De algemene dekkingsmiddelen zijn die inkomsten van de gemeente waar geen directe dienstverlening en/of bestedingsverplichtingen tegen over staat. Het zijn dan ook vrij besteedbare middelen die jaarlijks worden ingezet ter dekking van de uitgaven in de diverse programma’s. Daarnaast betreft het ook de raming onvoorzien en uitgaaf- en inkomstenstelposten die nog niet aan de diverse programma’s zijn toegerekend.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:
- de algemene uitkering uit het Gemeentefonds;
- de opbrengsten van de lokale heffingen;
- de opbrengst uit deelnemingen (dividend);
- financiering;
- onvoorzien en stelposten.
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 48.819 | 35.599 | 10.980 | -24.619 |
Baten | 284.512 | 294.702 | 300.559 | 5.857 |
Voor resultaatbestemming | 235.693 | 259.103 | 289.579 | 30.476 |
Stortingen in reserves | 7.889 | 18.997 | 18.019 | -978 |
Puttingen uit reserves | 35.860 | 47.292 | 47.256 | -36 |
Na resultaatbestemming | 263.664 | 287.398 | 318.816 | 31.417 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Organisatie-ontwikkeling (middelen bestuursakkoord) | 404 | 0 | -404 |
Fonds infrastructuur (mob en leefomg) | 13.000 | 0 | -13.000 |
Twee onder een dak | 11.765 | 0 | -11.765 |
Right to challenge | 100 | 0 | -100 |
Systeemleren | 88 | 0 | -88 |
Versterken integrale toegang | 579 | 0 | -579 |
Totaal | 25.937 | 0 | -25.937 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 30.747 |
Saldo budgetoverheveling | -25.937 |
Saldo na budgetoverheveling | 4.810 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €4.810.000)
Onvoorzien (voordeel €153.000)
Na de 3e kwartaalrapportage 2023 was de raming onvoorzien nog €153.000. Daarna is dit bedrag niet meer aangewend.
Diverse stelposten (voordeel €681.000)
Een aantal stelposten, waaronder de stelpost lonen en prijzen, is niet volledig ingezet.
OZB (voordeel €136.000)
Het voordeel op OZB niet woningen (gebruikers en eigenaren deel) bedraag €136.000.
Algemene uitkering afrekening (nadeel €142.000)
Door afrekeningen over voorgaande jaren, verschil in maatstaven en bedragen per eenheid ontstaat een nadeel van €142.000.
Algemene uitkering decembercirculaire 2023 (voordeel €5.745.000)
De niet neutrale mutatie in de decembercirculaire 2023 van de Algemene Uitkering bedraagt nadelig €762.000 (zie hiervoor de raadsmededeling decembercirculaire). Niet neutrale mutaties hebben effect op het resultaat. Daarnaast zijn er bedragen (neutrale mutaties €6,5 miljoen) ontvangen die een dekking zijn voor uitgaven die bij programma’s zijn gedaan. Van dit bedrag wordt via diverse programma €4,2 miljoen overgeheveld naar 2024 (m.n. energietoeslag, omgevingswet, onderwijsachterstanden)
Aanpassing renteomslagpercentage (nadeel €978.000)
Het rentevoordeel dat ontstaat als gevolg van de aanpassing renteomslag van 2,3% naar 1,7% wordt conform de begrotingsregels gestort in de generieke weerstandsreserve. Dit leidt tot een hogere storting van €978.124. Dit nadeel is als voordeel genoemd bij de diverse programma's, per saldo is dit voor de totale begroting neutraal.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 358 | 358 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 110 | 214 | 380 | 166 |
Saldo | 110 | 214 | 21 | -193 |
Toelichting
Dekkingsmiddelen
(bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Algemene uitkering | 249.783 | 259.020 | 264.623 |
Lokale heffingen | 30.500 | 31.111 | 31.302 |
Dividend | 1.194 | 1.474 | 1.475 |
Saldo financieringsfunctie | 1.073 | 2.283 | 380 |
Algemene uitkering
De niet-neutrale mutatie in de decembercirculaire 2023 van de Algemene Uitkering bedraagt nadelig €762.000 (zie hiervoor de raadsmededeling decembercirculaire). Niet-neutrale mutaties hebben effect op het resultaat. Daarnaast zijn er bedragen (neutrale mutaties €6,5 miljoen) ontvangen die een dekking zijn voor uitgaven die bij programma’s zijn gedaan. Van dit bedrag wordt via diverse programma €4,2 miljoen overgeheveld naar 2024 (m.n. energietoeslag, omgevingswet, onderwijsachterstanden)
Lokale heffingen
Hier wordt een beeld gegeven van de opbrengsten uit de lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is aan de opbrengsten. Het betreft de heffingen in onderstaande tabel.
Dit impliceert ook dat de heffingen op het gebied van parkeren (gedeeltelijk), afvalstoffen- en rioolopbrengsten geen algemeen dekkingsmiddel zijn, maar expliciet worden aangewend voor uitgaven op betreffende terreinen. In de paragraaf lokale lasten wordt aandacht besteed aan o.a. lokale lastendruk, kwijtscheldingsbeleid en dergelijke.
(bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Onroerend zaakbelastingen | 30.328 | 30.801 | 30.934 |
Overige belastingen | 231 | 368 | 377 |
Dividend
De opbrengst uit deelnemingen betreft de dividenduitkering van BNG, Circulus Wadinko en Enexis.
Saldo financieringsfunctie
Het saldo van de financieringsfunctie is een begrip uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Dit begrip kan worden gedefinieerd als het saldo van:
- de betaalde rente (last) over de aangegane langlopende leningen en over de aangetrokken middelen in rekening courant en
- de ontvangen rente (bate) over de uitzettingen. Onder uitzettingen kunnen worden verstaan deposito’s, verstrekte langlopende leningen en beleggingen.
(bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Onvoorzien | -253 | -153 | 0 |
Stelposten | -44.362 | -26.213 | 0 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | -732 | -823 | -685 |
Uitvoeringskosten lokale heffingen | -1.132 | -1.145 | -1.141 |
Calculatieverschillen kostenplaatsen | -436 | -2.688 | -2.563 |
Vennootschapsbelasting | 0 | -3.820 | -3.820 |
Onvoorzien
Dit betreft de algemene raming voor onvoorzien. Van deze post is in 2023 €100.000 aangewend voor hulp aan slachtoffers van de aardbeving in Turkije
Stelposten
Dit betreft diverse lasten en baten die niet direct aan programma’s kunnen worden toegerekend.
Overige algemene dekkingsmiddelen
De post ‘overige algemene dekkingsmiddelen’ bestaat met name uit kosten voormalig personeel.
Uitvoeringskosten lokale heffingen
Uitvoeringskosten lokale heffingen zijn de kosten voor het heffen en invorderen van de belastingen en heffingen. Dit zijn onder andere kosten
van het gegevensbeheer, alle correspondentie en andere administratieve handelingen.
Calculatieverschillen kostenplaatsen
In een aantal kostenplaatsen wordt in de begroting een voorcalculatorisch tarief gehanteerd. De werkelijke kosten en opbrengsten kunnen
hiervan afwijken. Dit komt tot uitdrukking in het calculatieverschil. Daarnaast bevat deze post nog budgetten die niet zijn toe te rekenen aan één
product.
Vennootschapsbelasting
In afstemming met de Belastingdienst zijn voor de jaren 2016 tot en met 2023 aan de gemeente Deventer aanslagen opgelegd voor de activiteiten ‘reclame in de openbare ruimte’, ‘brandstofverkooppunten’ en ‘grondbedrijf’. De gemeente heeft deze aanslagen betaald om het negatief financieel effect van belastingrente te voorkomen en om een procedure te kunnen starten. Dit kan pas nadat een aanslag is betaald.
BV
Circulus Berkel BV
BV
Vestigingsplaats: | Apeldoorn | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 21,83% | ||
Doel en openbaar belang: | Inname en verwijdering van huishoudelijk- en bedrijfsafval (= marginaal) en stadsreiniging en met re-integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. | ||
Financieel risico: | De gemeente loopt financieel risico over het geactiveerde aandelenkapitaal in Circulus BV en op het geraamde dividend voor de algemene middelen (dividend Cirec). De aandelen van Circulus BV worden gehouden door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Epe, Zutphen, Doesburg, Bronckhorst, Brummen, Voorst en Lochem. Dochteronderneming CiRec BV is in handen van de gemeenten Apeldoorn en Deventer. Financieel aandachtspunt is een stijging van de kosten voor dienstverlening afvalinzameling (dit leggen we 1 op 1 neer bij onze inwoners, via de afvalstoffenheffing) en reiniging openbare ruimte wegens de fors gestegen energiekosten. Maar wat ook onder druk staat zijn de PMD-inkomsten. | ||
Toelichting: | Circulus heeft geen winstdoelstelling. Publieke dienstverlening wordt tegen kostprijs gedaan. Circulus is gegroeid naar een weerstandsvermogen dat een solvabiliteits-percentage van 30% vertegenwoordigt (minimaal vereiste vanuit bancaire financiering is 25%) Het belang van Deventer is 21,83%. Dat belang moet ook in de algemene reserve van Circulus BV zijn vertegenwoordigd. Na jaarrekening 2022 van Circulus is dat belang in het eigen vermogen afgerond 19%, waardoor na vaststelling van de jaarrekening 2022 van Circulus geen dividend aan Deventer kon worden uitbetaald. Ook in het meerjarig perspectief tot en met 2026 wordt nog geen dividenduitkering voorzien omdat het belang van 21,83% nog niet in de Algemene Reserve is gerealiseerd. | ||
Beleidsvoornemens: | In de aandeelhoudersvergadering van 17 februari 2021 is het geactualiseerde Strategieplan van Circulus vastgesteld. De raad is daarover met een raadsmededeling geïnformeerd. De realisatie daarvan zal in jaarplannen worden uitgewerkt en in samenspraak met gemeenten zijn beslag krijgen in de begroting van en de dienstverlening aan gemeenten (voor Deventer: afvalinzameling en reiniging openbare ruimte). In het jaar 2024 zal nogmaals het strategieplan worden aangepast wat betreft grondstoffen. De aankomende jaren zullen de investeringsbedragen toenemen. Deze worden met name veroorzaakt door elektrificeren van het wagenpark, investering in overname containerparken van Gemeenten en aanpassingen in beleid (bijvoorbeeld omgekeerd inzamelen). Hierdoor zal het balanstotaal stijgen. Om te kunnen voldoen aan de solvabiliteitseis van minimaal 25% zal ook het eigen vermogen moeten toenemen. In 2030 moet in elke gemeente een Circulair Ambachtscentrum, of in elk geval aansluiting bij een netwerk, zijn gerealiseerd. In een Circulair Ambachtscentrum (CAC) worden de domeinen Grondstoffen en Sociaal optimaal gecombineerd. Per gemeente moet geïnventariseerd worden wat de wensen zijn, wat de inwoners zouden willen en wat passend is. Niet elke gemeente heeft immers een recycleplein, maar er zijn meer mogelijkheden om samen te werken. Het College van B&W heeft op 11 juli 2023 door middel van B&W-nota 2023-642 Circulair Ambachtscentrum Deventer ingestemd met het ontwikkelen van een CAC.Momenteel wordt het dagelijks onderhoud en de reiniging van de openbare ruimte door twee verbonden partijen uitgevoerd: Circulus BV en HGB BV. De uitvoering door twee partijen leidt tot inefficiency en ineffectiviteit. Het college heeft in januari 2024 de voorkeur uitgesproken om de taken door één partij te laten uitvoeren, namelijk HGB BV. Met een raadsmededeling is de raad daarover geïnformeerd. Om definitief alle onderhoudstaken in één hand te kunnen beleggen is een transitiemanager aangesteld die in samenwerking met Circulus en HGB een transitieplan opstelt. Ook werkt de directeur van HGB een bedrijfsplan uit zodat het structureel effect voor de gemeente duidelijk wordt. Later in het jaar wordt de raad daarover geïnformeerd en bij de verdere besluitvorming betrokken. | ||
Contractwaarde 2023: | €9.513.359 (afval) en €5.738.527 (reiniging) | ||
Bijdrage GR 2023: | |||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: | Nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €16.180.157 | €17.868.000 | €18.670.000 |
Vreemd vermogen: | €40.946.764 | €38.525.000 | €41.100.000 |
Resultaat: | €601.577 | €1.416.000 | €1.352.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €18.400 (€18.400) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
CSV Amsterdam BV
BV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26% | ||
Doel en openbaar belang: | Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland is Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (Enexis) en een productie- en leveringsbedrijf (Essent). In 2009 is het productie- en leveringsbedrijf verkocht aan RWE. Daarnaast heeft Deventer in 2014 de aandelen in het afvalverwerkingsbedrijf Attero (voormalig Essent Milieu) verkocht aan Waterland. Uit beide verkopen vloeit de deelneming voort waarin wij aandeelhouder zijn van CSV Amsterdam B.V. (CSV=Claim Staat Vennootschap)CSV heeft drie doelstellingen: a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON (Wet Onafhankelijk Netbeheer); b. namens de verkopende aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. (“Waterland”); c. het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag (€13,5 miljoen) dat op de Escrow-rekening n.a.v. verkoop Attero is gestort. Uiteindelijk doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE.Ad a: De Hoge Raad in 2015 heeft besloten dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd. Ad b: In 2016 is een compromis werd bereikt tussen CSV, Recycleco B.V. en Attero Holding B.V. over betwiste (fiscale) claims alsmede over een belastingteruggave en in april 2020 is een tweede en finale compromis bereikt tussen hiervoor genoemde partijen voor de beëindiging van alle resterende geschillen met betrekking tot betwiste (fiscale) claims, alsmede over een belastingteruggave. Op 21 mei 2020 heeft CSV het resterend vermogen op de Escrow-rekening van €7.951.352,47 ontvangen, welk bedrag vervolgens onder inhouding van €150.000 voor aanvulling van het werkkapitaal volledig is uitgekeerd aan de aandeelhouders. | ||
Financieel risico: | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €20.000), art 2.:81 BW. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet. Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. | ||
Contractwaarde 2023: | |||
Bijdrage GR 2023: | |||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €210.079 | €0 | €0 |
Vreemd vermogen: | €13.351 | €0 | €0 |
Resultaat: | -€102.300 | -€100.000 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Opheffing in 2024 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €52 (€52) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
NV
Vestigingsplaats: | Den Haag | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,5% | ||
Doel en openbaar belang: | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. BNG levert financiële diensten, onder andere kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. | ||
Financieel risico: | De gemeente Deventer bezit ongeveer 0,5% van de aandelen in deze vennootschap. De andere aandeelhouders zijn gemeenten, provincies en de staat. Het eigenaarschap van deze overheden én het in de statuten verankerde beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan de BNG zeer beperkt is. In lijn daarmee is het gemeentelijk risico op verlies van het ingebrachte kapitaal gering. Van het nominaal aandelenkapitaal van 292.313 aandelen tegen €2,50 is afgerond €60.000 geactiveerd. | ||
Toelichting: | Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. Het resultaat financiële transacties zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen. De BNG Bank een heeft AAA-rating volgens ratingbureau Fitch en ook Moody's en S&P waarderen de BNG op het hoogste ratingniveau. | ||
Beleidsvoornemens: | BNG blijft onveranderd het openbaar belang behartigen. | ||
Contractwaarde 2023: | |||
Bijdrage GR 2023: | |||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: | Nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €4.615.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €107.459.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €300.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €730.782 (€60.650) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
Enexis Holding NV
NV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26% | ||
Doel en openbaar belang: | Enexis Netbeheer B.V. (één van de drie werkfondsen van Enexis Holding N.V.) beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor circa 2,9 miljoen elektra - en 2,3 miljoen gas aansluitingen (huishoudens, bedrijven en overheden). Deze verbonden partij draagt bij aan het realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk. Dit belang is verankerd in de statuten van Enexis Holding N.V. waar het doel van de vennootschap omschreven staat als:<ul><li>Het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie; </li><li>Het in stand houden, (doen) beheren, (doen) exploiteren en (doen) uitbreiden van distributie en transportnetten met annexen voor energie; </li><li>Het doen uitvoeren van alle taken die als gevolg van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet zijn toebedeeld aan de netbeheerder.</li></ul>Enexis Holding N.V. als geheel zet in op duurzaamheid en innovatie en werkt toe naar een CO2-neutrale energievoorziening en het behouden van een betrouwbare en betaalbare energie-infrastructuur. | ||
Financieel risico: | Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van bijna 2,9 miljoen elektra aansluitingen (huishoudens, bedrijven en overheden) en 2,3 miljoen gasaansluitingen. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).De gemeente is voor 0,2592% aandeelhouder in deze vennootschap. Het risico is beperkt tot dat percentage van het nominale aandelenkapitaal en het risico op het verlies van de dividend. Bij eerstgenoemd risico hoort de opmerking dat Enexis zich met bijna 50% eigen vermogen ruim boven de wettelijk geregelde ratio van minimaal 40% bevindt. Bij het risico op het verlies van de structurele dividendraming hoort de opmerking dat Enexis Holding in een gereguleerde markt opereert, onder toezicht van de Energiekamer. Enexis moet rekening houden met de Aanwijzing van de minister van EZ over een maximale dividend pay-out ratio. Door naleving van de financiële kengetallen en de handhaving van de credit rating-doelstelling wordt ruimschoots voldaan aan wettelijke verplichtingen (Besluit financieel beheer netbeheerders) inzake vermogensverhoudingen en kredietwaardigheid, alsmede aan de financiële convenanten uit bestaande financieringsovereenkomsten. | ||
Toelichting: | De financiële positie van Enexis wordt beïnvloed door effecten van energietransitie en reguleringsmethodiek. Er is veel geld nodig voor het toekomstbestendig maken van de energie-infrastructuur. Enexis moet proactief investeren om sneller duurzame opwek te kunnen aansluiten. Het huidige reguleringskader stimuleert echter niet tot dergelijke investeringen. Extra investeringen tellen namelijk pas in de volgende reguleringsperiode mee bij de vaststelling van de vergoedingen. Door deze vertraging wordt druk gelegd op de financiële ratio’s van netwerkbeheerder Enexis. Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) pleiten netbeheerders daarom voor aanpassing van de reguleringsmethodiek. De periode tussen kosten en vergoedingen moet verkort worden en het moet zeker zijn dat netbeheerders vergoeding ontvangen voor de kosten die zij maken. Dat geldt niet alleen voor de eigen investeringen, maar ook voor de stijgende inkoopkosten van TenneT (de aangewezen netbeheerder van het landelijke hoogspanningsnet in Nederland). Desondanks heeft in Enexis in 2020 besloten tot versterking van het energienetwerk met een investering van €1,9 miljard om daarmee mede de energietransitie invulling te kunnen geven. De extra investeringen mag Enexis met enkele jaren vertraging, over een periode van 40 jaar, doorberekenen in de tarieven voor huishoudens en bedrijven. Deze investeringen moeten wel voorgefinancierd worden. Daarvoor heeft Enexis haar aandeelhouders in april 2020 gevraagd haar eigen vermogen met €500 miljoen te versterken waardoor het onder gunstige voorwaarden vermogen kan aantrekken op de kapitaalmarkt voor de benodigde extra investeringen in het energienetwerk. Eind 2020 heeft de gemeente Deventer besloten deel te nemen aan het verstrekken van een hybride converteerbare aandeelhouderslening voor een bedrag van €1,3 miljoen. Op de lange termijn heeft Enexis door de toenemende uitgaven en de beperkingen van de huidige reguleringsmethodiek nog meer eigen vermogen nodig hebben om de robuuste financiële positie te handhaven. Daarom hebben netwerkbedrijven in 2022 afspraken gemaakt met de Staat over een mogelijke kapitaalstorting in de toekomst. | ||
Beleidsvoornemens: | De energietransitie is een systeemtransitie die de hele maatschappij aangaat. Om deze transitie te realiseren moet worden overgegaan van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een meer decentraal, duurzaam energiesysteem en op duurzame energiebronnen. Dit vraagt forse aanpassingen in energienetwerk en -dienstverlening. Bovengenoemde doelstellingen en strategieën van Enexis zijn hierop gericht. In de aandeelhoudersvergadering van april 2022 is het Strategie Plan 2022 vastgesteld. Enexis ondersteunt gemeenten in de uitwerking van RES-en (RES= Regionale Energiestrategie). Daarbij geeft Enexis aan dat er nog belangrijke keuzes moeten worden gemaakt omdat er een mismatch is tussen de landelijke en regionale ambities (die in totaal optellen tot ruim boven de klimaatdoelen) en de (snelheid van de) uitvoerbaarheid ervan. Op nationaal-, provinciaal- en RES-niveau moeten keuzes gemaakt worden in de aanpak óf in de tijd. Wat doen we eerst, wat doen we later en wat gaan we niet aanleggen. Meer regie vanuit de overheid is gewenst en met heldere prioriteiten worden de voorwaarden gecreëerd om slimme keuzes te maken voor de inrichting van het energiesysteem van de toekomst. Met het oog op de nieuwe reguleringsperiode met ingang van 2022, waarvoor de ACM bepaalt hoeveel iedere netbeheerder voor diensten bij consumenten in rekening mag brengen, bereidt Enexis een nieuw strategisch plan voor dat wordt vastgesteld in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. De voorbereiding gebeurt o.a. in dialoog met de stakeholders, waaronder de Aandeelhouderscommissie (AHC). ACM reguleert tarieven omdat netbeheerders monopolisten zijn. In de AHC is ook de Vegann (Vereniging van gemeenten aandeelhouders Enexis Noord-Nederland) vertegenwoordigt. Deventer is lid van de Vegann. De gemeenteraad is in december 2022 met een raadsmededeling geïnformeerd over zowel het gaan maken van een afsprakenkader met de Staat (over mogelijke toekomstige deelneming van de Staat in de 3 grote netwerkbedrijven - zoals Enexis - om met een kapitaalinbreng het netwerk te kunnen versterken en uitbreiden) als ook over de verkoopwinst ad €1,1 miljard van de verkoop van dochteronderneming Fudura en die te betrekken bij het dividenduitkeringsbeleid waarover in de AvA van Enexis van april 2023 een besluit heeft genomen. Enexis zal voorlopig geen gebruik maken van de mogelijkheid van deelneming door de Staat omdat Enexis voorlopig financieel zelf in staat is om tot versterking en uitbreiding van het netwerkwerk over te gaan. Dit is mede ook te danken aan de mogelijkheid de verkoopwinst van de verkoop van Fudura in te zetten.. | ||
Contractwaarde 2023: | |||
Bijdrage GR 2023: | |||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: | Nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €5.441.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €4.907.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €1.300.000.000 | €100.000.000 | €100.000.000 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €932.512 (€932.512) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
NV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26 % | ||
Doel en openbaar belang: | Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteit Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V., tevens voor 50% eigenaar van EPZ, heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid. Doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE. | ||
Financieel risico: | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €1.496.822) (art 2.:81 BW). | ||
Toelichting: | Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ. Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders.Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. Binnen PBE is nog een bedrag van €1,6 miljoen (merendeel aandelenkapitaal) achtergebleven om mogelijke zaken die uit de verkoop voortkomen af te wikkelen. De verwachting is dat de vennootschap in 2023 zal kunnen worden ontbonden en/of zal kunnen fuseren met één van de andere vennootschappen die bij de verkoop van Essent zijn opgericht. De verwachting is dat bij ontbinding van PBE €1,4 miljoen dividend wordt uitgekeerd. Voor Deventer is dit afgerond (0,26%) €4.000. | ||
Beleidsvoornemens: | Opheffing van de BV in 2024. | ||
Contractwaarde 2023: | |||
Bijdrage GR 2023: | |||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €1.480.014 | €0 | €0 |
Vreemd vermogen: | €9.914 | €0 | €0 |
Resultaat: | -€52.060 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Opheffing in 2022 | Opgeheven in 2023 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €1 (€1) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
Wadinko NV
NV
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 2,55% | ||
Doel en openbaar belang: | Stimulering van gezonde bedrijvigheid (met name in de maakindustrie en zakelijke dienstverlening en logistiek) en daarmee de werkgelegenheid in werkgebied van de aandeelhouders. Wadinko participeert momenteel in twee Deventer bedrijven, DAVO en Auping (op een totaal van 28 participaties). | ||
Financieel risico: | De gemeente Deventer bezit 2,55% van de aandelen. De overige aandeelhouders zijn 24 gemeenten in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe en de provincie Overijssel. Het risico van de gemeente is zeer beperkt tot het niet-geactiveerde aandelenkapitaal ad €6.100. Het risico is ook gering, ook omdat de actuele waarde van de vennootschapsportefeuille per 31 december 2022 €23 miljoen hoger is dan de boekwaarde (bron: jaarverslag 2022). | ||
Toelichting: | Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico's. Door interne maatregelen m.b.t. risicobeheersing zijn risico's voor aandeelhouders beperkt. Wadinko participeert in Raden van Commissarissen van participaties opdat daarmee toezicht kan worden gehouden op de directies. Bij participaties die geen Raad van Commissarissen hebben, is met een aandeelhoudersovereenkomst een vergelijkbare situatie gecreëerd. De nettowinst over 2022 bedroeg €12,9 miljoen (over 2021 €8,7 miljoen en over 2020 was dat een nettoverlies van -€3,4 miljoen, voornamelijk veroorzaakt door coronamaatregelen). Het resultaat is in 2022 net als in voorgaande jaren sterk beïnvloed door transactieresultaten op desinvesteringen. Een en ander is van nature verbonden met de doelstellingen van Wadinko namelijk het verstrekken van risicokapitaal. In 2022 is voor €7,1 miljoen geparticipeerd in nieuwe participaties en voor € 6,5 miljoen in bestaande participaties. Door verkoop van participaties en aflossingen is €21,2 miljoen ontvangen. | ||
Beleidsvoornemens: | Het beleidsplan 2021-2026 is in de AvA van 11 juni 2021 vastgesteld. Wadinko continueert het bestaande beleid met lichte accent verschuivingen. Een aantal SMART doelstellingen is weergegeven: Werkgelegenheid groeit van 4.336 naar 6.000 fte; De actuele waarde stijgt van €95 naar €120 miljoen;De komende 6 jaar handhaving uitkeren dividend. Hoogte dividend is 2% van het eigen vermogen, lichte groei t.o.v. 2015-2020. Voorwaarde uitkering dividend is liquiditeit boven €10 miljoen; Rendement is tenminste 5% op het geïnvesteerd vermogen. De provincie Overijssel heeft in het kader van de Herstel- en transitieaanpak coronacrisis aan Wadinko een leningsfaciliteit beschikbaar gesteld van €10.000.000 tegen 0% ten behoeve van de ondersteuning aan MKB- en familiebedrijven om de negatieve gevolgen van de coronacrisis te beperken en daarmee werkgelegenheid en bedrijvigheid voor Overijssel behouden. In de besteding van deze middelen zullen transities in digitalisering en verduurzaming prioriteit hebben. Wadinko kan de lening in tranches opnemen; in het verslagjaar 2021 is gebruik gemaakt van deze faciliteit voor €1,6 miljoen ten behoeve van een nieuwe participatie. In 2022 is die ongewijzigd gebleven. Bij de bedrijven waarin Wadinko participeert gaan een aantal ontwikkelingen een rol spelen op de resultaatverwachtingen van die bedrijven, bijvoorbeeld de ontwikkeling van de wereldeconomie als gevolg van de oorlog in Oekraïne op de markten (zowel in de inkoop- als de verkoopzijde), schaarste aan gekwalificeerd en ervaren personeel, gebrek aan belangrijke grondstoffen, oplopende levertijden en prijzen. Wadinko zal haar participaties waar mogelijk ondersteunen Het accent komt meer op innovatie en creativiteit te liggen en minder op groei voor de eerstvolgende periode | ||
Contractwaarde 2023: | |||
Bijdrage GR 2023: | |||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: | Nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €82.330.586 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €8.541.798 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €12.922.928 | €1.500.000 | €1.500.000 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €6.100 (€0) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Gemeentefinanciën | |
Pdf Gemeentefinanciën |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Beleidsnota reserves en voorzieningen 2018 | 1,1 Mb | |
Kadernota Verbonden partijen 2017 | 0,1 Mb | |
Treasurystatuut 2017 | 0,6 Mb | |
Beleidsnota Risicomanagement en weerstandsvermogen 2014 | 1,4 Mb | |
Richtlijn Activeren en afschrijven 2020 | 1,8 Mb | |
Verlenen van garanties en geldleningen 2020 | 1,7 Mb | |
Financiële verordening 2019 | 1,0 Mb | |
Verordening onderzoeken doelmatig- en doeltreffendheid 2019 | 1,4 Mb | |
Controleverordening gemeente Deventer 2019 | 0,3 Mb |