Hieronder worden de verschillen tussen de begroting 2023 na wijziging en de realisatie 2023 van het gemeentebrede resultaat in hoofdlijnen toegelicht.
Dit betreft verschillen inclusief de puttingen/stortingen uit/in reserves en na budgetoverheveling. Een gedetailleerde toelichting treft u aan in de programmatoelichting in het jaarverslag.

Programma Burger en bestuur

Doordat de totale pensioenverplichting berekend met de actuele rentestand lager is dan het saldo in de voorziening wethouderspensioenen, kan €328.000 in deze voorziening vrijvallen. De kosten B&W voor representatie, wachtgelden en lidmaatschappen zijn €128.000 hoger dan gemeld in de derde kwartaalrapportage 2023.

Programma Openbare orde en veiligheid

Er is €107.000 minder besteed aan integrale veiligheid en calamiteiten. Daarnaast vielen de kosten voor het beheer en onderhoud van de brandweerkazernes €210.000 lager uit dan verwacht. In verband met het vertrek van enkele brandweermedewerkers bij de Veiligheidsregio IJsselland is er een hogere afrekening Functioneel Leeftijdsontslag van €130.000. De inkomsten met betrekking tot leges van horecavergunningen zijn €77.000 lager dan begroot.

Programma Leefomgeving

Voor het herstel van straatwerk na het leggen van kabels en leidingen is een nadeel van €571.000 opgetreden. De bedragen die aan de netbeheerders worden doorberekend zijn niet voldoende voor dekking van de lasten. Door niet begrote subsidies (€400.000) hoeven eigen middelen niet ingezet te worden. De kosten als gevolg van extreem hoog water zoals eind 2023 zijn niet structureel begroot. Er is €80.000 besteed om de overstromingen tegen te gaan.

Programma Milieu en duurzaamheid

Een overschrijding op kosten beleid Ecologie (nadeel €55.000), een hogere bijdrage aan de programmabegroting van OD IJsselland (nadeel €90.000) en een aantal kleinere nadelige posten (nadeel €78.000) zorgen voor een totaal nadeel van €223.000.

Programma Ruimtelijke ontwikkeling

Het negatieve saldo wordt verklaard door dat we binnen het programma een toename zien aan kosten voortvloeiende uit Woo-verzoeken, ondersteunende, coördinerende en juridische werkzaamheden. De lasten hiervan zijn niet te verhalen op derden en zijn niet gedekt vanuit de gemeentelijke begroting (€150.000). Ook zit in het resultaat een positief saldo door meer bouwaanvragen dan begroot. Dit heeft geleid tot hogere inkomsten van bouwleges (€560.000).

Programma Herstructurering en vastgoed

De overschrijding wordt hoofdzakelijk verklaard door een lagere winstafdracht aan de algemene middelen voor de panden en gronden binnen taakveld 0.3 overige gebouwen en gronden.

Programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt

Het voordeel schuldhulpverlening is €304.000 euro voordelig. Doordat het btw-mengpercentage voor re-integratie is aangepast, ontstaat er een voordeel van €351.000.

Programma Meedoen

Het programma heeft een voordelig resultaat van €13,0 miljoen. Dit bestaat uit een voordeel opvang Oekraïners (locaties en boot) van €8,4 miljoen en een voordeel Wmo €2,4 miljoen. Daarnaast zijn er voordelen op de toegang en eerstelijnsvoorzieningen van €431.000, budgetten voor transformatie en innovatie en algemene voorzieningen van €1,5 miljoen en volksgezondheid van €206.000.

Programma Jeugd en onderwijs

Het programma heeft een nadelig resultaat van €692.000. Dit betreft een aantal onderdelen. Een voordeel op onderwijshuisvesting €177.000 is vooral ontstaan omdat de huurinkomsten over 2022 in 2023 zijn verantwoord. Daarnaast is er een voordeel op onderwijsbeleid en leerlingenzaken van €220.000 en een nadeel op Jeugdhulp en Jeugdbescherming van €1.088.000.

Programma Economie en internationaal beleid

Geen noemenswaardige afwijkingen.

Programma Kunst en cultuur

Geen noemenswaardige afwijkingen.

Programma Bedrijfsvoering

Het nadeel op Personeel en Organisatie van €67.000 bestaat uit lagere loonkosten, nadelen op de werkkostenregeling, werving en selectie en bedrijfskundige zorg.
Een licht nadeel op loon- en inhuurkosten, externe onderzoeken onder meer voor fiscaliteit en interne controle en kosten betalingsverkeer en lagere inkomsten dwangbevelen zorgen bij Financiën voor een nadeel van €87.000.
Bij Facilitaire zaken zorgen met name lagere loonkosten (€75.000), hogere energiekosten (€269.000) en de reparatie van de noodkoeling MER-ruimte (€44.000) per saldo voor een nadeel van €203.000.
Omdat de kosten van de interne communicatie lager zijn ontstaat er een voordeel van €112.000.
Het ICT-voordeel op bedrijfsvoering bedraagt €311.000 voordelig. Bij Juridische zaken en inkoop is er per saldo sprake van een voordeel van €115.000. Door lagere kosten op inkoopadvisering (€36.000), loonkosten (€41.000) en vergoeding commissies (€13.000), voordeel gegevensbescherming en privacy door later ingevulde vacatureruimte (€99.000) ontstaat er een voordeel. De kosten voor beroep en bezwaar vallen hoger uit (€74.000 nadeel).
Op de dekking overhead zit een voordeel van €81.000.

Programma Algemene dekkingsmiddelen
Het voordeel wordt met name veroorzaakt door de vrijval van diverse stelposten (€681.000) en de post onvoorzien (€153.000) en hogere inkomsten OZB (€136.000). De nadelen een afrekening van de algemene uitkering van voorgaande jaren van €142.000 en de decembercirculaire (€762.000).