Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een 'Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022' vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociale domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloosheid jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Meer informatie
2023 in vogelvlucht
De ambitie van het programma Meedoen is dat iedereen meetelt en naar vermogen mee kan doen in Deventer. Ook in 2023 werkten we vanuit diverse domeinen aan initiatieven met als doel het welzijn, de sociale samenhang en de zelfredzaamheid van onze inwoners te bevorderen. Een overzicht:
Gezondheid
In juli is het beleidskader 'Wijkgericht werken aan gezondheid' vastgesteld. Het beleidskader vormt de basis voor het Plan van Aanpak Gezond en Actief Leven akkoord (GALA). Het betreft een integraal plan vanuit de domeinen gezondheid, jeugd, onderwijs, zorg en ruimtelijke ordening. Doelstelling is dat onze inwoners zo lang mogelijk fijn en gezond leven in een wijk of dorp met een stevige sociale basis, met bestaanszekerheid, gelijke kansen op gezondheid, een gezonde leefomgeving en een toekomstbestendige zorg. Aan de GALA regeling is een brede specifieke uitkering (SPUK) gekoppeld. Op basis van ons integraal Plan van Aanpak is de aanvraag voor de gemeente Deventer voor de periode 2023 tot en met 2026 toegekend. De middelen worden ingezet op diverse programma overstijgende projecten. Een aantal wordt hieronder benoemd.
Einde 2023 is ook het Regioplan Midden-IJssel opgeleverd als regionale uitrol van het landelijke Integraal Zorg Akkoord (IZA). Doelstelling van het Integraal Zorg Akkoord (IZA) is de zorg toegankelijk, kwalitatief goed en betaalbaar te houden. Daartoe is transformatie binnen de zorg zelf nodig, maar ook is de beweging naar de voorkant: de aansluiting met het sociaal domein, daar waar preventief kan worden gewerkt dichtbij inwoners in hun eigen wijk/buurt. Op dit punt zijn gemeenten aan zet. Het Regioplan Midden-IJssel is samen met verschillende zorg- en welzijnspartijen (o.a. vanuit Salland United) en inwoners tot stand gekomen. Salland Zorgverzekeraar en de vier regiogemeenten Deventer, Olst-Wijhe, Raalte en Voorst zijn aanjager en financier van het plan. Het regioplan richt zich op het aanpakken van de meest urgente uitdagingen waarmee de gezondheidszorg in de regio wordt geconfronteerd. De gezamenlijke ambitie is dat Midden-IJssel in 2033 een regio is waar er gelijke kansen op een zo gezond mogelijk leven voor iedereen zijn, het prettig wonen is, ook als je zorg of ondersteuning nodig hebt, professionals prettig hun werk kunnen doen, de zorg slim is georganiseerd en we veerkrachtige en ondersteunde gemeenschappen kennen. De werkagenda voor de komende jaren is in de maak en alle organisaties en inwoners, cliënten, patiënten worden betrokken om de ontwikkelingen in de regio en deze zorgtransformatie tot een succes te maken.
Wmo
Per 1 januari 2023 is voor de Wmo maatwerkvoorzieningen een nieuw raamcontract ingegaan. De samenwerking met 90 zorgaanbieders is voortgezet. Daarmee hebben we een compleet zorgaanbod voor onze inwoners gecreëerd, zonder noemenswaardige wachtlijsten. We scoren goed met het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek: 81% van onze cliënten is tevreden over de toegang Wmo en de kwaliteit van de zorg (ten opzichte van 79% vorig jaar). Gelet op diverse ontwikkelingen (dubbele vergrijzing, toenemende zorgvraag, stijgende personeelstekorten) zal het een uitdaging zijn om deze lijn in de komende jaren vast te houden.
Ook in 2023 heeft de inzet op solide basisvoorzieningen en sociale basisinfrastructuur prioriteit gehad. We werken samen met onze partners toe naar aanbod, passend bij de vragen van inwoners en zijn daarbij steeds beter in staat maatwerk te leveren. Op deze manier slagen we er beter in inwoners toe te leiden naar passende collectieve voorzieningen waarbij Wmo maatwerk kan worden voorkomen. De transformatie van ondersteuning en zorg, waarbij inwoners elkaar ondersteunen en gebruik maken van (informele) initiatieven in de wijken als vroegtijdige oplossingen, wordt daarmee ook steeds gebruikelijker. (zie ook onder sociale basisinfrastructuur).
Bij hulpmiddelen zien we - met name door de geopolitieke situatie - problemen ontstaan met levertijden. We kunnen dit tot op heden veelal nog in goede banen leiden en komen samen met leveranciers en inwoners tot passende oplossingen. Ook hier geldt een winstwaarschuwing voor de komende jaren.
Kwetsbare doelgroepen
Omdat het aantal vluchtelingen onverminderd bleef stijgen realiseerden we in 2023 een vierde opvanglocatie voor Oekraïense ontheemden aan de Munsterstraat. De wijze waarop de opvang werd georganiseerd veranderde langzaam van crisisnoodopvang naar meer reguliere opvang, dit in samenwerking met de 11 gemeenten in de veiligheidsregio IJsselland. Binnen dit samenwerkingsverband hebben we nog twee andere taken: Het zorgen voor voldoende asielopvang en de taakstelling voor het huisvesten van statushouders.
Wat betreft asielopvang leveren we met AZC Schalkhaar met 500 reguliere en 50 IBO plekken een grote bijdrage in IJsselland. Daarnaast hebben we 100 bufferplekken ingezet op AZC Schalkhaar, het schip aan Pothoofd en Postillion hotel ingezet voor extra opvangplekken. De taakstelling hebben we behaald, onder andere door het openen van een tussenvoorziening op het terrein van AZC Schalkhaar in mei 2023.
De Regiovisie 2024-2026 beschermd wonen en maatschappelijke opvang is in 2023 afgerond en zal in 2024 worden vastgesteld. Einde 2023 is er een start gemaakt met het lokale actieplan, voortvloeiend uit het regioplan. Daarnaast is de renovatie aan de Polstraat 8-10 inmiddels voltooid en in 2024 in gebruik genomen.
Sociale basisstructuur
Toekomstbestendige wijken
Om de ontwikkelingen in onze veranderende samenleving te kunnen opvangen is het plan van aanpak naar toekomstbestendige wijken geschreven en op 11 juli 2023 door het college vastgesteld. Toekomstbestendige wijken richt zich op het versterken van de netwerken van onze inwoners, maar ook over het verder versterken van de samenwerking tussen zorgprofessionals en de informele zorg. Dicht bij de inwoners, in de wijken en dorpen van Deventer. Omdat elke wijk anders is, wordt er maatwerk per wijk geleverd. In december 2023 zijn de twee startwijken vastgesteld: Keizerslanden en Colmschate-Zuid. In deze wijken wordt in 2024 onderzocht wat de specifieke vraagstukken zijn die het meest spelen (denk aan vergrijzing, vereenzaming, of gevoelens van onveiligheid). Vervolgens wordt verkend welke samenwerkingsverbanden en informele structuren daar aanwezig zijn. Dat is de basis voor het formuleren van kansen voor de wijk of het dorp. Tenslotte worden kansrijke initiatieven en projecten en professionals met elkaar in verbinding gebracht. Daar waar mogelijk zijn in 2023 al slimme verbindingen gelegd.
Mantelzorg/vrijwilligerswerk
In het beleidskader ‘Inzet in balans’; mantelzorgondersteuning en vrijwilligerswerk 2022-2026, zijn de speerpunten opgenomen voor de komende jaren; De gemeente heeft aandacht voor het vroegtijdig signaleren van overbelasting waarbij er speciale aandacht is voor jonge mantelzorgers. Daarnaast zetten we in op het waarderen van mantelzorgers en bevorderen de samenwerking tussen mantelzorgers, zorgvrijwilligers, zorg- en welzijnspartijen. Per doelstelling uit het beleidskader is in overleg met de partners afgestemd welke speerpunten prioriteit krijgen in 2023. Een van de initiatieven is te komen tot een samenwerking binnen het netwerk informele zorg met als doel dat mantelzorgers en vrijwilligers een vast onderdeel gaan uitmaken van de sociale basisinfrastructuur in wijken en buurten.
Goede voorzieningen in de buurt
Dit jaar is een vervolg gegeven aan de uitvoering van het beleidskader “Goede voorzieningen in de buurt” (vastgesteld in 2022) en het daaruit voortvloeiende uitvoeringsprogramma. Inzet was het versterken van buurtvoorzieningen waarbij het aanbod zich meer gaat richten op specifieke vraagstukken en behoeften in de wijk. Dit jaar werd duidelijk dat de kwetsbaarheid van (enkele) buurtvoorzieningen met name gelegen is in bestuur en bedrijfsvoering, de exploitatie en gebrek aan vrijwilligers. De meest urgente vraagstukken zijn inmiddels aangepakt. Verdere uitrol volgt in 2024 en 2025.
WijDeventer
Dankzij de inzet van bewoners, wijkteams en professionals is het wijkbudget dat voor 2022 en 2023 ter beschikking besteed aan tal van bewonersinitiatieven. Hierbij is ook gebruik gemaakt van de middelen van het buurtinitiatieffonds. Het fonds is opgericht om wijkbudget dat niet besteed kon worden vanwege de coronapandemie alsnog te kunnen besteden in de wijken en dorpen. De volgende omvangrijke initiatieven zijn in 2022 in gang gezet en in 2023 uitgevoerd of in ontwikkeling: vervangen van paden en banken in het Ludgeruspark, verbeteren wandelroute naar Flora vanaf Bloemendalsweg, spelen, bewegen en ontmoeten in Driebergenbuurt, ontmoeting tussen moeders uit Voorstad, opknappen skatebaan Blauwenoord. Voor een impressie van alle bewonersinitiatieven per wijk in het jaar 2023 wordt verwezen naar Beeldverslag WijDeventer.
Diversiteit/inclusie
In 2023 is het beleidskader Diversiteit & Inclusie vastgesteld. Het beleidsplan is tot stand gekomen in samenwerking met de partnerorganisaties. In het beleidsplan zijn 5 speerpunten waaraan de komende jaren wordt gewerkt: het vergroten van zichtbaarheid, meer educatie, voorlichting en bewustwording, betere toegankelijkheid op de arbeidsmarkt, het tegengaan van discriminatie en het verbeteren van sociale en fysieke veiligheid. Inmiddels wordt met alle partners, betrokken bij D&I en het Kunstenlab de mogelijkheden verkend voor een permanent kunstwerk waarmee inclusie en diversiteit wordt verbeeld. Dit jaar heeft het COC huisvesting gevonden aan de Bierstraat. Hiermee creëren we een plek voor ontmoeting, activiteiten en een ‘safe space’. Met gebruikmaking van extra middelen vanuit het Rijk heeft het meldpunt Discriminatie een kwaliteitsimpuls kunnen geven aan preventie, meldingen en opvolging van discriminatie.
Sport
Met de vaststelling van het beleidskader ‘Samen sporten maakt sterk 2021-2030’ in februari 2022 zijn de kaders vastgesteld voor de richting die wij de komende jaren voor de sport in Deventer willen inslaan. In 2023 is uitvoering gegeven aan de ambities aan de hand van de pijlers, de sportvereniging professionaliseert, de sportvereniging verbindt, beter benutten van sportinfrastructuur. Vanaf september 2023 zijn bij 16 verenigingen sportparkmanagers en/of clubkadercoaches werkzaam. In het kader van de sportvereniging verbindt is ingezet op sport en zorg, sport en onderwijs en open sportverenigingen. Voor de nieuwbouw van de sporthallen in Bathmen en Keizerlanden (Marke Zuid) zijn de plannen inmiddels in een vergevorderd stadium. Voor de sporthal Marke Zuid is een definitief ontwerp gemaakt en voor de sporthal in Bathmen is een schetsontwerp vastgesteld
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inburgering
Inburgeringsplichtigen leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en gaan volwaardig aan de Nederlandse samenleving deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.Relatie met strategisch doel: Oog voor elkaar en Samenwerken en samen leven.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het aantal nieuwe statushouders en nieuwe gezinsmigranten dat in regie is (de brede intake is gestart) loopt enigszins achter op de prestatie. Het is onzeker of deze achterstand in het vierde kwartaal wordt ingelopen. Daarbij komt dat de aantallen dit jaar hoger uitkomen dan in de prestatie opgenomenHistorie
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De taakstelling van 122 in de 1e helft van 2023 is behaald. De taakstelling voor de 2e helft van 2023 is echter fors gestegen (157). Alle inspanningen zijn erop gericht ook nu wordt aan de taakstelling te voldoen maar dit is nog niet gegarandeerd.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De taakstelling voor de tweede helft van 2023 is naar beneden bijgesteld (was landelijk 27.300, wordt 17.600). Oorzaken van deze bijstelling zijn ondermeer:• er kwamen minder nareizigers dan verwacht• er zijn minder asielaanvragen ingewilligd dan verwacht• de IND is later gestart met een inhaalslag in de beoordeling van asielaanvragenDe concrete vertaling voor Deventer is 101 te huisvesten statushouders. Het blijft spannend of we deze verlaagde taakstelling in zijn geheel zullen gaan halenDoelstelling - Sport en beweging
Samen sporten maakt sterk. We versterken het georganiseerd sporten bij verenigingen, als belangrijke sociale en sportieve basis
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
IDoelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Nog te vroeg in het jaar om hier een conclusie aan te verbinden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Nog te vroeg in het jaar om hier een conclusie aan te verbinden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Per 1 juli is de termijn van de schuldregeling verlaagd van 36 naar 18 maanden. Daardoor was het voor de inwoner aantrekkelijker om te wachten met de start van de schuldregeling tot na 1 juli. Hierdoor is de doorlooptijd op dit moment hoger dan in 2022. De verwachting is dat deze de komende tijd weer zal dalenToelichting
Historie
Doelstelling - Gezond leven in Deventer
Inwoners in Deventer kunnen zo lang mogelijk gezond leven in Deventer. Ongeacht afkomst, sociaal economische status en kennis.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Sociale cohesie, diversiteit en inclusiviteit
we zetten in op het versterken van sociale cohesie en het vergroten van de diversiteiten en inclusiviteit in Deventer
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Regionale voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Door regionale voorzieningen beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bed & break, oggz en verslavingszorg wordt maatschappelijke uitval van inwoners voorkomen, maatschappelijk herstel, participatie en zelfredzaamheid van inwoners vergroot en de veiligheid en stabiliteit van deze inwoners bevorderd, waardoor inwoners (zo snel mogelijk weer) zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen, met daarbij de noodzakelijke hulp, zorg en/of begeleiding.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De wachtduur is in het tweede deel van 2022 weer opgelopen. De meeste recente bekende wachttijd is op 1-1-2023 voor beschermd wonen 8,7 maanden en voor beschut wonen 7,6 maanden. Verwachting is echter dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan – de nagestreefde wachtduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 nog steeds haalbaar is.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De wachtduur is in het tweede deel van 2022 weer opgelopen. De meeste recente bekende wachttijd is op 1-1-2023 voor beschermd wonen 8,7 maanden en voor beschut wonen 7,6 maanden. Verwachting is echter dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan – de nagestreefde wachtduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 nog steeds haalbaar is.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De 0-meting hiervan is nog niet beschikbaar.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De 0-meting hiervan is nog niet beschikbaar.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Op 1-12-2022 verbleef 50% van de cliënten van de nachtopvang, 33% van de cliënten van de crisisopvang en 87% van de cliënten van de ambulante crisisopvang meer dan 3 maanden in demaatschappelijke opvang. Verwachting is dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan de komende jaren – de nagestreefde trajectduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 haalbaar is.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Op 1-12-2022 verbleef 50% van de cliënten van de nachtopvang, 33% van de cliënten van de crisisopvang en 87% van de cliënten van de ambulante crisisopvang meer dan 3 maanden in demaatschappelijke opvang. Verwachting is dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan de komende jaren – de nagestreefde trajectduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 haalbaar is.Doelstelling - Maatwerk
Waar inwoners onvoldoende in staat zijn om deel te nemen, ondersteunen we ze. Dit doen we door goed naar de specifieke omstandigheden te kijken en ondersteuning of zorg te bieden waar nodig.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Uit het bewoners onderzoek van 2021 blijkt dat 35,6% van de inwoners actief is als vrijwilliger. Einde dit jaar vindt het nieuwe bewonersonderzoek plaats.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Uit het bewoners onderzoek van 2021 blijkt dat 35,6% van de inwoners actief is als vrijwilliger. Einde dit jaar vindt het nieuwe bewonersonderzoek plaats.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Uit het bewoners onderzoek van 2021 blijkt dat 35,6% van de inwoners actief is als vrijwilliger. Einde dit jaar vindt het nieuwe bewonersonderzoek plaats.Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20 | Sport, cultuur en recreatie | Niet sporters | % | RIVM | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 48,90 | 48,90 | 48,90 | 48,90 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
32 | Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | Aantal per 10.000 inwoners | GMSD | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 820 | 820 | 830 | 800 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 92.099 | 117.506 | 101.974 | -15.532 |
Baten | 4.192 | 25.173 | 30.860 | 5.687 |
Voor resultaatbestemming | -87.908 | -92.333 | -71.114 | 21.219 |
Stortingen in reserves | 2.430 | 4.355 | 8.271 | 3.916 |
Puttingen uit reserves | 5.031 | 10.846 | 8.368 | -2.478 |
Na resultaatbestemming | -85.306 | -85.842 | -71.017 | 14.825 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Van wieg naar werk projecten | 1.624 | 416 | -1.208 |
SPUK GALA | 115 | 115 | 0 |
Buurtmakers | 285 | 69 | -216 |
Aanpak Deltabuurt | 278 | 201 | -77 |
Project aanbesteding trapliften | 64 | 51 | -14 |
Voorbereiding sporthal Marke Zuid | 36 | 0 | -36 |
Voorbereiding renovatie atletiekbaan | 27 | 27 | 0 |
Preventiefonds | 373 | 50 | -323 |
Diversiteit en inclusie | 38 | 0 | -38 |
Innovatie sociaal domein | 152 | 152 | 0 |
Versterking natuur en samenleving | 29 | 29 | 0 |
Regenbooggelden | 24 | 4 | -20 |
Lokale preventieakkoorden | 69 | 69 | 0 |
Sociale cohesie binnenstad | 12 | 12 | 0 |
Inburgering - Werkbudget verhoogde asielinstroom | 691 | 691 | 0 |
Inburgering - SPUK inburgeringsvoorzieningen | 965 | 965 | 0 |
Inburgering - SPUK Onderwijsroute | 108 | 108 | 0 |
Meerkosten Oekraïne sociaal domein | 172 | 55 | -116 |
Versterken sociale basis | 32 | 32 | 0 |
Hygiënische Probleem huishoudens (HPH) | 38 | 38 | 0 |
Tussenvoorziening Schalkhaar AZC-terrein | 694 | 694 | 0 |
Totaal | 5.826 | 3.778 | -2.048 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 14.825 |
Saldo budgetoverheveling | -2.048 |
Saldo na budgetoverheveling | 12.777 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €12,8 miljoen)
Voor 2023 is sprake van een overschot van €14.825.000. Van dit overschot wordt €2.048.000 via een budgetoverheveling meegenomen naar 2024 voor toekomstige kosten.
Als gevolg van de aanpassing renteomslag van 2,3% naar 1,7% wordt er €129.000 minder rente doorbelast.
Het ontstane voordeel wordt via het programma Algemene Dekkingsmiddelen gestort in de generieke weerstandsreserve.
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties (voordeel €14.000)
In 2024 zijn de resterende voorbereidingsbudgetten voor realisering van de sporthal Marke Zuid (€36.000) en de renovatie van de atletiekbaan (27.000) benodigd. Het bedrag voor de renovatie van de atletiekbaan wordt gedekt door inkomsten en putting uit de reserve buitensport.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (voordeel €9.434.000)
Van het voordeel van €11,7 miljoen op dit taakveld wordt voorgesteld om een bedrag van €1,9 miljoen over hevelen naar 2024.
- Transformatie- en innovatie jeugd (voordeel €240.000). Op het transformatie- en innovatiebudget jeugdzorg is een voordeel van €240.000. De projecten Van Wieg naar Werk kennen een onderbesteding van €1.624.000 doordat er door de coronajaren vertraging is ontstaan in de uitvoering van de projecten. De projecten Van Wieg naar Werk lopen door in 2024. De niet ingezette middelen in 2023 worden om die reden mee overgeheveld naar 2024.
- Preventie Wmo (nadeel €31.000). Ook op het gebied van preventie is in 2023 volop ingezet. Doordat we van het Rijk in 2023 extra middelen hebben ontvangen vanuit SPUK GALA en SPUK IZA, hebben we de gemeentelijke preventiebudgetten minder hoeven inzetten. Hier heeft dus een verschuiving plaatsgevonden waarbij rijksmiddelen konden worden ingezet in plaats van lokale middelen. Gelet op de korte termijn die openstond voor besteding van deze rijksmiddelen, is voorrang gegeven aan dekking vanuit deze specifiek uitkeringen (zie onderdeel volksgezondheid). Op het Preventiefonds is hierdoor in 2023 €373.000 minder uitgegeven. Daarom wordt voorgesteld om de resterende middelen in het Preventiefonds over te hevelen naar 2024.
- Algemene voorzieningen Wmo (voordeel €499.000). Het voordeel op de algemene voorzieningen is veroorzaakt door onder andere een lagere toerekening van apparaatskosten en uitgaven voor I-sociaal informatisering. Daarnaast zijn de exploitatielasten voor een aantal buurtvoorzieningen lager geweest dan begroot. Ook de subsidies vanuit het Eén meedoen budget en voor buurtwerk zijn lager dan begroot.
- Transformatie- en innovatie Wmo (voordeel €802.000). Binnen de transformatie en innovatie in de Wmo streven we naar minder maatwerk waar kan. De lijn waarbij wordt ingezet op preventie, het normale leven versterken, werpt in Deventer zijn vruchten af. Dit blijft een groeiproces waarbij we kritisch blijven kijken naar de inzet van middelen. Hoewel de incidentele middelen op dit moment nog meer dan toereikend zijn, moeten we anticiperen op jaren waarbij tekorten dreigen. In 2023 houden we €1.548.000 over op deze budgetten. Dit komt onder andere omdat van het budget Buurtmakers €285.000 niet is besteed in 2023. Deze middelen zullen in 2024 onder andere worden ingezet voor een buurtmaker arbeidsmigranten (PvA medio 23 vastgesteld). Daarnaast heeft er een toerekening van €162.000 plaats gevonden aan het project Oranjekwartier voor de kosten Buurtmakers uit voorgaande jaren. Ook binnen het project aanpak Deltabuurt is er een onderbesteding van €278.000. Dit komt omdat er in 2023 nog geen projectleider was aangesteld. Daarom wordt voorgesteld om het budget over te hevelen naar 2024. Ook de budgetten voor innovatie sociaal domein, van individueel naar collectief, woonzorgvisie en toekomstbestendige wijken zijn in 2023 niet volledig besteed. Het budget voor innovatie sociaal domein van €152.000 wordt mee overgeheveld naar 2024 voor de inzet op innovatieve zorgconcepten, interventies gericht op leefstijlverandering en het verbinden van de sociale basis. De projecten versterken natuur en samenleving en sociale cohesie binnenstad lopen door in 2024 en worden gedekt door provinciale subsidies.
- Opvang Oekraïense vluchtelingen (voordeel €7.940.000) . Op basis van het aantal beschikbare plekken op de 5 opvanglocaties in Deventer is er een voorschot aangevraagd. In het vierde kwartaal van het jaar is er nieuwe opvanglocatie voor Oekraïense ontheemden geopend aan de Munsterstraat. Daarnaast is de CNO Boot voor de vluchtelingen gedurende 2023 ook op basis van de beschikbare plekken vergoed. De baten van meerdere locaties zijn in totaal voor €8.403.000 hoger. Ondanks de hoge kosten is het resultaat vrij hoog, dit komt mede doordat we zelf de opvang locaties konden regelen. Het was niet nodig om hotels of duurdere opvangplekken te regelen. Voor 2024 is de vergoeding van het tarief lager per opvangplek. Diverse budgetten o.a. Bed,Bad en Brood, uitvoeringsmiddelen Inburgering zijn overschreden.
- In september 2023 is het beleidskader inclusie en diversiteit vastgesteld. De resterende incidentele middelen van €38.000 worden in 2024 ingezet. Dit geldt ook voor de Regenbooggelden, €20.000, die vanuit het programma Algemene dekkingsmiddelen worden overgeheveld naar 2024 naar programma Meedoen.
Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (voordeel €431.000)
Binnen de toegang Wmo zijn er minder middelen nodig geweest dan bij de budgetoverheveling in 2022 gedacht om de samenwerking tussen diverse vakdisciplines te vergroten/verstevigen. Ook binnen team Toegang Jeugd zijn niet alle beschikbare middelen ingezet. De middelen zullen in 2024 alsnog worden besteed als vervolg op het plan van aanpak dat in 2023 is vastgesteld.
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo (voordeel €349.000)
Binnen de maatwerkvoorzieningen Wmo is een verschuiving zichtbaar tussen verstrekkingen in natura en PGB’s. Op de verstrekkingen in natura is er een nadeel van €257.000 terwijl er op de PGB’s een voordeel van €479.000 is. Daarnaast is er een voordeel van €109.000 op het vraagafhankelijk vervoer.
In 2023 is gestart met de voorbereiding van een Europese aanbesteding voor trapliften. De gemeente Deventer is penvoerder voor dit traject dat in samenwerking met 9 andere gemeenten wordt uitgevoerd. In 2024 loopt het aanbestedingstraject nog door. Vanaf 1 juni 2024 zal de nieuwe raamovereenkomst ingaan.
Taakveld 6.71 Wmo dienstverlening (voordeel €2.081.000)
We zien net als voorgaande jaren een significant voordeel op Wmo dienstverlening. Na de verlaging van het budget bij de 3e kwartaalrapportage 2023 met €1,25 miljoen hebben we zowel op de huishoudelijke hulp als begeleiding een voordeel van ruim €1 miljoen. De verwachte volumegroei vanaf 2023 heeft nog in werkelijkheid nog niet plaats gevonden.
Mede gedwongen door de krapte in de arbeidsmarkt zijn we in 2022 diverse initiatieven gestart met als doel arbeidskrachten effectiever en efficiënter te benutten. Denk daarbij aan slimme manier van samenwerken, inzet van robotica, enzovoorts. Deze ontwikkeling heeft zich in 2023 doorgezet.
Daarnaast blijven we, door de inzet op regievoering, Wmo begeleiding doelmatiger inzetten en sturen we op voorliggende voorzieningen. Kan er voor een vraag een oplossing worden gevonden in het normale leven dan wordt die ingezet. Deze beweging is precies wat er met de transformatie werd beoogd.
Taakveld 7.1 Volksgezondheid (voordeel €206.000)
In 2023 zijn twee nieuwe SPUK-uitkeringen geïntroduceerd, SPUK GALA en SPUK IZA. Voor beide regelingen geldt dat pas in de loop van het jaar bekend werd welke bedragen we ontvingen. Hierdoor hebben we in 2023 niet het volledige bedrag kunnen inzetten voor de doelen vanuit deze regelingen. Voor SPUK GALA resteert van het beschikbare bedrag van €1.690.000 een bedrag van €177.000 waarvan €115.000 mag worden overgeheveld naar 2024 en € 62.000 moet worden terugbetaald aan het Rijk. Voor SPUK IZA mag het budget niet worden overgeheveld naar het volgende jaar. Hiervan gaat van het beschikbare bedrag van €1.439.000 een bedrag van €431.000 terug naar het Rijk.
Op diverse gezondheidsbudgetten zijn voordelen omdat een deel van de uitgaven ten laste van SPUK GALA of IZA zijn gebracht.
De middelen voor meerkosten Oekraïne sociaal domein die via de decembercirculaire 2022 en 2023 zijn ontvangen, zijn in 2023 niet ingezet en worden overgeheveld naar 2024.
De middelen voor versterken sociale basis uit de decembercirculaire 2022 zullen in 2024 worden ingezet voor een Dementievriendelijk Deventer, één van de speerpunten in het gezondheidsbeleid dat in 2023 is vastgesteld. De middelen voor de lokale preventieakkoorden zullen in 2024 worden ingezet ter voorkoming van alcohol en drugsgebruik zoals vastgesteld in het Alcohol- en preventieplan in januari 2024 en voor een rookvrij Deventer.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | ||||
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | |||
Saldo |
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 10.331 | 6.695 | 4.148 | -2.548 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 1.548 | 604 | 136 | -468 |
Saldo | -8.783 | -6.091 | -4.011 | 2.080 |
Toelichting
Sporthallen Marke Zuid en Bathmen
Het project sporthal Marke Zuid zit in het eindstadium van de ontwerpfase. Het niet bestede krediet 2023 wordt overgeheveld naar 2024. Sporthal Bathmen zit in de ontwerpfase. Het niet bestede krediet in 2023 wordt overgeheveld naar 2024.
Klimaatinstallatie Fermerie
Zoals toegelicht in de kwartaalrapportages is de inpassing van de klimaatinstallatie van de Fermerie vertraagd. Het niet bestede krediet 2023 wordt overgeheveld naar 2024.
Beregeningsinstallaties Borgele
Op sportpark Borgele hebben we drie velden voorzien van een pop up systeem. Hierdoor hoeft Het Groenbedrijf niet meer naar het sportpark voor het aan- uitzetten van de beregening. Dit kan met het nieuwe systeem op afstand en scheelt dus veel tijd.
Revitalisering kunstgrasvelden
Op de sportparken Borgele, Horsterhoek en Zandweerd zijn een aantal kunstgrasvelden gerevitaliseerd zodat de vervanging van de toplaag uitgesteld kon worden naar 2025.
Vervanging verlichting kunstgrasvelden
Op diverse sportparken is de verlichting van de kunstgrasvelden vervangen.
GR
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid van inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland. Vanuit samenwerking in de regio IJsselland wordt uitvoering gegeven aan de Wet publieke gezondheid. Deze richt zich op jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidszorg aan gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. Volgens de wet moeten GGD-en dezelfde gebiedsindeling bevatten als de gemeenten die samen de Veiligheidsregio vormen. | ||
Financieel risico: | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. Risico's voor de GGD zijn o.a. wegvallen van toeleveranciers, geen of onvoldoende (gekwalificeerd) personeel, schade na beveiligingsinbreuk, juridische procedures, extra inzet medewerkers bij uitbraak infectieziekte, arbeidsconflicten en boventallig personeel bij beëindiging of afnemende activiteiten. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,03 volgens de begroting 2024 voldoende. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein. | ||
Toelichting: | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 18,3%. | ||
Beleidsvoornemens: | In de Bestuursagenda publieke gezondheid 2023-2027 staat beschreven waar de GGD IJsselland in nauwe samenwerking met de gemeenten en andere partners vanuit o.a. zorg, welzijn, onderwijs, op inzet. Het gezamenlijke doel is te werken aan een gezonde basis en veerkrachtige samenleving. Vijf thema’s staan centraal. Deze sluiten aan bij de thema’s in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorg Akkoord (IZA); landelijke akkoorden die begin 2023 getekend zijn door VWS, VNG, Zorgverzekeraars, zorgpartijen en GGD’en. De vijf thema’s: gezonde sociale basis, gezond en kansrijk opgroeien, mentale gezondheid, gezonde en duurzame leefomgeving, gezond ouder worden. Er worden verschillende activiteiten uitgevoerd per thema. De koers die is ingezet op inhoud en proces wordt vervolgd. | ||
Contractwaarde 2023: | €348.00 | ||
Bijdrage GR 2023: | €4.146.000 | ||
Subsidie 2023: | €438.000 | ||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €1.705.000 | €1.705.000 | €1.705.000 |
Vreemd vermogen: | €4.585.000 | €7.669.000 | €7.384.000 |
Resultaat: | €811.000 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | |||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Lochem | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 11% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen via het doelgroepenvervoer. | ||
Financieel risico: | Organisatielasten en vervoerslasten worden volledig doorberekend aan gemeenten. PlusOV heeft om deze reden geen eigen buffer nodig naast de bestaande reserve voor optimalisatie van de organisatie.PlusOV onderkent in haar paragraaf weerstandsvermogen de volgende risico’s voor het vraagafhankelijk vervoer: Prijs- en volumerisico: Bij het opstellen van de begroting is er vrijwel altijd een prijs-en of volumerisico. De huidige geopolitieke en economische ontwikkelingen maken dat prijseffecten (risico’s) moeilijk zijn in te schatten. De onzekerheid van het prijsrisico is groter dan in de voorgaande jaren. Personeelskosten en brandstofkosten vormen ongeveer 75% van de vervoerskosten. De personeelskosten in de taxibranche (67% van de vervoerskosten) staan onder druk door tekort op de arbeidsmarkt. De kosten voor brandstof (8% van de vervoerskosten) blijven waarschijnlijk hoog en onvoorspelbaar. De verwachtingen van deskundigen over de inflatie variëren van 2,5 tot 5%. Het begrote vervoersvolume in het vraagafhankelijk vervoer heeft een jaarlijkse groei van 7% als uitgangspunt. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Kadernota 2024: De komende jaren ligt de focus op 1. het verbeteren van processen in de keten Reizigers -> Gemeenten -> PlusOV -> Vervoerders. 2. Het beheersen van de organisatiekosten en 3. het uitwerken van de vraag: op welke manier houden we het doelgroepenvervoer beschikbaar voor mensen voor mensen die voor vervoer afhankelijk zijn van PlusOV. Het uitvoeren van alle ritaanvragen met behoud van een hoge klanttevredenheid wordt een steeds grotere uitdaging. De medewerkers blijven zich onverminderd inzetten om de missie van PlusOV te realiseren: ‘Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is’. | ||
Contractwaarde 2023: | €1.084..844 | ||
Bijdrage GR 2023: | €364.335 | ||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €575.539 | €336.389 | €370.000 |
Vreemd vermogen: | €4.631.140 | €4.124.488 | €3.675.722 |
Resultaat: | €55.195 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | |||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
NV
NV Sportbedrijf Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Financieel risico: | Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstandsvermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme/concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik. Actueel nieuw risico is de ontwikkeling van de energiekosten. Die zijn, mede door de oorlog in Oekraïne, zo hard gestegen dat het sportbedrijf voor 2022 een aanvullende subsidie van de gemeente heeft ontvangen van €622.000. Hoe de energiekosten zich verder meerjarig gaan ontwikkelen is nog onduidelijk. Risico is dat het sportbedrijf ook meerjarig een aanvullende beroep op gemeentelijke middelen gaat doen. Voor 2022 en 2023 is landelijk de Specifieke Uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden beschikbaar waar Sportbedrijf Deventer een beroep op heeft gedaan waardoor een groot deel van de gestegen energiekosten zijn gecompenseerd. Hierdoor heeft Sportbedrijf in 2023 de aanvullende subsidie van €622.000 terug kunnen betalen aan de gemeente. | ||
Toelichting: | De jaarrekening 2022 laat een weerstandsvermogen van afgerond €1,3 miljoen zien. Het beoogd benodigd weerstandsvermogen (vastgesteld in mei 2022 is €1,1 miljoen is daarmee gerealiseerd. Constatering is dat het weerstandsvermogen maar deels liquide beschikbaar is. Voor 2022 is €200.000. Meerjarig groeit het liquiditeitssaldo naar €1,0 miljoen in 2026. | ||
Beleidsvoornemens: | Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer vastgesteld en gebaseerd op de gemeentelijke beleidskader sport “Samen sporten maakt sterk 2021-2030”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Een visie voor de toekomst van De Scheg is eind 2023 besproken met college en voorgelegd aan de raad voor besluitvorming. De vast te stellen visie wordt de basis voor (vervangings-)investeringen in De Scheg. Zie daartoe ook het college en raadsvoorstel 2023-1026. | ||
Contractwaarde 2023: | |||
Bijdrage GR 2023: | |||
Subsidie 2023: | €5.129.004 (inclusief onder andere combinatiefuncties, verenigingsondersteuning, sportstimulering en beheer Sporthal De Uutvlog) | ||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €1.326.157 | €1.494.395 | €1.617.000 |
Vreemd vermogen: | €17.093.262 | Niet begroot | Niet begroot |
Resultaat: | €110.193 | €173.379 | €301.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €90.756 (€0) | ||
Garantie 31-12-2023: | €1.072.615 | ||
Lening 31-12-2023: | €12.633.330 |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Gezondheid | |
Dashboard Sport en cultuur | |
Dashboard Meedoen | |
Pdf Gezondheid (1.503 kb) | |
Pdf Sport en cultuur (1.521 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Sport en Accommodatiebeleid 2020-2030 | 0,6 Mb | |
Regionaal actieplan Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Regiovisie Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Beleidsplan Vrijwilligers en mantelzorgers 2017-2020 | 0,5 Mb |