Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een 'Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022' vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Binnen het sociale domein blijven we onze energie inzetten op de transformatie. Het is namelijk steeds nodig om te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door maatwerk na te streven, te werken volgens 1 plan 1 huishouden 1 regisseur, het creëren van collectieve voorzieningen en datagericht te sturen. De volgende acties uit de procesaanpak zijn hieraan gekoppeld: focus in de wijken; buurthuis 2.0; regievoering; preventieplan en monitoring op de toekomst.
Meer informatie
2023 in vogelvlucht
De lijn van opgroeien in Deventer is die van wieg naar werk. Centraal in deze visie staat “het normale leven versterken” met de 10 beschermende factoren van het Nederlands Jeugd Instituut. Maar ook is er aandacht voor het bieden van ondersteuning via onze toegang aan alle jeugdigen die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. We bieden daarbij jeugdhulp als vangnet voor gezinnen met kinderen die (tijdelijk) niet mee kunnen doen. Op basis van de visie van wieg naar werk wordt er een uitvoeringsplan gemaakt. In het uitvoeringsplan 2023 zijn ook de projecten opgenomen die worden gefinancierd uit de extra middelen die door het rijk eind 2019 beschikbaar zijn gesteld. In 2021 (begroting 2022) is besloten de projecten tot en met 2024 te verlengen.
Preventie
Primair ligt de verantwoordelijkheid voor preventie bij de inwoners en/of jeugdigen/ouders/verzorgers zelf. Wanneer men er niet uitkomt op basis van eigen kracht dragen we zorg voor ondersteuning. Het professionele veld is ingericht om vroegtijdig problemen te signaleren. Daarmee kan er sneller en effectiever ondersteuning worden geboden “in het normale leven”: thuis, in de buurt, op school. We willen hierbij ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van jeugdigen organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk. Zo hebben we in 2023 de bibliotheekpas voor jongeren tot 27 jaar gratis gemaakt en het lenen boetevrij. We hebben intensief samengewerkt met onze keten partners in het onderwijs, welzijn en de GGD. Daarin hebben we gewerkt aan het verder ontwikkelen van vroegtijdig signaleren van problemen bijvoorbeeld door het versterken van het preventief jeugdwerk op scholen en het ondersteunen van jongeren in een kwetsbare positie. Ook is er extra ingezet op kansrijke start, de eerste duizend dagen en het project relatie ouder kind.
Ook spelen de maatwerkvoorzieningen zoals bijvoorbeeld de huiskamers bij de Driehoek, de BSOplus, de Brick aanpak een belangrijke rol in de preventieve aanpak. Kenmerk van deze voorziening is dat er sprake is van geïndiceerde preventie en dat ze zonder indicatie toegankelijk zijn.
Onderwijs en jeugdhulp
De samenwerking tussen onderwijs, zorgaanbieders en team Toegang Jeugd is gecontinueerd met de jeugdhulpverlener op school. Deze staat in nauw contact met team Toegang Jeugd. Ook is de voorziening “Brick” in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs gecontinueerd. Het klassenhuis is voortgezet en is een voorziening in het primair onderwijs voor leerlingen waar ze in een huiskamer setting ondersteund worden op diverse gebieden onder andere bij hun schoolse taken. Er zijn activiteiten uitgevoerd vanuit het nationaal programma onderwijs om jongeren te ondersteunen die een achterstand door Corona hebben opgebouwd. In de Gelijke Kansen Agenda die begin 2020 is afgesloten zijn doelen en werkafspraken tussen het ministerie van OCW en de gemeente Deventer opgenomen. In 2023 zijn de afspraken uit 2020 gecontinueerd, deze lopen tot en met 2024.
Toegang
In 2022 zijn de toegangsmedewerkers in dienst van de gemeente gekomen. In 2023 heeft de nadruk gelegen op de herstelactie bij de jeugdzorgdossiers voor het aantonen van de financiële rechtmatigheid (recht, hoogte en duur) en het opstellen van de werkprocessen. Ook de samenwerking van team Toegang Jeugd met de Gecertificeerde Instellingen (GI’s) heeft een impuls gekregen door het aannemen van twee medewerkers op dit aandachtsgebied. De onderlinge samenwerking van de drie toegangen (team toegang Wmo, team Toegang Jeugd en jongerenloket) heeft zich verder versterkt en verdiept met diverse bijeenkomsten en een bijdrage aan het plan voor de integrale toegang.
Jeugdhulp
Per 1 januari 2023 is het nieuwe regionaal inkoopmodel jeugdzorg ingevoerd. Voorgaande jaren is hier door het Regionale Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) en de gemeenten hard aan gewerkt. De volgende uitgangspunten zijn hierbij gehanteerd: normaliseren (zorg dichter bij het kind, zo normaal en zo kort mogelijk, zoveel mogelijk ambulant en betrekken van de algemene voorzieningen in het voorliggende veld en effectiviteit van jeugdhulp). Beheersing van uitgaven, administratieve lastenverlichting en het versterken van het vertrouwen in professionals. Op 1 januari 2022 is de regelgeving omtrent het woonplaatsbeginsel veranderd, ook in 2023 zagen we de effecten van deze regeling op de uitgaven. De gemeente waar de jeugdige vandaan komt, blijft verantwoordelijk voor de jeugdige en voor de kosten van de jeugdhulp voor de jeugdige.
Huisvesting Onderwijs
Samen met de schoolbesturen is in 2023 hard gewerkt aan het nieuwe integraal huisvestingsplan (IHP). De visie staat op vijf dragers die samen zorgen voor goede en toekomstbestendige schoolgebouwen voor de ontwikkeling van de jeugd in Deventer.
- Een goed en passend schoolgebouw voor ieder kind en iedere jongere, liefst in de eigen wijk.
- Elke school is ook een kansrijke ontmoetingsplek, waarbij gekeken wordt naar de mogelijkheden rondom de school op het gebied van opvang, zorg, cultuur, sport en welzijn.
- Schoolgebouwen maken het onderwijs van nu en morgen mogelijk. Dat betekent dat ze moeten voldoen aan een minimale kwaliteit (Deventer standaardschool). Ook wordt gekeken naar de kosten voor onderhoud, energie en schoonmaak.
- Gezonde en duurzame schoolgebouwen met goede ruimtes om te leren en te bewegen. Nieuwbouw en renovatie worden energieneutraal en zo duurzaam en circulair mogelijk uitgevoerd.
- Sterkere samenwerking tussen gemeente en schoolbesturen.
In 2021 is voor het kindcentrum Rivierenwijk toestemming verleend tot uitbreiding en in 2023 is deze gerealiseerd. Zo ook is in 2023 de uitbreiding van kindcentrum Borgele gerealiseerd. In 2023 is voorts verder gewerkt aan het mogelijk maken van de nieuwe huisvesting Marke Zuid, de basisschool in Lettele (Sanct Maria), nieuwbouw Zwaluwenburg en heeft ook de inhuizing van basisschool de Zonnewijzer in basisschool de Slingerbos plaatsgevonden. Sinds de start van VSO Deventer heeft er een toename van het aantal leerlingen plaatsgevonden, leerlingen die voorheen buiten Deventer naar school gingen. 2023 stond in het teken van het vinden van een geschikte locatie voor VSO Deventer. Een principe besluit is genomen voor een locatie aan de Holterweg, naast het politiebureau. Momenteel wordt in kaart gebracht wat de kosten zijn voor de sanering van de Japanse duizendknoop en het bouwrijp maken van deze locatie. Sinds september 2023 zijn de leerlingen tijdelijk gehuisvest in een bedrijfspand aan de Zutphenseweg.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Normale leven versterken (opgroeien en onderwijs)
We versterken het normale leven. Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Dit komt overeen met de nieuwe doelstelling in de begroting 2024.Historie
Doelstelling - Toegang
Toegang biedt ondersteuning aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden.De medewerkers Team Toegang Jeugd werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In oorspronkelijke prestatie waren derde verwijzers meegenomen. In de nieuwe prestatie worden alleen de gezinnen meegeteld die rechtstreeks bij de toegang worden aangemeld (dus niet de aanmeldingen die via veilig thuis, scholen en huisartsen binnenkomen bij team toegang jeugd).Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
In oorspronkelijke prestatie waren derde verwijzers meegenomen. In de nieuwe prestatie worden alleen de gezinnen meegeteld die rechtstreeks bij de toegang worden aangemeld (dus niet de aanmeldingen die via veilig thuis, scholen en huisartsen binnenkomen bij team toegang jeugd).Historie
Doelstelling - Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jeugdigen die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Als gevolg van het nieuwe woonplaatsbeginsel moet de prestatie omhoog worden bijgesteldToelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Als gevolg van het nieuwe woonplaatsbeginsel moet de prestatie omhoog worden bijgesteldToelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Als gevolg van het nieuwe woonplaatsbeginsel moet de prestatie omhoog worden bijgesteldBeleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
17 | Onderwijs | Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO/Ingrado | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 3,80 | 3,80 | 2 | 1,90 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
18 | Onderwijs | Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO/Ingrado | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 27 | 27 | 23 | 20 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
19 | Onderwijs | Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Ingrado | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 2,40 | 2 | 2 | 2,10 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
22 | Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | % jongeren 12 t/m 21 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
23 | Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | % kinderen tot 18 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 6 | 6 | 6 | 6 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
29 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 9,30 | 11,50 | 11,60 | 11 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
30 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 1,20 | 1,30 | 1,20 | 1,10 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
31 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 0,30 | 0,40 | 0,40 | 0,30 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 46.386 | 50.715 | 50.599 | -116 |
Baten | 4.424 | 5.747 | 5.420 | -328 |
Voor resultaatbestemming | -41.961 | -44.967 | -45.179 | -212 |
Stortingen in reserves | 0 | 206 | 364 | 158 |
Puttingen uit reserves | 357 | 404 | 219 | -185 |
Na resultaatbestemming | -41.604 | -44.769 | -45.324 | -555 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Voorbereiding nieuwbouw Sancta Maria school Lettele | 70 | 0 | -70 |
Onderzoek locatie Driehoek Snipperling VSO Deventer | 67 | 0 | -67 |
Nationaal programma onderwijs (NPO-middelen) | 656 | 656 | 0 |
Onderwijsachterstandenbeleid | -26 | -26 | 0 |
Totaal | 766 | 629 | -137 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | -555 |
Saldo budgetoverheveling | -137 |
Saldo na budgetoverheveling | -692 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €692.000)
Onderwijshuisvesting (voordeel €177.000)
Als gevolg van de aanpassing renteomslag van 2,3% naar 1,7% is er €315.000 minder rente doorbelast. Het ontstane voordeel is verrekend met de reserve kapitaallasten onderwijshuisvesting. Het restantbudget van €67.000 voor onderzoek van de locatie Driehoek Snipperling voor VSO Deventer wordt overgeheveld omdat het onderzoek doorloopt in 2024. Ook de voorbereiding van de verplaatsing van de Sancta Maria-school in Lettele loopt door in 2024. Het restantbudget van €70.000 wordt hiervoor overgeheveld.
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (voordeel €220.000)
Het voordeel op dit taakveld wordt veroorzaakt door voordelen op onder andere de budgetten voor peuterspelen en sluitende aanpak jongeren. Het budget voor peuterspelen is conjunctuurgevoelig en laat evenals vorig jaar een voordeel zien. Het budget voor sluitende aanpak jongeren is over de periode 2022-2023 eenmalig verhoogd. Deze middelen zijn vrijgevallen. De resterende NPO middelen van €656.000 worden overgeheveld naar 2024 omdat de termijn verlengd is tot en met school jaar 2024-2025.
Jeugdhulp en Jeugdbescherming (nadeel €1.088.000)
In 2023 komen we op basis van de definitieve productieverantwoordingen uit op een tekort van €1,1 miljoen (2022 een tekort van €620.000). Dit tekort komt bovenop het nadeel dat we gemeld hebben in de 3e kwartaalrapportage 2023 van €2,5 miljoen. We zagen toen een forste stijging in de zorgkosten voor kinderen met meervoudige complexe problemen. Uit onderzoek naar de 10 duurste casussen blijkt dat er sprake is van hoge toewijzingen, stapeling van zorg en toekenning van meer zorgproducten.
De extra kosten voor het woonplaatsbeginsel vanuit 2022 van €900.000 lopen door in 2023 en volgende jaren. We zien dat de kosten vanuit het woonplaatsbeginsel zelfs verder zijn opgelopen en zorgen voor een extra tekort van €319.000.
Het tekort van €1,1 miljoen was bij de 4e kwartaalrapportage 2023 niet voorzien doordat er met terugwerkende kracht toewijzingen zijn afgegeven. Daarnaast zien we bij verschillende zorgaanbieders nog achterstanden in de declaraties. Dit maakt dat de kosten voor jeugdzorg lastig in te schatten zijn gedurende het jaar.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 15.646 | 10.730 | 4.987 | -5.742 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 143 | 0 | -143 |
Saldo | -15.646 | -10.587 | -4.987 | 5.600 |
Toelichting
In de kwartaalrapportages van 2023 is toegelicht dat de investeringen aanpassing Slingerbos / inhuizing Zonnewijzer en uitbreiding kindcentrum Rivierenwijk zijn afgerond. Voor de Marke Zuid is de procedure van aanbesteding in 2023 gestart. Doordat er in 2023 nog geen sprake is van een onherroepelijk vastgesteld bestemmingsplan is het nog niet duidelijk wanneer de bouw van het schoolgebouw kan starten. De facelift Enkdwarsstraat is in 2023 voor het eerste deel afgerond. Het tweede deel wordt in samenhang met het IHP opgepakt. De uitbreiding van het kindcentrum Borgele is opgeleverd. Een aantal andere investeringen zijn nog in afwachting van de locatie of aanbesteding. De nieuwbouw VSO Deventer en de nieuwbouw Sancta Maria Lettele zijn daardoor nog niet in uitvoering genomen. Voor de nieuwbouw van de Zwaluwenburg is in 2023 een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld.
GR
GR Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ IJsselland)
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Jeugd en onderwijs | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten. Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | ||
Financieel risico: | Financieel risico ten aanzien van de bedrijfsvoeringsorganisatie is zeer beperkt omdat het kleine organisatie betreft met deels personele detacheringen. | ||
Toelichting: | Er nemen 11 gemeenten deel in de gemeenschappelijke regeling. Zeggenschap is derhalve afgerond 9%. Het financieel aandeel in de begroting is gebaseerd op de maatschappen conform de eerdere verdeling van het rijksbudget voor Jeugd, afgerond 21%. De GR heeft geen eigen vermogen. De GR taken worden jaarlijks met voorschotten door de deelnemende gemeenten betaald en aan het eind van het jaar worden de gerealiseerde uitgaven met gemeenten afgerekend. Het exploitatiesaldo van de begroting en jaarrekening van de GR is daarmee jaarlijks nihil. | ||
Beleidsvoornemens: | Het aankomende jaar gaan gemeenten en het RSJ IJsselland samen met aanbieders, ouders en jeugdigen verder met de uitwerking van belangrijke thema’s in de visie (Regionale Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025), zoals bovenregionale samenwerking, de aanpak van wachtlijsten en het beheersen van de kosten van jeugdhulp. Daarnaast wordt er samengewerkt op bovenregionale thema’s zoals de om- en afbouw van 3-milieusvoorzieningen en JeugdzorgPlus locaties. Per 1 januari 2023 is het nieuwe inkoopmodel in werking getreden. In 2023 wordt er een analyse gemaakt van het kwantitatief en kwalitatief dekkend zorglandschap. Verder ligt de focus op monitoring en het opstellen van een beheersplan voor kosten en kwaliteit van de hulpverlening, aan de hand van het nieuwe inkoopmodel. | ||
Contractwaarde 2023: | |||
Bijdrage GR 2023: | €481.861 | ||
Subsidie 2023: | n.v.t. | ||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €0 | €0 | €0 |
Vreemd vermogen: | €558.898 | €0 | €0 |
Resultaat: | €0 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | |||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Jeugd en jeugdhulpverlening | |
Dashboard Onderwijs | |
Dashboard Jeugd en onderwijs | |
Pdf Jeugd en jeugdhulpverlening (1.292 kb) | |
Pdf Onderwijs (934 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2021-2026 | 1,0 Mb | |
Visie Van Wieg naar Werk 2019-2022 | 1,4 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Verordening gemeentelijke kindregelingen 2022 | 1,7 Mb | |
Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025 | 0,5 Mb |