Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
In 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deventer heeft inmiddels een mooie voorsprong op andere gemeenten doordat wij al een Omgevingsvisie hebben en een Bestemmingsplan met Verbrede Reikwijdte, het bestemmingsplan Deventer, Stad en Dorpen. Dat laatste gecombineerd met een verordening voor de gehele fysieke leefomgeving. De Omgevingswet gaat grote veranderingen teweegbrengen. We zetten ondanks de uitgestelde wet al flinke stappen om in 2024 overeenkomstig de wet te werken. Voor een flink deel werken we al Omgevingswetproof. De samenleving is daarbij zoveel als mogelijk aan zet. Wij geven vooral de hoofdlijnen, inspirerende ambities, en een set spelregels mee, overeenkomstig onze Omgevingsvisie. De belangen van omwonenden en andere belanghebbende worden in een zorgvuldig participatietraject geborgd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels, en dus vooral regisseur, in plaats van zelf de realisator. De gemeente blijft echter wel degene die uiteindelijk beslist op een initiatief, vanuit haar publieke rol en verantwoordelijkheid.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met onder andere de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de grote woningbouwopgave te helpen realiseren. Deventer heeft grote ambities uitgesproken om een bijdrage te leveren aan het oplossen van de ‘woningnood’. We onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden we tot 2035 11.000 woningen aan de huidige voorraad toe kunnen voegen. In 2023 bleef een grote vraag naar nieuwe woningen bestaan. Gemeentebreed zijn er 477 woningen opgeleverd. We bewaken daarbij de kwaliteit van het landelijk gebied dat zich geconfronteerd ziet met een grote druk op de ruimte, vanwege de vraag naar nieuwe woningen, maar ook door ruimtevragen vanuit de sector zelf, vanuit energie (wind, zon), natuur, water, recreatie enzovoorts.
Meer informatie
2023 in vogelvlucht
Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
In 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deventer heeft inmiddels een mooie voorsprong op andere gemeenten doordat wij al een Omgevingsvisie hebben en een Bestemmingsplan met Verbrede Reikwijdte, het bestemmingsplan Deventer, Stad en Dorpen. Dat laatste gecombineerd met een verordening voor de gehele fysieke leefomgeving. De Omgevingswet gaat grote veranderingen teweegbrengen. We zetten ondanks de uitgestelde wet al flinke stappen om in 2024 overeenkomstig de wet te werken. Voor een flink deel werken we al Omgevingswetproof. De samenleving is daarbij zoveel als mogelijk aan zet. Wij geven vooral de hoofdlijnen, inspirerende ambities, en een set spelregels mee, overeenkomstig onze Omgevingsvisie. De belangen van omwonenden en andere belanghebbende worden in een zorgvuldig participatietraject geborgd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels, en dus vooral regisseur, in plaats van zelf de realisator. De gemeente blijft echter wel degene die uiteindelijk beslist op een initiatief, vanuit haar publieke rol en verantwoordelijkheid.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de grote woningbouwopgave te helpen realiseren. Deventer heeft grote ambities uitgesproken om een bijdrage te leveren aan het oplossen van de ‘woningnood’. We onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden we tot 2035 11.000 woningen aan de huidige voorraad toe kunnen voegen. In 2023 bleef een grote vraag naar woningen bestaan. Gemeentebreed zijn er 477 woningen opgeleverd. We bewaken daarbij de kwaliteit van het landelijk gebied dat zich geconfronteerd ziet met een grote druk op de ruimte, vanwege de vraag naar nieuwe woningen, maar ook door ruimte vragen vanuit de sector zelf, vanuit energie (wind, zon), natuur, water, recreatie enzovoorts.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Kwaliteit stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, zoals onder andere verankerd in de Omgevingsvisie 2019.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
a. Op 31 mei is de raad geconsulteerd over de uitkomsten van fase 2 en het afwegingskader Wonen Ruimte Stad. De aandachtspunten die benoemd zijn door de raad, worden in fase 3 meegenomen. Het plan van aanpak voor fase 3 is op 5 oktober 2023 aan de raad gestuurd.Historie
Toelichting
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Bereikbaar Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer. We beschouwen daartoe opnieuw onze hoofdwegenstructuur op actualiteit en pakken de knelpunten aan. We blijven inzetten op een autoluwe binnenstad en faciliteren daartoe het parkeren aan de randen van de stad. We zetten onze inzet op nieuwe vormen van duurzame mobiliteit voort met extra aandacht voor de fiets, inclusief de stalling daarvan.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Een duurzame toekomst
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Evenwichtige Woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We passen daarbij de principes uit de Omgevingsvisie en de (geactualiseerde) Woonvisie toe. We streven naar evenwichtige wijken en buurten, en benutten bestaande kwaliteiten. Inbreiding gaat voor uitbreiding. We geven verder vorm en inhoud aan het traject Wonen en Voorzieningen, overeenkomstig de vastgestelde Routekaarten.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De werkzaamheden lopen door in 2024Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In 2023 zijn locaties voorgesteld voor de bouw van ca. 130 woningen (Diepenveen, Steenbrugge en Het Vlier). Er zijn nog nieuwe voorstellen in voorbereiding.Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
35 | Vhrosv | Gemiddelde WOZ waarde | Duizend euro | CBS | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 324 | 272 | 244 | 223 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
36 | Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1.000 woningen | Basisregistratie adressen en gebouwen | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 4 | 4 | 3,90 | 11,10 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
37 | Vhrosv | Demografische druk | % | CBS | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 67,60 | 67,80 | 67,50 | 68,10 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
38 | Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | In Euro’s | COELO | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 869 | 869 | 771 | 735 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
39 | Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | In Euro’s | COELO | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 913 | 917 | 815 | 779 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
40 | Vhrosv | Opgeleverde woningen | Aantal woningen | Registratie gereedmeldingen gemeente | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 450 | 464 | 248 | 316 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
41 | Vhrosv | Opgeleverde sociale huurwoningen | % van het totaal | Registratie gereedmeldingen gemeente | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 12,90 | 15,70 | 16 | 3 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
42 | Vhrosv | Omvang sociale huurvoorraad | Absoluut aantal | Jaarverslagen corporaties – Monitor Verantwoording Prestatieafspraken | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 13040 | 12687 | 12973 | 12982 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
43 | Vhrosv | Gemiddelde zoektijd woningzoekenden voor sociale huurwoningen | In jaren | Jaarverslag Woonkeus | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 1,14 | 1,18 | 1,11 | 0,92 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 8.043 | 14.366 | 11.004 | -3.362 |
Baten | 5.000 | 7.283 | 7.083 | -201 |
Voor resultaatbestemming | -3.043 | -7.083 | -3.921 | 3.161 |
Stortingen in reserves | 0 | 300 | 300 | 0 |
Puttingen uit reserves | 57 | 1.875 | 1.036 | -838 |
Na resultaatbestemming | -2.986 | -5.508 | -3.185 | 2.323 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Software Ruimtelijke Ontwikkeling | 338 | 350 | 12 |
Mobiliteitsstudie Poort van Deventer | 135 | 15 | -120 |
Melksterweide en Parkeerbeleid | 40 | 0 | -40 |
Herijking Hoofdwegenstructuur | 71 | 0 | -71 |
Planologoe Algemeen | 29 | 0 | -29 |
Visie op Hoogbouw | 5 | 0 | -5 |
Gevelfonds | 100 | 0 | -100 |
Planontwikkeling Stadshof | 65 | 65 | 0 |
Programmering Woningbouw fase 3 | 110 | 0 | -110 |
Ruimtelijke Verkenningen Deventer Stad | 63 | 0 | -63 |
Onderzoek Biovergister | 14 | 14 | 0 |
Ruimtelijke Verkenning Bathmen | 88 | 0 | -88 |
De Nieuwe Keizer | 31 | 31 | 0 |
Actieplan Landelijk Gebied | 58 | 0 | -58 |
Advisering Leader Platteland | 137 | 0 | -137 |
Kracht van Salland | 80 | 70 | -11 |
Vitaal Platteland | 356 | 244 | -112 |
Leader 2023 ev. | 320 | 0 | -320 |
Erfcoaches | 33 | 0 | -33 |
Implementatie Omgevingswet | 477 | 0 | -477 |
Kavelruil Salland | 311 | 311 | 0 |
Wet Kwaliteitsborging | 165 | 0 | -165 |
Wonen boven Winkels | 500 | 0 | -500 |
Flexpools | 53 | 53 | 0 |
Flexwoningen | 2.111 | 2.111 | 0 |
Totaal | 5.691 | 3.264 | -2.427 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 2.323 |
Saldo budgetoverheveling | -2.427 |
Saldo na budgetoverheveling | -104 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €104.000)
Het negatieve saldo wordt verklaard door dat we binnen het programma een toename zien aan kosten voortvloeiende uit Woo-verzoeken, ondersteunende- coördinerende- en juridische werkzaamheden. De lasten hiervan zijn niet te verhalen op derden en zijn niet gedekt vanuit de gemeentelijke begroting (€150.000). Tevens zit in het resultaat een positief saldo door meer bouwaanvragen dan begroot. Dit heeft geleid tot hogere inkomsten van bouwleges (€560.000). Het budget voor de implementatie van de Omgevingswet van €477.000 is overgeheveld naar 2024. Het nadeel wordt gedekt door een hogere bijdrage vanuit de decembercirculaire 2023.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 8 | 10 | 2 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -8 | -10 | -2 |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Bouwen en wonen | |
Pdf Bouwen en wonen (1.973 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Omgevingsvisie 2019 | 12 Mb | |
Beleidsnotitie woonwagen- en standplaatsen 2018 | 1,0 Mb | |
Prestatieafspraken Wonen Deventer 2019-2022 | 0,2 Mb | |
Woonvisie Deventer 2018 | 0,6 Mb |