Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, (her)inrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- schoon, heel en veilig;
- bewuste inrichting;
- maximaal rendement;
- ruimte voor initiatief.
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
De actualiteit
Een duidelijke ontwikkeling die wordt waargenomen is dat de gebruiksdruk op de openbare ruimte nog steeds flink aan het toenemen is en dit vraagt extra inspanningen om hier goed grip op te houden. Steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten vragen om een antwoord van de gemeente om hier allemaal op een verantwoorde manier een plek aan te geven. Men kan hierbij denken aan klimaatverandering, energietransitieopgave, participatie-initiatieven, fitheid/gezondheidsbehoeften, de inclusieve samenleving, nieuwe vormen van mobiliteit, maar vooral dat wonen, werken en recreëren allemaal veel meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks levenspatroon.
Kortom dit vraagt om een duidelijke regie in die openbare ruimte die een ontwikkelende en faciliterende grondhouding in het beheer van de openbare ruimte nodig heeft. Naast deze houding is het ook onvermijdelijk dat dit een grotere claim gaat leggen op de beschikbare middelen in de komende jaren.
Meer informatie
2023 in vogelvlucht
Sinds 2023 maken we bij de MJOP-MIND planning wat duidelijker onderscheid tussen projecten die nog in de programmeerfase zitten en de projecten die al in de realisatiefase zitten. Er is op hoofdlijnen onderscheid te maken in de voortgang tussen deze twee fasen van de programmering van de projecten.
De projecten die technisch gesignaleerd zijn om op te nemen in de programmering, maar nog niet gerealiseerd kunnen worden, omdat ze nog te veel vragen oproepen. Denk hierbij aan; is gehele context wel voldoende meegenomen of ontbreken er nog relevante zaken.
Die kunnen betrekking hebben op techniek maar ook op wensen van bewoners, bedrijven of stakeholders in de omgeving van de projecten. Daarnaast is, als gevolg van onze doelstelling om de programmering nog beter af te stemmen op die van andere programma's, er steeds meer noodzaak om hier aan de voorkant meer tijd en aandacht aan de juiste specificaties te besteden.
Bij deze projecten is voortgang gemaakt maar die is nog niet altijd zichtbaar op straat. Er is daarbij scherper in beeld is gebracht wat de precieze opgave in een gebied is voor de komende jaren. Daarom wordt hier vaak gekozen voor de zogenaamd buurtgerichte aanpak/agenda zodat er een duidelijke scope komt voor het grotere geheel.
Enkele voorbeelden daarvan zijn: Buurtaanpak Noorderenk, buurtaanpak Burgersdijk, verkenning IJsselfront, verkenning Emmastraat en omgeving en de brede aanpak leefomgeving Kloosterlanden in relatie tot Toekomstbesteding maken van bedrijventerreinen (TBBT).
Bij deze projecten speelt een afstemming met andere programma's en diverse stakeholders zodat we kunnen komen tot een lange termijnperspectief voor een buurt of soms zelfs een wijk. Bij het opstellen van de zogenaamde buurtagenda's merken we dat er veel loskomt en dat de opgave veel completer en beter wordt dan in het verleden het geval was. De aanvullingen door bewoners, de eisen op het vlak van klimaatadaptatie, gezondheid, circulariteit en energie zorgen dus voor een sterkere programmering en de meerjarenplanning in de openbare ruimte.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook diverse projecten wel in de uitvoeringsfase gebracht en geheel of soms ten dele afgerond in het afgelopen jaar. Voor een uitputtende lijst wordt verwezen naar de diverse gemaakte kwartaalrapportages door het jaar heen en in het bijzonder die van het 4e kwartaal 2023.
Enkele grotere projecten worden hier nog wel even aangestipt omdat deze een wat bredere maatschappelijke impact hebben op Deventer en de nabije omgeving. Zo is de rotonde van het Noorderplein aangepakt om de verkeersveiligheid te verbeteren en daarbij gelijk de waterhuishouding en de asfaltconstructie op deze locatie te verbeteren. Tijdens de uitvoeringsfase heeft het verkeer hier wel enige mate van hinder van ondervonden maar over het algemeen is dit redelijk beheersbaar gebleven. Het resultaat is een sterk verbeterde (veilige) rotonde en er komen dan ook veel positieve reacties van bewoners en gebruikers op het eindresultaat buiten op straat.
Een ander project met de nodige merkbare consequenties voor het verkeer binnen en rondom onze gemeente is de gezamenlijke aanpak (met de provincie Overijssel) van de N348. Het project dat onder regie en toezicht van de provincie is uitgevoerd is in principe klaar en inmiddels weer in gebruik genomen. De uitvoering en de planning is goed verlopen maar er loopt nu nog wel een discussie met de aannemer over de kwaliteit van het aangebrachte asfalt. Mogelijk dat hier nog op terug gekomen moet worden. Zoals gezegd, we trekken als gemeente hierin gezamenlijk op met de provincie waarbij het gemeentelijk deel in het totale bestek is opgenomen. De samenwerking is goed verlopen en het werk kon daardoor heel soepel achter elkaar uitgevoerd worden.
Daarnaast zijn diverse minder grote projecten afgerond zoals de Tesselschadestraat, Hanzeweg (parallelweg), i-VRI's Twelloseweg, Tjoenermarke (80%), Vijfhoeksweg, Rivierenwijk etcetera. Tevens zijn er nog enkele projecten die nog in uitvoering en of in voorbereiding zijn en die in 2024 verder afgerond gaan worden.
Zoals vorig jaar al was aangekondigd heeft het programma Leefomgeving de Nota Kapitaal Goederen (afgekort NKG) opgesteld en gepresenteerd aan college en raad. Deze is door het college vastgesteld als de methodiek die we moeten hanteren voor het behoud van de onderdelen (assets) van onze openbare ruimte. Er is daarbij echter wel een ernstig structureel financieel ‘tekort’ gesignaleerd van circa €10 miljoen per jaar. Deze financiële stap is/was voor het bestuur nog een beetje te groot om in een keer te nemen, gezien alle andere begrotingseisen en wensen. Daarom is in eerste instantie voor een voorzichtig ingroeimodel gekozen van €125.000 per jaar oplopend tot €500.000 in 2027. Bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2023 is door de Raad een eenmalige budget van €1,5 miljoen beschikbaar gesteld om de opgelopen achterstand in te lopen. Dit eenmalige budget zal worden ingezet bij situaties met wortelopdruk van de verharding door bomen in de straat en waar veiligheid een direct risico vormt. Ondanks deze verkregen middelen kan geconcludeerd worden dat er de komende jaren nog aanvullende middelen nodig zijn om te kunnen zorgen voor behoud van onze kapitaalgoederen in de openbare ruimte. Er zullen daarom voorstellen komen bij de Voorjaarsnota 2024 om hier invulling aan te kunnen geven. Immers ook de generaties na de onze moeten ook veilig, vertrouwd en met veel plezier kunnen wonen in Deventer.
Tenslotte is het mooi om te constateren dat in 2023 twee van de drie Lebuinuspleinen geheel afgerond zijn en dat Deventer er daarmee weer twee prachtige pleinen bij heeft gekregen. Aan de voorkant was er al veel draagvlak voor het ontwerp van de pleinen maar nu het Grote Kerkhof en de Stromarkt klaar zijn, worden de verwachtingen nog vrijwel dagelijks door bewoners en bezoekers bevestigd: een prachtig resultaat dus.
Nu zijn we in de laatste fase van de pleinen terecht gekomen en is het voorlopig ontwerp (VO) voor de Nieuwe Markt inmiddels vastgesteld en werken we toe naar een definitief ontwerp (DO), een bestek en een uitvoeringsfase van dit plein. De verwachting is dat we medio 2024 zullen gaan starten.
Voor Deventer blijft de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat nog steeds uit van 4 pijlers:
- schoon, heel en veilig;
- bewuste inrichting;
- maximaal rendement;
- ruimte voor initiatief.
De hierboven beschreven resultaten passen heel goed in de genoemde pijlers en de conclusie is dat we goed op koers liggen. De zorg bestaat uit de vraag of in de nabije toekomst op koers kunnen blijven om zo ook voor toekomstige generaties een fijn, woon- en leefklimaat te kunnen garanderen en om zo een aantrekkelijke en veilige stad te zijn en te blijven. Omdat de visie Leefomgeving inmiddels 10 jaar oud is gaan we deze in 2024 evalueren en overwegen of er een update of een vernieuwing van de visie nodig is.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We bieden ruimte voor initiatief in de leefomgeving om zo een plus toe te voegen aan de leefomgeving
We doen een beroep op inwoners en bedrijfsleven om samen met ons te zorgen voor de kwaliteit van de leefomgeving. (tekst uit het coalitieakkoord)
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Er zijn jaarlijks talloze initiatieven in de gemeente Deventer waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op de openbare ruimte. Deels komen deze via het meldsysteem, KCC, Wij-Deventer wijkenbeheer en deels direct bij het programma of het bestuur binnen. Om er voor te zorgen dat deze verzoeken en initiatieven een kort en efficiënt traject binnen de organisatie doorlopen wordt nu een duidelijk podium/locatie gecreëerd binnen de organisatie.Dit gaat ervoor zorgen dat zowel de initiatiefnemers als de betrokken adviseurs en belanghebbenden weten waar alle initiatieven bij elkaar moeten komen. De opzet is vergelijkbaar met de carrousel waar al sinds geruime tijd alle ruimtelijke (bouw) initiatieven bij elkaar komen en beoordeeld worden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Er zijn jaarlijks talloze initiatieven in de gemeente Deventer waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op de openbare ruimte. Deels komen deze via het meldsysteem, KCC, Wij-Deventer wijkenbeheer en deels direct bij het programma of het bestuur binnen. Om er voor te zorgen dat deze verzoeken en initiatieven een kort en efficiënt traject binnen de organisatie doorlopen wordt nu een duidelijk podium/locatie gecreëerd binnen de organisatie.Dit gaat ervoor zorgen dat zowel de initiatiefnemers als de betrokken adviseurs en belanghebbenden weten waar alle initiatieven bij elkaar moeten komen. De opzet is vergelijkbaar met de carrousel waar al sinds geruime tijd alle ruimtelijke (bouw) initiatieven bij elkaar komen en beoordeeld worden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Er zijn jaarlijks talloze initiatieven in de gemeente Deventer waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op de openbare ruimte. Deels komen deze via het meldsysteem, KCC, Wij-Deventer wijkenbeheer en deels direct bij het programma of het bestuur binnen. Om er voor te zorgen dat deze verzoeken en initiatieven een kort en efficiënt traject binnen de organisatie doorlopen wordt nu een duidelijk podium/locatie gecreëerd binnen de organisatie.Dit gaat ervoor zorgen dat zowel de initiatiefnemers als de betrokken adviseurs en belanghebbenden weten waar alle initiatieven bij elkaar moeten komen. De opzet is vergelijkbaar met de carrousel waar al sinds geruime tijd alle ruimtelijke (bouw) initiatieven bij elkaar komen en beoordeeld worden.Doelstelling - Sturen op beleving en gedrag
Bij het werken in de leefomgeving krijgt beleving (en gedrag) in de openbare ruimte een zwaar accent naast het maken van economische en sociale verbindingen
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het motto voor de binnenstad luidt ; "van place to buy naar place to be"sfeer en beleving in de openbare ruimte van onze binnenstad is belangrijk en daarom gaan we op het gebied van verlichting (lichtleidraad), meubilair en (fiets)voorzieningen door met het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgevingmomenteel zijn we dit aan het onderzoeken in het kader van de binnenstadsagendaToelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het motto voor de binnenstad luidt ; "van place to buy naar place to be"sfeer en beleving in de openbare ruimte van onze binnenstad is belangrijk en daarom gaan we op het gebied van verlichting (lichtleidraad), meubilair en (fiets)voorzieningen door met het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgevingmomenteel zijn we dit aan het onderzoeken in het kader van de binnenstadsagendaToelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het motto voor de binnenstad luidt ; "van place to buy naar place to be"sfeer en beleving in de openbare ruimte van onze binnenstad is belangrijk en daarom gaan we op het gebied van verlichting (lichtleidraad), meubilair en (fiets)voorzieningen door met het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgevingmomenteel zijn we dit aan het onderzoeken in het kader van de binnenstadsagendaDoelstelling - Bereikbaarheid van Deventer
We zorgen voor een goede (duurzame) bereikbaarheid van Deventer
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In verband met de ontwikkelingen in de Binnenstad en in de Centrum schil en de Stadscampus is meer parkeercapaciteit nodig. De aanleg van parkeerplaatsen op deze locatie biedt meer ruimte aan bezoekers, bewoners en bedrijven aan een deel van de Binnenstad.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
In verband met de ontwikkelingen in de Binnenstad en in de Centrum schil en de Stadscampus is meer parkeercapaciteit nodig. De aanleg van parkeerplaatsen op deze locatie biedt meer ruimte aan bezoekers, bewoners en bedrijven aan een deel van de Binnenstad.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In verband met de ontwikkelingen in de Binnenstad en in de Centrum schil en de Stadscampus is meer parkeercapaciteit nodig. De aanleg van parkeerplaatsen op deze locatie biedt meer ruimte aan bezoekers, bewoners en bedrijven aan een deel van de Binnenstad.Doelstelling - Waardering openbare ruimte; het schoon (mooi) heel en veilig houden van de fysieke leefomgeving
We voldoen aan de beeldmeetlatten zoals vastgelegd in de 'Uitvoeringsagenda bij de visie Leefomgeving' (monitoren d.m.v. de maandelijkse schouwresultaten).Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2023 gemiddeld met een 6,7. (monitoren met 2-jaarlijks bewonersonderzoek).
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De groot-onderhoudsopgave (MJOP-MIND) wordt om de 2 jaar opnieuw opgesteld met een planningshorizon van 4 jaar waarvan 2 jaar hard en 2 jaar zacht wordt geprogrammeerd.De projecten hebben betrekking op diverse producten/taakvelden binnen het programma Leefomgeving en Bereikbaarheid.De technische noodzaak is de aanleiding om onderdelen in te gaan plannen die dan zoveel mogelijk integraal en gecombineerd met andere opgaven worden geprogrammeerd, waarbij tevens direct wordt gekeken naar doorstroming en veiligheid van verkeer en mobiliteit.Bij de aanpak van MJOP-MIND projecten wordt aan de voorkant de scope van de opgave verbreed (buurtagenda-aanpak). Van daaruit wordt bepaald hoe integraal een project wordt ingevuld. Hierbij wordt ook onderzocht of beleidsdoelstellingen van ander domeinen meegenomen kunnen worden.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten. Ook in de NKG die binnenkort wordt aangeboden gaan we hier nader op in. Als gevolg van bezuinigingsrondes in het verleden, onevenredige indexatie t.o.v. de marktconjunctuur, beperkt areaal acres zijn deze structurele geleidelijk aan ontstaan. Mede door slim mee te liften met diverse andere projecten en bijvoorbeeld de rioleringsopgaven en door gebruik te maken van subsidies hebben we dit financiële knelpunt jarenlang kunnen beperken en is het ook niet duidelijk zichtbaar geworden dat we eigenlijk structureel geld tekort komen om zaken op tijd te kunnen onderhouden en waar nodig te vervangen. Daarnaast is als gevolg van de ambities op het gebied van o.a. wonen en voorzieningen en de toename van steeds grotere/complexere opgave op het vlak van bereikbaarheid en mobiliteit is er meer budget nodig voor het onderdeel MINDToelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De groot-onderhoudsopgave (MJOP-MIND) wordt om de 2 jaar opnieuw opgesteld met een planningshorizon van 4 jaar waarvan 2 jaar hard en 2 jaar zacht wordt geprogrammeerd.De projecten hebben betrekking op diverse producten/taakvelden binnen het programma Leefomgeving en Bereikbaarheid.De technische noodzaak is de aanleiding om onderdelen in te gaan plannen die dan zoveel mogelijk integraal en gecombineerd met andere opgaven worden geprogrammeerd, waarbij tevens direct wordt gekeken naar doorstroming en veiligheid van verkeer en mobiliteit.Bij de aanpak van MJOP-MIND projecten wordt aan de voorkant de scope van de opgave verbreed (buurtagenda-aanpak). Van daaruit wordt bepaald hoe integraal een project wordt ingevuld. Hierbij wordt ook onderzocht of beleidsdoelstellingen van ander domeinen meegenomen kunnen worden.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten. Als gevolg van bezuinigingsrondes in het verleden, onevenredige indexatie t.o.v. de marktconjunctuur, beperkt areaal acres zijn deze structurele geleidelijk aan ontstaan. Mede door slim mee te liften met diverse andere projecten en bijvoorbeeld de rioleringsopgaven en door gebruik te maken van subsidies hebben we dit financiële knelpunt jarenlang kunnen beperken en is het ook niet duidelijk zichtbaar geworden dat we eigenlijk structureel geld tekort komen om zaken op tijd te kunnen onderhouden en waar nodig te vervangen. Daarnaast is als gevolg van de ambities op het gebied van o.a. wonen en voorzieningen en de toename van steeds grotere/complexere opgave op het vlak van bereikbaarheid en mobiliteit is er meer budget nodig voor het onderdeel MIND. Bij de voorjaarsnota 2023 is de nota kapitaalgoederen (nkg) vastgesteld waarin extra middelen beschikbaar zijn gesteld.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De uitvoering van een aantal projecten loopt over naar 2024. Dat betekent dat deelbudgetten overgeheveld worden van 2023 naar 2024. Bij het project buurtaanpak Rivierenwijk start de uitvoering in 2024. Hier heeft de voorbereiding meer tijd gekost dan voorzien.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het regulier of dagelijks onderhoud is deels belegd bij de verbonden partijen als HGB (groen) en CB (reiniging). In de dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) wordt dit jaarlijks vastgelegd.Daarnaast zijn er ook contracten, bestekken en overeenkomsten met reguliere marktpartijen en aannemers die bepaalde onderdelen van het dagelijks onderhoud verzorgen, zoals het KOH element-verharding, het asfaltbestek maar ook contracten met betrekking tot openbare verlichting en riolering e.d.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten. Ook in de NKG die binnenkort wordt aangeboden gaan we hier op in. Er is momenteel sprake van een structureel financieel knelpunt binnen de onderhoudscontracten op het vlak van het groenonderhoud € 215.000, Reiniging (onkruid) € 150.000, rattenoverlast € 50.000 en bij het regulier onderhoud van de VRI's € 100.000.Daarnaast is er een toename van de kapitaallasten als gevolg van gestegen brandstof- en grondstof-kosten en vertragingen bij de Lebuinuspleinen en die heeft een totale omvang van € 300.000 (dit levert een extra kapitaallast van € 16.000). Bij elkaar een structurele toename van €531.000 binnen het regulier onderhoud van leefomgeving.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het regulier of dagelijks onderhoud is deels belegd bij de verbonden partijen als HGB (groen) en CB (reiniging). In de dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) wordt dit jaarlijks vastgelegd.Daarnaast zijn er ook contracten, bestekken en overeenkomsten met reguliere marktpartijen en aannemers die bepaalde onderdelen van het dagelijks onderhoud verzorgen, zoals het KOH element-verharding, het asfaltbestek maar ook contracten met betrekking tot openbare verlichting en riolering e.d.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het regulier of dagelijks onderhoud is deels belegd bij de verbonden partijen als HGB (groen) en CB (reiniging). In de dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) wordt dit jaarlijks vastgelegd.Daarnaast zijn er ook contracten, bestekken en overeenkomsten met reguliere marktpartijen en aannemers die bepaalde onderdelen van het dagelijks onderhoud verzorgen, zoals het KOH element-verharding, het asfaltbestek maar ook contracten met betrekking tot openbare verlichting en riolering e.d.Doelstelling - Bewuste inrichting afgestemd op de behoefte die past bij de situatie en de huidige tijd (anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen)
Bij het (groot) onderhoud aan de openbare ruimte sturen we niet alleen op de technische toestand van de leefomgeving maar sturen we op een inrichting die past bij de functionele eisen die daar op dit moment aan gesteld worden.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Dit betreft een nieuwe opgave voortvloeiend uit het coalitie akkoord. In het coalitieakkoord is €100.000,- beschikbaar gesteld om de binnenstad te vergroenen. Hier wordt in 2023 in samenspraak met SDBM uitvoering aan gegeven. Voordat er fysiek iets op straat gebeurt dient er wel eerst een plan gemaakt te worden waarin staat waar we wat gaan doen om hier inhoud aan te kunnen geven.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Dit betreft een nieuwe opgave voortvloeiend uit het coalitie akkoord. In het coalitieakkoord is €100.000,- beschikbaar gesteld om de binnenstad te vergroenen. Hier wordt in 2023 in samenspraak met SDBM uitvoering aan gegeven. Voordat er fysiek iets op straat gebeurt dient er wel eerst een plan gemaakt te worden waarin staat waar we wat gaan doen om hier inhoud aan te kunnen geven.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Dit betreft een nieuwe opgave voortvloeiend uit het coalitie akkoord. In het coalitieakkoord is €100.000,- beschikbaar gesteld om de binnenstad te vergroenen. Hier wordt in 2023 in samenspraak met SDBM uitvoering aan gegeven. Voordat er fysiek iets op straat gebeurt dient er wel eerst een plan gemaakt te worden waarin staat waar we wat gaan doen om hier inhoud aan te kunnen geven.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In 2021 is het klimaatadaptatieprogramma door ons college vastgesteld. Hierin zit een 35-tal maatregelen. We gaan door met het uitvoering geven aan deze maatregelen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
In 2021 is het klimaatadaptatieprogramma door ons college vastgesteld. Hierin zit een 35-tal maatregelen. We gaan door met het uitvoering geven aan deze maatregelen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In 2021 is het klimaatadaptatieprogramma door ons college vastgesteld. Hierin zit een 35-tal maatregelen. We gaan door met het uitvoering geven aan deze maatregelen.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Programma Leefomgeving beheert veel kapitaalgoederen. Denk aan wegen, groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting e.d. De waarde van de openbare ruimte bedraagt circa € 1,6 miljard. Deze openbare ruimte is voor een groot deel aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies). Er zijn daarbij geen middelen gereserveerd om bij einde levensduur deze openbare ruimte te kunnen vervangen. Op enig moment bereikt deze openbare ruimte, of delen daarvan, onvermijdelijk het einde van haar levensduur en zal dus vervangen moeten worden. Dat betekent logischerwijs dat bij einde levensduur altijd nieuwe middelen gevonden moeten worden om vervanging te kunnen dekken. Periodiek zal dus gekeken moeten worden of de middelen die voor vervanging gereserveerd zijn nog aansluiten bij de opgave. Dat gebeurt in de vorm van een nota kapitaalgoederen. In de nota kapitaalgoederen wordt tevens geanalyseerd of het onderhoudsbudget nog sluitend is op de onderhoudsopgave. De laatste keer dat er structureel een verbinding is gemaakt tussen de beschikbare middelen en de te beheren kapitaalgoederen is zo'n 20 jaar geleden geweest. Door diverse bezuinigingsrondes, indexeringen die geen gelijke tred hielden met de ontwikkelingen in de markt maar zeker ook door het complexer worden van de opgave (denk aan zaken als participatie maar ook aan het complexer worden van technische systemen), sluit het financieel kader voor het onderhouden van de openbare ruimte niet meer aan bij de opgave waar programma Leefomgeving voor gesteld is.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Programma Leefomgeving beheert veel kapitaalgoederen. Denk aan wegen, groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting e.d. De waarde van de openbare ruimte bedraagt circa € 1,6 miljard. Deze openbare ruimte is voor een groot deel aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies). Er zijn daarbij geen middelen gereserveerd om bij einde levensduur deze openbare ruimte te kunnen vervangen. Op enig moment bereikt deze openbare ruimte, of delen daarvan, onvermijdelijk het einde van haar levensduur en zal dus vervangen moeten worden. Dat betekent logischerwijs dat bij einde levensduur altijd nieuwe middelen gevonden moeten worden om vervanging te kunnen dekken. Periodiek zal dus gekeken moeten worden of de middelen die voor vervanging gereserveerd zijn nog aansluiten bij de opgave. Dat gebeurt in de vorm van een nota kapitaalgoederen. In de nota kapitaalgoederen wordt tevens geanalyseerd of het onderhoudsbudget nog sluitend is op de onderhoudsopgave. De laatste keer dat er structureel een verbinding is gemaakt tussen de beschikbare middelen en de te beheren kapitaalgoederen is zo'n 20 jaar geleden geweest. Door diverse bezuinigingsrondes, indexeringen die geen gelijke tred hielden met de ontwikkelingen in de markt maar zeker ook door het complexer worden van de opgave (denk aan zaken als participatie maar ook aan het complexer worden van technische systemen), sluit het financieel kader voor het onderhouden van de openbare ruimte niet meer aan bij de opgave waar programma Leefomgeving voor gesteld is.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Programma Leefomgeving beheert veel kapitaalgoederen. Denk aan wegen, groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting e.d. De waarde van de openbare ruimte bedraagt circa € 1,6 miljard. Deze openbare ruimte is voor een groot deel aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies). Er zijn daarbij geen middelen gereserveerd om bij einde levensduur deze openbare ruimte te kunnen vervangen. Op enig moment bereikt deze openbare ruimte, of delen daarvan, onvermijdelijk het einde van haar levensduur en zal dus vervangen moeten worden. Dat betekent logischerwijs dat bij einde levensduur altijd nieuwe middelen gevonden moeten worden om vervanging te kunnen dekken. Periodiek zal dus gekeken moeten worden of de middelen die voor vervanging gereserveerd zijn nog aansluiten bij de opgave. Dat gebeurt in de vorm van een nota kapitaalgoederen. In de nota kapitaalgoederen wordt tevens geanalyseerd of het onderhoudsbudget nog sluitend is op de onderhoudsopgave. De laatste keer dat er structureel een verbinding is gemaakt tussen de beschikbare middelen en de te beheren kapitaalgoederen is zo'n 20 jaar geleden geweest. Door diverse bezuinigingsrondes, indexeringen die geen gelijke tred hielden met de ontwikkelingen in de markt maar zeker ook door het complexer worden van de opgave (denk aan zaken als participatie maar ook aan het complexer worden van technische systemen), sluit het financieel kader voor het onderhouden van de openbare ruimte niet meer aan bij de opgave waar programma Leefomgeving voor gesteld is.Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 40.169 | 48.398 | 45.636 | -2.763 |
Baten | 15.414 | 16.217 | 18.892 | 2.674 |
Voor resultaatbestemming | -24.755 | -32.181 | -26.744 | 5.437 |
Stortingen in reserves | 586 | 1.495 | 1.658 | 163 |
Puttingen uit reserves | 928 | 5.495 | 3.303 | -2.192 |
Na resultaatbestemming | -24.413 | -28.181 | -25.099 | 3.082 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Overheveling MJOP-projecten Straten wegen en pleinen | 1.372 | 395 | -977 |
Woonwagenstandplaatsen | 52 | 52 | 0 |
Glasvezel buitengebied | 46 | 46 | 0 |
Onkruidbestrijding op verhardingen / klimaatadaptatie straatreiniging | 200 | 150 | -50 |
Zwerfafvalprojecten | 77 | 0 | -77 |
Tegemoetkoming stijging energielasten 2023 | 208 | 0 | -208 |
Herstel NEN-keuringen | 87 | 0 | -87 |
Signify | 80 | 0 | -80 |
NABO-overwegen | 371 | 371 | 0 |
Viaduct Brinkgreverweg | 0 | 190 | 190 |
Rotonde Hogehondstraat - Ceintuurbaan | 20 | 20 | 0 |
Fietsparkeren projectplan | 19 | 19 | 0 |
Uitvoeren verlichtingsplan | 94 | 94 | 0 |
Projectplan Openbare ruimte | 29 | 29 | 0 |
Meekoppel budget | 595 | 295 | -300 |
Onderzoek inpandig fietsgarage | 100 | 0 | -100 |
Opdrachtgeverschap buitenruimte | 62 | 0 | -62 |
Rotonde Noorderplein | 39 | 0 | -39 |
I-VRI Twelloseweg | 11 | 0 | -11 |
Rotonde RolandHolstlaan-Zwolseweg | 89 | 0 | -89 |
Holterweg-Storminkstraat | 182 | 0 | -182 |
MJOP-projecten Verkeerslogistiek; betreft groot onderhoud aan VRI-installaties | 297 | 27 | -270 |
Talud Amstellaan | 250 | 0 | -250 |
MJOP-projecten Civiel-technische kunstwerken | 170 | 0 | -170 |
Aanlegsteiger salonboten Wellekade | 40 | 0 | -40 |
MJOP-projecten Openbaar groen | 333 | 0 | -333 |
Snippergroen | 32 | 0 | -32 |
Project vergroening binnenstad | 24 | 0 | -24 |
MJOP-projecten Openbare speelgelegenheden | 197 | 0 | -197 |
Totaal | 5.075 | 1.689 | -3.387 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 3.082 |
Saldo budgetoverheveling | -3.387 |
Saldo na budgetoverheveling | -305 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €305.000)
Voor 2023 is sprake van een overschot van €3,4 miljoen. Dit bedrag wordt middels een budgetoverheveling meegenomen naar 2024 ten behoeve van doorlopende/overlopende projecten van 2023 naar 2024. De tegemoetkoming voor gestegen energielasten wordt extra meegenomen in afwachting van de eindafrekening van de energieleverancier. De hoogte hiervan is niet te voorspellen door de administratieve achterstanden die zij heeft.
Dit resulteert in een nadeel na budgetoverheveling van €305.000. Dit nadeel is te verklaren doordat de kostendekkendheid op de uit te voeren werkzaamheden voor de aanleg, verplaatsing en vervanging van kabels en leidingen verliesgevend is. Voor 2024 gaan we hier mee aan de slag.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 245 | 245 |
Saldo | 0 | 0 | 245 | 245 |
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 18.494 | 5.336 | -13.158 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 1.068 | 1.142 | 74 |
Saldo | 0 | -17.426 | -4.194 | 13.232 |
Toelichting
BV
Het Groenbedrijf BV
BV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Leefomgeving | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Beheer, onderhoud, aanleg en vervanging van openbaar groen en zorgen voor een duurzame instandhouding. Sociale onderneming door inzet van mensen met afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. | ||
Financieel risico: | De ontwikkeling van de tarieven voor de dienstverlening wegens de kostenontwikkeling van het personeelsbestand (waaronder kosten voor instroom van deelnemers vanuit de Participatiewet als ook een seniorenregeling) als ook de inkoopkosten bij derden. Daaronder begrepen de financiële effecten van de energiekostenstijging. | ||
Toelichting: | De gemeente DeventerDeventer en KonnecteD BV zijn elk voor 50% aandeelhouder in HGB BV. Het Groenbedrijf verzorgt de leefomgeving van de gemeente Deventer en doet dat voor een substantieel deel met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals met WsW medewerkers. HGB draagt daarmee in belangrijke mate bij aan social return. De inzetbare doelgroep verandert. Het aantal werkzame Wsw’ers daalt en de groep deelnemers vanuit de Participatiewet stijgt. De financiering voor deze doelgroepen verschilt en leidt per saldo in de toekomst voor het meerjarige perspectief tot hogere personele kosten en legt daarmee druk op de tariefontwikkeling van het groenonderhoud voor de gemeente. | ||
Beleidsvoornemens: | Momenteel wordt het dagelijks onderhoud en de reiniging van de openbare ruimte door twee verbonden partijen uitgevoerd: Circulus BV en HGB BV. De uitvoering door twee partijen leidt tot efficiencyverlies en ineffectiviteit. Het college heeft in januari 2024 de voorkeur uitgesproken om de taken door één partij te laten uitvoeren, namelijk HGB BV. Met een raadsmededeling van 23 januari 2024 is de raad daarover geïnformeerd. Om een definitief besluit te kunnen nemen is een transitiemanager aangesteld die in samenwerking met Circulus en HGB een transitieplan opstelt. Ook werkt de directeur van HGB een bedrijfsplan uit zodat het structureel effect voor de gemeente duidelijk wordt. Later in het jaar wordt de raad daarover geïnformeerd en bij de verdere besluitvorming betrokken. In 2023 is de governance van HGB, waarin zowel de gemeente Deventer als KonnecteD BV momenteel ieder 50% aandelenbelang hebben onderzocht. Op 23 januari 2024 heeft het college de voorkeur uitgesproken om het volledige aandeelhouderschap van HGB te krijgen. Met een raadsmededeling is de raad daarover geïnformeerd. Met deze wijziging wil het college een toekomstbestendige, efficiënte en effectieve inrichting van de governance van HGB , gericht op de uitvoering van groenbeheer in de openbare ruimte en waar mogelijk met kansen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Om een wijziging van het aandeelhouderschap te realiseren wordt nader onderzoek gedaan naar de eventuele financiële consequenties. Later in het jaar wordt de raad daarover geïnformeerd en bij de verdere besluitvorming betrokken. | ||
Contractwaarde 2023: | €9.358.701 (Leefomgeving) + €790.930 (Sport) | ||
Bijdrage GR 2023: | |||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €2.033.000 | €1.744.000 | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | €2.359.000 | €1.792.000 | Nog niet bekend |
Resultaat: | €109.000 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €30.000 (€30.000) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
NV
NV Centrumgarage Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Leefomgeving | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 5% | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van de parkeergarage Sijzenbaan, nabij het winkelgebied van de binnenstad. | ||
Financieel risico: | Risico is dat het winkelaanbod in de binnenstad afneemt en bezoekersaantal (en de omzet en het resultaat van de centrum garage) terugloopt. | ||
Toelichting: | De gemeente Deventer bezit circa 5% van de aandelen in deze vennootschap. De overige aandeelhouders zijn binnenstadondernemers en particulieren. In beginsel loopt de gemeente risico op verlies van het ingebrachte risicodragend kapitaal ad €39.600 en op de structurele dividendraming (geraamd is €19.000 maar in voorgaande jaren is meer ontvangen). | ||
Beleidsvoornemens: | Het nog aantrekkelijker maken van de parkeervoorziening is en blijft een doelstelling van de NV. | ||
Contractwaarde 2023: | |||
Bijdrage GR 2023: | |||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: | Nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €1.492.204 | Niet begroot | Niet begroot |
Vreemd vermogen: | €1.230.078 | Niet begroot | Niet begroot |
Resultaat: | €859.292 | Niet begroot | Niet begroot |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €39.552 (€39.552) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Mobiliteit | |
Dashboard Duurzame leefomgeving | |
Dashboard Leefomgeving | |
Pdf Mobiliteit (2.014 kb) | |
Pdf Duurzame leefomgeving (1.401 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Rioleringsplan 2015-2020 en Addendum 2021 | 4,3 Mb | |
Visie Leefomgeving 2014 | 7,8 Mb | |
Uitvoeringsprogramma leefomgeving 2016 | 2,4 Mb | |
MeerJarenOnderhoudsProgramma Mind 2021-2024 | 36,1 Mb | |
Meerjaren Perspectief Parkeren 2023 | 0,5 Mb |