige (kleine) voordelen van €54.000.
  • Taakveld 6.3  Inkomensregeling : armoedebestrijding (€1.134.000 voordeel)
    • De baten voor het project kinderopvangtoeslagen affaire zijn voordeliger voor een bedrag van €915.000,- en de baten Beschermingsbewind terugvordering BTW voor een bedrag van €305.000.
    • Overige (kleine) nadelen €80.000.
  • Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie (128.000 nadeel)
    • Er zijn minder inkomsten ontvangen van Circulus dan geraamd € 46.000,- De inzet die wij gevraagd hebben is lager geweest.
    • Een tweetal voordelen door inzet van de SROI  en een lagere interne doorbelasting van team Beleid voor in totaal €78.000.
    • De baten van Cleantechtregio  zijn ongeveer €160.000 lager, wij hebben minder vouchers voor de werkgeversroute uitgegeven dan begroot. Daar  tegenover staat ook dat er ook minder kosten zijn gemaakt voor €160.000.

Reserves

Puttingen uit reserves (Nadeel €1.342.000)

  • Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: schuldhulpverlening (€196.000 nadeel)
    • Het budget van €196.000 Steun- en herstelpakket schuldenbeleid wordt overgeheveld naar 2024 en toegevoegd aan het budget van de plan van aanpak IOM/ IOM/SHV.
  • Taakveld 6.3  Inkomensregeling : armoedebestrijding (€1.144.400 nadeel)
    • Een lagere putting van €232.600 inzake implementatie van het nieuwe beleidsplan en een lagere putting van €231.800, energietoeslag studenten wordt overgeheveld naar 2024. Zie ook het overzicht budget overhevelingen.
    • De putting van de reserve van €450.000 op actieplan Buig en van €165.000 Breed offensief hebben niet plaatsgevonden en worden overgeheveld naar 2024 (zie ook toelichting  lasten). Het budget van €65.000 voor Arbeidsmarktbeleid is nog niet ingezet.

Programma Meedoen

Het programma bestaat uit de taakvelden:
5.1 Sportbeleid en activering
5.2 Sportaccommodaties
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
6.6 Maatwerkvoorziening (Wmo)
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo)
6.71b Begeleiding (Wmo)
6.71c Dagbesteding (Wmo)
6.71d Overige maatwerkarrangementen (Wmo)
6.81a Beschermd wonen (Wmo)
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)
7.1 Volksgezondheid

Exploitatie

Lasten (Voordeel €15.532.000)

  • Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering (voordeel €1.185.000)
    • In 2023 is een aanvraag gedaan voor de specifieke uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden (SPUK MEOZ). De specifieke uitkering is een gedeeltelijke vergoeding van de meerkosten voor energie die een openbaar zwembad had in 2022 en 2023. Het verleningsbedrag bedroeg €2.462.000 voor De Scheg, het Borgelerbad, Looermark en het zwembad in Lettele. In werkelijkheid bedroegen de meerkosten €1.337.000. Dit komt omdat het referentietarief van 2023 hoger was dan het werkelijke tarief in 2023. Hierdoor zijn de lasten €1.124.000 lager dan begroot.
  • Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (voordeel €6.362.000). De verschillen worden hieronder per deeltaakveld toegelicht.
    • Transformatie- en innovatie jeugd (voordeel €1.864.000). Op het transformatie- en innovatiebudget jeugdzorg is een voordeel van €240.000. De projecten Van Wieg naar Werk kennen een onderbesteding van €1.624.000 doordat er door de coronajaren vertraging is ontstaan in de uitvoering van de projecten.
    • Preventie Wmo (voordeel €449.000). Ook op het gebied van preventie is in 2023 volop ingezet. Doordat we van het Rijk in 2023 extra middelen hebben ontvangen vanuit SPUK GALA en SPUK IZA, hebben we de gemeentelijke preventiebudgetten minder hoeven inzetten. Hier heeft dus een verschuiving plaatsgevonden waarbij rijksmiddelen konden worden ingezet in plaats van lokale middelen. Gelet op de korte termijn die openstond voor besteding van deze rijksmiddelen, is voorrang gegeven aan dekking vanuit deze specifiek uitkeringen (Zie onderdeel volksgezondheid). Op het Preventiefonds is hierdoor in 2023 €373.000 minder uitgegeven.
    • Algemene voorzieningen (voordeel €513.000). Het voordeel op de algemene voorzieningen wordt veroorzaakt door onder andere een lagere toerekening van apparaatskosten en uitgaven voor I-sociaal informatisering. Daarnaast zijn de exploitatielasten voor een aantal buurtvoorzieningen lager geweest dan begroot. Ook de subsidies vanuit het 'Eén meedoenbudget' en voor buurtwerk zijn lager dan begroot.
    • Transformatie- en innovatie Wmo (voordeel €1.548.000). Binnen de transformatie en innovatie in de Wmo streven we naar minder maatwerk waar mogelijk. De lijn waarbij wordt ingezet op preventie, het normale leven versterken, werkt in Deventer zijn vruchten af. Dit blijft een groeiproces waarbij we kritisch blijven kijken naar de inzet van middelen. Hoewel de incidentele middelen op dit moment nog meer dan toereikend zijn, moeten we anticiperen op jaren waarbij tekorten dreigen. In 2023 houden we €1.548.000 over op deze budgetten. Dit komt onder andere omdat van het budget Buurtmakers €285.000 niet is besteed in 2023. Deze middelen zullen in 2024 onder andere worden ingezet voor een buurtmaker arbeidsmigranten (Plan van Aanpak is medio 2023 vastgesteld). Daarnaast heeft er een toerekening van €162.000 plaats gevonden aan het project Oranjekwartier voor de kosten Buurtmakers uit voorgaande jaren. Ook binnen het project aanpak Deltabuurt is er een onderbesteding van €278.000. Dit komt omdat er in 2023 nog geen projectleider was aangesteld. Ook de budgetten innovatie sociaal domein, van individueel naar collectief, woonzorgvisie en toekomstbestendige wijken zijn in 2023 niet volledig besteed.
    • Opvang Oekraïense vluchtelingen (voordeel €1.940.000). Het werkbudget verhoogde Asielinstroom heeft een voordeel van € 581.000. Deze middelen blijven beschikbaar voor de doelgroep. Het budget van Bed, Bad en Brood is overschreden met €43.000. Door de hogere instroom van inburgering zijn de uitvoeringskosten hoger uitgevallen voor een bedrag €196.000. De SPUK-regelingen Inburgeringsvoorziening en onderwijsroute hebben een looptijd voor meerdere jaren. Het voordeel van het €1.073.000 wordt overgeheveld. Dit leidt tot lagere baten (zie baten). De opvanglocaties van de Oekraïense vluchtelingen hebben een overschrijding van ongeveer €75.000.
  • Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (voordeel €395.000)
    • Binnen de toegang Wmo zijn er minder middelen nodig geweest dan bij de budgetoverheveling in 2022 gedacht om de samenwerking tussen diverse vakdisciplines te vergroten/verstevigen. Ook binnen team Toegang Jeugd zijn niet alle beschikbare middelen ingezet. De middelen zullen in 2024 alsnog worden besteed als vervolg op het plan van aanpak dat in 2023 is vastgesteld.
  • Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo (voordeel €495.000)
    • Binnen de maatwerkvoorzieningen Wmo is een verschuiving zichtbaar tussen verstrekkingen in natura en PGB’s. Op de verstrekkingen in natura is er een nadeel van €257.000 terwijl er op de PGB’s een voordeel van €479.000 is. Daarnaast is er een voordeel op het vraagafhankelijk vervoer.
  • Taakveld 6.71a Wmo hulp bij het huishouden (voordeel €1.046.000)
    • Binnen de huishoudelijke hulp is ondanks de toegenomen vraag als gevolg van het abonnementstarief nog steeds sprake van een overschot op het budget.
  • Taakveld 6.71b Wmo begeleiding (voordeel €1.056.000)
    • Ook binnen de Wmo begeleiding is nog steeds sprake van een overschot op het budget ondanks de toenemende vergrijzing. Mede gedwongen door de krapte in de arbeidsmarkt zijn we in 2022 diverse initiatieven gestart met als doel arbeidskrachten effectiever en efficiënter te benutten. Denk daarbij aan slimme manieren van samenwerken, inzet van robotica, etc. Deze ontwikkeling heeft zich in 2023 doorgezet. Daarnaast blijven we, door de inzet op regievoering, Wmo begeleiding doelmatiger inzetten en sturen we op voorliggende voorzieningen. Kan er voor een vraag een oplossing worden gevonden in het normale leven dan wordt die ingezet. Deze beweging is precies wat er met de transformatie werd beoogd.
  • Taakveld 6.81a en b Wmo Beschermd wonen en maatschappelijke- en vrouwenopvang (voordeel €2.835.000)
    • Voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang regionaal is in 2023 een onderbesteding van circa €3,3 miljoen ontstaan. Evenals voorgaande jaren, is er sprake van een onderbesteding. De oorzaak van de onderbesteding is voornamelijk veroorzaakt door beschermd wonen. Het voordeel wordt gestort in de egalisatiereserve BW-MO regionaal. Voor 2024 en verder worden er hogere lasten voor bescherm d wonen verwacht. Het regionaal bestuurlijk overleg zal conform het regionaal convenant besluiten of vrijval 2023 aan de diverse deelnemende gemeenten aan de orde is.
  • Ten aanzien van Beschermd wonen en Maatschappelijk opvang lokaal is er een onderbesteding van €490.000. De onderbesteding wordt met name veroorzaakt door de lokale activiteiten voor €308.000 en resterend op diverse panden voor maatschappelijk opvang en verslavingszorg.   
  • Taakveld 7.1 Volksgezondheid (voordeel €1.072.000)
    • In 2023 zijn twee nieuwe SPUK-uitkeringen geïntroduceerd, SPUK GALA en SPUK IZA. Voor beide regelingen geldt dat pas in de loop van het jaar bekend werd welke bedragen we ontvingen. Hierdoor hebben we in 2023 niet het volledige bedrag kunnen inzetten voor de doelen vanuit deze regelingen. Voor SPUK GALA resteert een bedrag van € 177.000 waarvan € 115.000 mag worden overgeheveld naar 2024 en € 62.000 moet worden terugbetaald aan het Rijk. Voor SPUK IZA mag het budget niet worden overgeheveld naar het volgende jaar. Hiervan gaat € 431.000 terug naar het Rijk. Naast deze regelingen zijn er op diverse gezondheidsbudgetten voordelen omdat een deel van de uitgaven ten laste van de regeling SPUK GALA of IZA zijn gebracht.

Baten (Voordeel €5.687.000)

  • Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering (nadeel €1.202.000)
    • In 2023 is een aanvraag gedaan voor de specifieke uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden (SPUK MEOZ). De specifieke uitkering is een gedeeltelijke vergoeding van de meerkosten voor energie die een openbaar zwembad had in 2022 en 2023. Het verleningsbedrag bedroeg €2.462.000 voor De Scheg, het Borgelerbad, Looermark en het zwembad in Lettele. In werkelijkheid bedroegen de meerkosten €1.337.000. Dit komt omdat het referentietarief van 2023 hoger was dan het werkelijke tarief in 2023. Hierdoor zijn de baten €1.124.000 lager dan begroot.
  • Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Opvang Oekraïense vluchtelingen (voordeel €7.405.000)
    • Op basis van het aantal beschikbare plekken op de 5 opvanglocaties in Deventer is er een voorschot aangevraagd. In het vierde kwartaal van het jaar is er nieuwe opvanglocatie voor Oekraïense ontheemden geopend aan de Munsterstraat. Daarnaast is de CNO Boot voor de vluchtelingen gedurende 2023 ook op basis van de beschikbare plekken vergoed. De baten van meerdere locaties zijn in totaal voor €8.308.000 hoger dan geraamd. Ondanks de hoge kosten is het resultaat vrij hoog, dit komt mede doordat we zelf de opvang locaties konden regelen. Het was niet nodig om hotels of duurdere opvangplekken te regelen. Voor 2024 is de vergoeding van het tarief lager per opvangplek.
    • De SPUK regelingen Inburgeringsvoorziening en onderwijsroute hebben een looptijd voor meerdere jaren. De begrote baten van €1.073.000 worden overgeheveld.
  • Taakveld 7.1 Volksgezondheid (€614.000 nadeel)
    • Zoals al aangegeven bij de lasten zijn voor SPUK GALA en SPUK IZA de beschikbare bedragen niet volledig ingezet. Daardoor zijn de inkomsten voor SPUK GALA €177.000 lager. Voor SPUK IZA zijn de inkomsten €431.000 lager.

Reserves

Stortingen reserves (Nadeel €3.916.000)

  • Het voordeel van €3.351.000 op Beschermd wonen en maatschappelijk opvang regionaal wordt gestort in de egalisatiereserve Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang regionaal.
  • Het voordeel van €308.000 op maatschappelijk opvang lokaal wordt gestort in de reserve lokaal BW/MO.
  • Vanuit het budget verhoogde asielinstroom wordt €235.000 gestort in de reserve nieuwkomers.

Puttingen reserves (Nadeel €2.478.000)

  • Vanuit de december circulaire zijn er middelen beschikbaar gesteld voor €235.000. Daarnaast zijn er puttingen uit de reserves voor de uitvoeringsmiddelen inburgering en de overschrijding van voor het project inburgering Matz sociaal. In totaal voor €220.000.
  • De puttingen verhoogde asielinstroom €691.000 en de tussenvoorziening Schalkhaar €694.000 (meerjarig project) worden overgeheveld naar 2024. Beide puttingen hebben niet plaatsgevonden omdat de middelen voor de verhoogde asielstroom en de tussenvoorziening Schalkhaar  nog niet zijn benut. Deze projecten gaan over meerdere jaren.
  • Door de onderbesteding op de projecten Van Wieg naar Werk is er €416.000 minder geput uit de bestemmingsreserve diverse projecten Jeugd.
  • Door de onderbesteding op de investering buitensport is er €78.000 minder geput uit de reserve investeringen buitensport
  • Door de onderbesteding op de subsidie 1/3-regeling sport is er  €89.000  minder geput uit de reserve 1/3 regeling sport.

Programma Jeugd en onderwijs

Het programma bestaat uit de taakvelden
4.2 Onderwijshuisvesting
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
6.82 Geëscaleerde zorg

Exploitatie

Lasten (Voordeel €116.000)

  • Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting (voordeel €395.000)
    • Als gevolg van de aanpassing renteomslag van 2,3% naar 1,7% is er €315.000 minder rente doorbelast.
  • Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (voordeel €856.000)
    • De uitgaven voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) zijn €656.000 lager dan begroot. De looptijd van het programma is verlengd tot en met het schooljaar 2024-2025.
  • Taakveld 6.72 en 6.82 Jeugdhulp en Jeugdbescherming (nadeel €1.135.000)
    • In 2023 komen we op basis van de definitieve productieverantwoordingen uit op een tekort op jeugdzorg van €1,1 miljoen (2022 een tekort van €620.000). Dit  tekort komt bovenop het nadeel dat we gemeld hebben in de 3e kwartaalrapportage 2023 van €2,5 miljoen. We zagen toen een forse stijging in de zorgkosten voor kinderen met meervoudige complexe problemen. Uit onderzoek naar de 10 duurste casussen blijkt dat er sprake is van hoge toewijzingen, stapeling van zorg en toekenning van meer zorgproducten.

De extra kosten voor het woonplaatsbeginsel vanuit 2022 van €900.000 lopen door in 2023 en volgende jaren. We zien dat de kosten vanuit het woonplaatsbeginsel zelfs verder zijn opgelopen en zorgen voor een extra tekort van €319.000.
Het tekort van €1,1 miljoen was bij de 4e kwartaalrapportage 2023 niet voorzien doordat er met terugwerkende kracht toewijzingen zijn afgegeven. Daarnaast zien we bij verschillende zorgaanbieders nog achterstanden in de declaraties. Dit maakt dat de kosten voor jeugdzorg lastig in te schatten zijn gedurende het jaar.

Baten (Nadeel €328.000)

  • Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting (voordeel €260.000)
    • De baten binnen onderwijshuisvesting vallen €150.000 hoger uit door een eenmalig voordeel op de huurinkomsten voor onderwijsgebouwen en gymzalen omdat de opbrengst van 2022 in 2023 is verantwoord.
  • Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (nadeel €635.000)
    • De inkomsten voor het Nationaal programma Onderwijs (NPO) zijn €656.000 lager dan begroot.

Reserves

Stortingenreserves (Nadeel €158.000)

  • Door het ontstane voordeel vanuit de renteomslag van €315.000 is er €158.000 meer gestort in de reserve onderwijshuisvesting.

Puttingen reserves (Nadeel €185.000)

  • Door het ontstane voordeel vanuit de renteomslag van €315.000 is er €157.000 minder geput uit de reserve onderwijshuisvesting.

Programma Economie en internationaal beleid

Het programma bestaat uit de taakvelden
3.1 Economische ontwikkelingen
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen
3.4 Economische promotie

Exploitatie

Lasten (Voordeel €2.621.000)

  • Taakveld Economische ontwikkeling (voordeel €2.621.000)
    • In 2022 en 2023 zijn er middelen beschikbaar gesteld voor het toekomstig bestendig maken van bedrijventerreinen (TBBT). Dit is een project over meerder jaren. Hiervan wordt eind 2023 €1.700.000 overgeheveld naar 2024;
    • In 2023 is er €500.000 beschikbaar gesteld om de economie te versterken. Hiervan is € 275.000 besteed en het restant wordt overgeheveld naar 2024;
    • Van de beschikbaar gestelde middelen voor toezicht en handhaving van het terrassenbeleid (€150.000) is €100.000 besteed en het restant wordt overgeheveld naar 2024;
    • Het project 4e stadsarrangement binnenstad loopt in 2024 nog door, hiervoor wordt €300.000 overgeheveld naar 2024;
    • Voor het invoeren van een routekaart jongeren zijn middelen beschikbaar gesteld en daarvan wordt ook een deel overgeheveld naar 2024.

Reserves

Puttingen uit reserves (voordeel €1.386.000):
De afwijking bestaat grotendeels uit een onderschrijding van €1.356.000 op het taakveld economische ontwikkeling.

  • Taakveld Economische ontwikkeling (voordeel €1.356.000)
    • In 2022 zijn er veel incidentele middelen beschikbaar gesteld welke voor €1.544.000 zijn overgeheveld naar 2023. Uiteindelijk is hier in 2023 €188.000 van gerealiseerd. Hierdoor blijft er nog €1.356.000 in de reserve overlopende uitgaven beschikbaar.

Programma Kunst en cultuur

Het programma bestaat uit de taakvelden
5.3 Cultuurpresentatie, - productie en -participatie
5.4 Musea
5.5 Cultuur erfgoed
5.6 Media

Exploitatie

Lasten (Voordeel €3.371.000)

  • Taakveld Cultuurpresentatie, -productie en -participatie
    • Een voordeel van €2.588.000 op de voorbereidingsbudgetten voor de projecten Burgerweeshuis en Podiumkunsten onder 1 dak. Conform raadsbesluit op 20-12-2023 worden deze middelen overgeheveld naar 2024 en zullen deze ingezet worden voor het uitwerken van de verkenningsfase van Podiumkunsten onder 1 dak.
    • Een voordeel van €169.000 op de subsidies voor impuls jongerencultuur. In 2022 en 2023 is in totaal €604.700 aan middelen ontvangen ten behoeve van een impuls jongerencultuur, hiervan resteert €169.000. Deze middelen zullen worden overgeheveld naar 2024. Er was sprake van een zeer korte aanvraagperiode in 2022, in 2023 wordt de subsidie steeds meer benut voor de doelgroep. De subsidie loopt tot 2025 en wordt aan het einde van de looptijd integraal afgerekend.
  • Taakveld Cultureel erfgoed
    • Voordeel van €256.000 als gevolg van het niet besteden van de middelen voor de Coberco schoorsteen. De totale financiering voor de restauratie van de Coberco Schoorsteen was in 2023 nog niet gereed. Er wordt nog gewerkt aan de eigendomsoverdracht van de schoorsteen aan de gemeente Deventer. In 2024 kan dan de restauratie worden uitgevoerd.
    • Voordeel van €50.000 op de beschikbare middelen voor beheer en onderhoud erfgoed. Bij de begroting 2023 is €100.000 beschikbaar gesteld voor beheer en onderhoud erfgoed. Hiervan is €50.000 aan de Lebuineskerk verstrekt, de overige €50.000 resteert in 2023.
    • Voordeel van €50.000 op de middelen van de kerkenvisie. Deventer kent al een kerkenvisie en in 2023 is gewerkt aan een geactualiseerde versie welke als kader voor de uitvoering in Q1 2024 wordt aangeboden aan de gemeenteraad. Het actualiseren van de kerkenvisie duurt langer dan gepland waardoor de werkzaamheden ook in 2024 nog doorlopen en niet alle middelen in 2023 zijn besteed.

Baten (Voordeel €573.000)
De baten hebben een overschrijding van €573.000 (voordeel) welke voor €264.000 is toe te rekenen aan het taakveld Cultureel erfgoed.

  • Taakveld Cultureel erfgoed
    • Er is sprake van een voordeel van €259.000 als gevolg van niet begrote servicekosten die alsnog konden worden doorbelast aan huurders.

Reserves

Puttingen uit reserves (Nadeel €497.000):

  • Er is sprake van een lagere putting uit de reserves van €497.000 waarvan € 285.000 als gevolg van lagere onderhoudskosten doordat de voorbereiding meer tijd heeft gevraagd.

Programma Bedrijfsvoering

Het programma bestaat uit het taakveld
0.4 ondersteuning organisatie (overhead)

Exploitatie

Lasten (Voordeel €3.254.000)
Alle afwijken op lasten en baten landen op taakveld 0.4 ondersteuning organisatie (overhead)

  • Dit bedrag betreft voor €2.813.000 lasten voor projecten die worden overgeheveld naar 2024 (zie budgetoverhevelingen)
  • Lagere exploitatielasten ICT samenwerking DOWR in totaal €824.000. Het totale Deventer aandeel hierin is €532.000, waarvan €311.000 betrekking heeft op programma bedrijfsvoering o.a. kantoorautomatisering en programma-overstijgende ICT-kosten. ICT-kosten voor specifieke taakvelden ruimtelijk, sociaal of burgerzaken worden verantwoord op andere programma's. Het ICT-resultaat (€311.000) betreft vooral eenmalig lagere licentiekosten en budget voor informatieveiligheid. Kapitaallasten KCC gaan later in, omdat de implementatie van de nieuwe KCC-oplossing langer doorloopt. Budgetten voor andere lagere licentiekosten zijn vanaf 2024 ingezet als dekking voor AV-middelen. Van eenmalig beschikbaar gesteld budget voor informatieveiligheid is in 2023 €125.000 vrijgevallen.
  • Kosten facilitaire zaken samenwerking DOWR zijn €33.000 lager dan begroot. Dit betreft volledig huisvestingskosten voor Olst Wijhe en Raalte, die worden doorbelast aan deze gemeenten.   
  • Lagere kosten juridische zaken en Inkoop (voordeel €115.000)
  • Voordeel op communicatie door later invullen vacatureruimte en hogere toerekening uren aan projecten(voordeel €89.000)
  • Nadeel op loon- en inhuurkosten Financiën(Nadeel €87.000)
  • Hogere kosten Personele zaken o.a. werkkostenregeling (nadeel €67.000)
  • Overige bedrijfsvoeringskosten (nadeel €213.000)

Baten (Nadeel €543.000)

  • Lagere doorbelastingen aan Ost Wijhe en Raalte door voordelen op ICT kosten (Nadeel €382.000)
  • Lagere doorbelasting aan Olst Wijhe en Raalte door voordelen gemeenschappelijke facilitaire kosten (nadeel €94.000)
  • Overige verschillen inkomsten communicatie, personeel, financiën (nadeel €67.000)

Reserves

Stortingen reserves (Nadeel €163.000)

  • Reserve overlopende posten
    • Voor datagestuurd werken is een begrote storting van €650.000 verrekend met een begrote putting van €150.000 (nadeel €150.000).
    • Voor project innovatieve werkgever voor jongeren was in de derde kwartaalrapportage een storting van €12.750 begroot, de uitgaven zijn echter alsnog in 2023 gekomen, waardoor de storting vervalt (nadeel €12.750).

Putting reserves (Nadeel €1.091.000)

  • De begrote putting uit de reserve overlopende posten is overgeheveld naar 2024 omdat de uitgaven die daarmee gedekt worden, nog niet zijn gerealiseerd (zie overzicht budgetoverhevelingen) (nadeel €919.303)
  • Lagere putting datagestuurd werken verrekend met lagere storting (nadeel €150.000)
  • Lager putting Polstraat 12 en Afstand tot de arbeidsmarkt, kosten zijn lager (nadeel €21.350)

Programma Algemene dekkingsmiddelen

Het programma bestaat uit de taakvelden
0.10 Mutaties reserves
0.50 Treasury
0.61 OZB-woningen
0.62 OZB niet-woningen
0.64 Belastingen overig
0.70 Algemene uitkeringen en ov uitkeringen GF
0.80 Overige baten en lasten

Exploitatie

Lasten (Voordeel €24.465.000)

  • Taakveld Overige baten en lasten. Stelposten €26.213.000 voordeel. Stelposten zijn reserveringen die vaak nog aan andere programma's moeten worden toegewezen, in afwachting van nadere informatie/besluitvorming. In 2023 is een aantal stelposten niet (volledig) aangewend:
    • Fonds infrastructuur (mobiliteit en leefomgeving): €13.000.000
    • Stelpost Podiumkunsten onder 1 dak: €11.765.000
      Versterking ondersteuning wijkteams: €579.000
    • Stelpost lonen en prijzen: €443.800
    • Stelpost diversen: €220.000
    • Stelpost Right to challenge €100.000
    • Stelpost systeemleren €88.000
    • Stelpost landelijke structuur interventieteams €16.000

Van dit bedrag wordt €25.533.000 overgeheveld naar 2024.

  • Doorberekende kapitaallasten (€1.909.000 nadeel)
    • Als gevolg van de aanpassing renteomslag van 2,3% naar 1,7% wordt er €1.909.000 minder rente doorbelast aan de diverse programma's/taakvelden.
  • Bestuursakkoord organisatieontwikkeling (€404.000 voordeel)
  • Het budget wat bij de voorjaarsnota 2022 beschikbaar is gesteld voor structurele en incidentele kosten organisatieontwikkeling €898.000 wordt €404.000 overgeheveld naar 2024 voor het compenseren van de kosten 2024-2026. Het overige deel wordt ingezet voor het directiebudget. Dit budget wordt ingezet voor organisatie knelpunten.
  • Spaarverlof en thuiswerkvergoeding (€63.000 nadeel)
    • Voor het opgebouwd verlofsaldo voor spaarverlof is een bedrag van €191.000 in de voorziening spaarverlof gestort. De kosten voor de thuiswerkvergoeding personeel en overige personeelskosten zijn €63.000 lager dan begroot.

Baten (Voordeel €5.857.000)
De baten vallen € 5.857.000 hoger uit dan begroot (voordeel), een groot deel wordt verklaard door de uitkering van de decembercirculaire 2023.

  • Taakveld (algemene) uitkeringen en overige uitkeringen GF
    • Decembercirculaire 2023 (€5.745.000 voordeel). In de begroting is nog geen rekening gehouden met de inkomsten vanuit de decembercirculaire 2023. Dit zorgt voor een hogere inkomst van €5.745.000. Van dit deel is -€762.000 niet neutraal en beïnvloedt de uitkomst van de jaarrekening. Het overige neutrale deel is ter dekking van de lasten op programma 7 voor de energietoeslag €1.831.000 en een deel wordt meegenomen via budgetoverheveling naar 2024.

Reserves

Stortingen reserves (Nadeel €978.000)

  • Het rentevoordeel wat ontstaat als gevolg van de aanpassing renteomslag van 2,3% naar 1,7% wordt conform de begrotingsregels gestort in de generieke weerstandsreserve. Dit leidt tot een hogere storting van €978.124.