Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een 'Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022' vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociale domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloze jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Meer informatie
2023 in vogelvlucht
De bestaanszekerheid van veel huishoudens is verder onder druk komen te staan door de hoge inflatie. We slagen er nog steeds in om voor veel huishoudens een oplossing te bieden voor hun financiële problemen. In 2023 hebben we met veel uiteenlopende acties mensen geholpen in het krijgen van voldoende inkomen/ondersteuning om de inflatie op te vangen. Dit stond vooral in het teken van natuurlijk de energierekening. Via ons eigen ondersteuningsloket en de uitgebreide spreekuren van Geldfit zijn veel mensen geholpen met betalingsproblemen rondom de energierekening. Met de landelijke regeling energietoeslag (de €1.300-regeling) hebben wij opnieuw veel mensen weten te bereiken. Aan bijstandsgerechtigden en inwoners met een AIO uitkering van de SVB en die in 2022 de energietoeslag hebben ontvangen, is de toeslag ambtshalve toegekend. Daarnaast zijn van 1186 inwoners inkomensgegevens opgevraagd bij Suwi. Uit deze check bleek dat 460 inwoners recht hadden op de energietoeslag en het resterende aantal niet in aanmerking kwamen i.v.m. te hoog gestegen inkomen of bijvoorbeeld vertrek uit Deventer. De afwijzingen zijn wel allemaal individueel beoordeeld. Mooie opbrengst hieruit is dat inmiddels 20 ondernemers gewezen zijn op ander voorzieningen en die in contact zijn gebracht met de medewerkers van de BBZ.
Eind 2022 en het gehele jaar 2023 kon de inwoner beroep doen op het Ondersteuningsloket. Dit loket was bedoeld voor inwoners die niet in aanmerking kwamen voor de landelijke energietoeslag of die ondanks de landelijke energietoeslag toch niet in staat waren om de (jaaraf)rekening te voldoen. In totaal zijn 207 inwoners geweest die een beroep hebben gedaan op de regeling. De ondersteuning kon bestaan uit ondersteuning voor energiekosten, maar ook voor onder andere vervanging duurzame gebruiksgoederen, gordijnen of isolatiefolie achter de verwarming. De voorzieningen werden verstrekt op advies van de energiecoach die aan de hand van huisbezoek beoordeelde wat nodig was om de maandelijkse energielasten te verlagen.
In 88% van de huishoudens die zich bij ons meldt lukt het om de schulden op te lossen of beheersbaar te maken. We zien wel dat de doorlooptijd is opgelopen, maar dat heeft voor een belangrijk deel te maken met een wijziging in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Vanaf 1 juli is de looptijd van de schuldregeling verkort van 36 naar 18 maanden en dus was het voor de inwoner gunstig om te wachten met de start van het traject tot 1 juli.
In het kader van preventie hebben we een uitvoeringsplan voor de preventie en vroegsignalering van geldzorgen ontwikkeld en vastgesteld. Hiermee is er gezorgd voor een overkoepelend plan waarin bestaande en nieuwe dienstverlening elkaar versterken, worden geformaliseerd en meerjarig (financieel) geborgd. Het vormt de basis voor de dienstverlening van de komende jaren. In dit plan is ook (de evaluatie van) Deltaview verwerkt. Ook samenwerking in de keten vormt een belangrijke pijler in dit plan. Binnen IOG is hier in 2023 al het nodige op gebeurd. De kwijtschelding eigen bijdrage CAK is besloten en mensen hoeven hier nu geen bijzondere bijstand voor aan te vragen. Er is gericht campagne uitgevoerd in wijken en dorpen om extra bekendheid te geven aan de minimaregelingen (zoals bijzondere bijstand, Rechtop, Leergeld), energieregelingen en mogelijkheden voor laagdrempelige ondersteuning bij geldvragen (Geldfit). Bereken uw recht is operationeel. Met deze applicatie kunnen inwoners laagdrempelig nagaan of ze mogelijk recht hebben op minimaregelingen en ondersteuning en hoe ze dit kunnen aanvragen. Met Rechtop, De Scheg, MIMIK en Leergeld is een winteractie opgezet voor mensen met een laag inkomen om iets leuks te doen in de periode van de Kerstvakantie; hiervan is veel gebruik gemaakt en inwoners waardeerden de actie.
Vanwege de begin 2023 geconstateerde personele knel kon de implementatie van IOG minder voortvarend uitgevoerd worden dan beoogd, onder andere verschillende pilots zijn toen opgeschort. Er is een brede analyse uitgevoerd aan de hand van de 6 aanbevelingen uit het onderzoek bewind, waaronder een interne en externe scan, gesprekken met de raad, met samenwerkingspartners en cliëntvertegenwoordiging. De acties uit deze analyse zijn vervat in het Plan van aanpak n.a.v. onderzoek bewind en de Routekaart. Om de gewenste doelen van IOG te kunnen bereiken zijn twee nauw met elkaar verbonden sporen nodig en in gang gezet: Het (cultuur)verandertraject, waarbij het gaat over het in de volle breedte leren werken volgens de bedoeling, de samenwerking tussen de verschillende ‘bloedgroepen’ verbeteren en het constant toepassen van de beschreven taken, rollen en verantwoordelijkheden in de praktijk. Het tweede spoor is de actualisatie van de implementatie van IOG.
Afgelopen jaar zijn meer mensen uitgestroomd, dan ingestroomd in de uitkering. Het totale bijstandsbestand is met 1% gedaald. Van de totale uitstroom (678) is 45% uitgestroomd omdat zij werk hebben gevonden of begonnen zijn aan een (nieuwe) studie. De uitstroom van 323 is lager dan de 350 die we verwacht hadden. In het Aanvalsplan zijn echter diverse preventieve acties uitgevoerd die financieel wel de waarde van 350 uitstroom hebben. De dienstverlening voor de groep Groeien is aangescherpt. Er zijn instrumenten doorontwikkeld voor onder andere psychisch kwetsbaren en jongeren. Met het inzetten van deze maatwerktrajecten wordt de beweging naar werk en opleiding versneld. Ook heeft de pilot Life-coaching, waarbij op integrale wijze ondersteuning wordt gegeven aan inwoners met multi-problematiek, zijn vruchten afgeworpen. Deze integrale blik wordt ook verwacht van de jobcoaches, waardoor dit één van de nieuwe opgestelde kwaliteitseisen voor jobcoaches is als onderdeel van de re-integratieverordening 2023. Niet iedereen kan zich (direct) ontwikkelen naar werk, maar een aanzienlijk deel van onze bijstandsgerechtigden zet zich wel, al dan niet extra gestimuleerd of begeleid door inkomensconsulenten en werkconsulenten, actief in voor de stad. Zo’n 200 klanten binnen Zorgen en Faciliteren zijn actief als vrijwilliger en 40 klanten zijn actief als mantelzorger. Binnen Groeien zijn 80 klanten actief begeleid naar vrijwilligerswerk. Voor de mensen in groeien is dit voor nu het maximaal haalbare, maar is het uiteindelijk wel een opstap in de ontwikkeling naar werk. In 2023 is er nieuw beleid voor beschut werk vastgesteld, wat de mogelijkheid heeft gecreëerd om contracten voor onbepaalde tijd aan te bieden. Dit betekent meer financiële zekerheid voor deze inwoners. Het betekent daarnaast ook dat werk een stabiele factor wordt, waardoor iemand zich meer gezien en gewaardeerd voelt. Er waren in 2023 62 inwoners met een beschut werk indicatie, die een dienstverband hebben. Het Ontwikkelfonds heeft het afgelopen jaar de laatste scholingsvouchers verstrekt aan inwoners en werkgevers uit de regio. Aansluitend hierop heeft er een evaluatie plaats gevonden. De succesfactoren en lessen die hieruit naar voren komen, worden gebruikt in de voorbereidingen op een nieuw scholingsfonds. Er is opnieuw een opdracht verstrekt aan het Ondernemershuis om ondernemers met (dreigende) financiële problemen een stap verder te helpen.
In de periode september 2022 – december 2023 is uitvoering gegeven aan het Actieplan BUIG. Dit actieplan was nodig vanwege het feit dat de gemeente Deventer structureel tekortkwam op het BUIG budget (gebundelde uitkering voor betaling van de bijstandsuitkeringen) en dit actieplan gold als onderlegger voor de vangnetaanvraag (aanvraag bij het ministerie om het BUIG-tekort te dempen) over het jaar 2022. Deze vangnetaanvraag is gehonoreerd. In het Actieplan zijn, samen met maatschappelijke partners in Deventer, nieuwe werkwijzen uitgeprobeerd. Daar waar het effectief is wordt het geïncorporeerd in de reguliere dienstverlening. Denk hierbij aan: pilots ondersteuning psychisch kwetsbaren, pilot samenwonen en de pilot lifecoaching/ jobcoaching. Er wordt gebouwd aan structureel betere (integrale) dienstverlening aan jongeren. En het offensief LKS loont: meer inwoners participeren naar vermogen en zijn in staat om zinvol bezig te zijn in een baan. Het Actieplan heeft gezorgd voor scherpte bij beleid en uitvoering bij het realiseren van de acties, het monitoren van de voortgang en het gaandeweg leren van wat wel en niet werkt en het heeft ook bijgedragen aan het versterken van de verbinding en samenwerking van KonnecteD en Inkomensondersteuning. Ook zijn er lessen getrokken wat nog beter kan of waar nog kansen liggen (voor de vangnetaanvraag over 2023). Zoals de begeleiding van oudewetters naar werk, het uitrollen van de basisbaan (in de wijk) en de integrale ondersteuning aan klanten uit de groep Groeien.
De ingezette groei van het aantal nieuwe statushouders en gezinsmigranten heeft in 2023 doorgezet. Stand 31 december 2023: start regie voor 122 statushouders (waarvan 5 onder de oude wet inburgering vallen, de zgn. ‘ondertussengroep) en 15 gezinsmigranten. In de loop van 2023 werden wij in de uitvoering van de wet inburgering geconfronteerd met oplopende wachttijden voor inburgeringsplichtigen. De wachtlijst is eind 2023 opgelopen tot 44 statushouders en 74 gezinsmigranten. Vanwege de oplopende wachttijden heeft Bureau de werkvloer de opdracht gekregen voor de groep statushouders een aanbod te ontwikkelen met taal en activiteiten om nader kennis te maken met de stad. Dat is onder de naam 'Iedereen aan Boord' in november 2023 van start gegaan.
Groep gezinsmigranten is onverwacht groot. Het grote aantal wachtende gezinsmigranten wordt veroorzaakt door een onvolledige gegevensuitwisseling tussen de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) over potentieel inburgeringsplichtigen in de periode januari 2022 en mei 2023. Dit is in augustus 2023 gecorrigeerd.
Het aandeel statushouders dat gestart is met een B1-route blijft hoger dan geraamd, wat ook geldt ook voor het aandeel dat de onderwijsroute volgt. Het aandeel van de deelnemers dat is gestart met de zelfredzaamheidsroute (Z-route) groeit, maar blijft nog steeds achter bij de raming. In 2023 is een tweede pilotgroep gestart met een traject bij Matz Social. Deze pilot is mede tot stand gekomen met cofinanciering van de provincie Overijssel. Voor andere groepen heeft KonnecteD MindSpring ingezet en Base2Work.
Eind 2023 is gestart met de evaluatie van de uitvoering van de Wet Inburgering in Deventer.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het kost meer tijd en inzet om iedereen te laten werken volgens de principes van stress sensitieve dienstverlening. De hoge ervaren werkdruk en personeelswisselingen zijn deel van de verklaring. Op basis van de uitkomsten van de externe scan wordt een plan gemaakt hoe het werken volgens de bedoeling voor zowel IOG als IOM beter wordt verankerd in de uitvoeringToelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het kost meer tijd en inzet om iedereen te laten werken volgens de principes van stress sensitieve dienstverlening. De hoge ervaren werkdruk en personeelswisselingen zijn deel van de verklaring. Op basis van de uitkomsten van de externe scan is een plan gemaakt hoe het werken volgens de bedoeling voor zowel IOG als IOM beter wordt verankerd in de uitvoeringToelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Vanwege de personele knel in de uitvoering van IOG is geprioriteerd in de werkzaamheden en is besloten geen rechtmatigheidsonderzoeken voor de klantgroepen Faciliteren en Zorgen uit te voeren voor de tweede helft van 2023. Bij de aanvraag van de uitkering en de overige gesprekken worden de inwoners wel op alle rechten en plichten gewezen.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het aantal uitkeringsgerechtigden in Deventer is gestegen in plaats van gedaald. In de raadmededeling nader voorlopig budget buig is dit nader toegelicht.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het aantal uitkeringsgerechtigden in Deventer is aan het dalen. Pas eind 2023 is duidelijk of dit aansluit bij het landelijke beeld.Historie
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Alle klanten worden gewezen en ondersteund bij het aanvragen van minimaregelingen. We kunnen nu nog niet zeggen of dit tot een stijging van 10% heeft geleid.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Alle klanten worden gewezen en ondersteund bij het aanvragen van minimaregelingen. We kunnen nu nog niet zeggen of dit tot een stijging van 10% heeft geleid.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Alle klanten worden gewezen en ondersteund bij het aanvragen van minimaregelingen. We kunnen nu nog niet zeggen of dit tot een stijging van 10% heeft geleid.Doelstelling - Participeren in de samenleving
We faciliteren uitkeringsgerechtigden om actief mee te doen in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De participatiemakelaar in de huidige vorm wordt onvoldoende bereikt.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De participatiemakelaar in de huidige vorm wordt onvoldoende bereikt en/of benut. Er zijn tot nu toe slechts 35 klanten doorverwezen door IO en daarna gesproken door de participatiemakelaar. Wel zijn meerdere klanten maatschappelijk actief, al dan niet extra gestimuleerd of begeleid door inkomensconsulenten en werkconsulenten. Binnen faciliteren en zorgen zijn een kleine 200 klanten actief als vrijwilliger. Binnen groeien zijn 80 klanten actief begeleid naar vrijwilligerswerk. Voor de mensen in groeien is dit voor nu het maximaal haalbare, maar is het uiteindelijk wel een opstap in de ontwikkeling naar werk.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Uiterlijk in de 3e kwartaalrapportage 2023 komt er een nieuw plan van aanpak voor pilot basisbaan, dit wordt in samenhang bekeken met de evaluatie van de participatiemakelaar.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Uiterlijk in de 3e kwartaalrapportage 2023 komt er een nieuw plan van aanpak voor pilot basisbaan, dit wordt in samenhang bekeken met de evaluatie van de participatiemakelaar.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Uiterlijk in de 3e kwartaalrapportage 2023 komt er een nieuw plan van aanpak voor pilot basisbaan, dit wordt in samenhang bekeken met de evaluatie van de participatiemakelaar.Doelstelling - Ontwikkelen naar werk
We ontwikkelen de competenties van mensen waardoor zij een plek krijgen op de arbeidsmarkt
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De stand is nu dat we in 2023 een aantal van 92 oude wetters (dit betreft klanten die zijn ingestroomd voor 1-1-2022) begeleiden naar werk, waarvan een deel inmiddels is uitgestroomd naar werk.Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De uitstroom naar werk loopt achter. De dienstverlening binnen groeien wordt geïntensiveerd wat bijdraagt aan de uitstroom naar werk.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De uitstroom naar werk loopt achter. Dit heeft ook een relatie met een hele lage instroom in Matchen, welke normaliter ook vlug uitstromen. Er is een uitstroom van 256 gerealiseerd. De verwachting is dat de ontwikkeling van een verbeterd plan van aanpak inclusief methodische opvolging hiervan tot een hogere uitstroom leidt. Tevens wordt de dienstverlening binnen groeien, met speciale aandacht voor de groep groeien oud, doorontwikkeld en geïntensiveerd. Dit draagt op termijn ook bij aan de uitstroom naar werk. De resultaten van deze extra inzet wordt pas zichtbaar in 2024.Historie
Historie
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
21 | Sociaal domein | Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 74 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 732,60 | 815,40 | 703,20 | 823,90 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
24 | Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | CBS | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 70,60 | 70,60 | 68,40 | 69,30 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
26 | Sociaal domein | Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | CBS | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 2 | 2 | 3 | 3 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
27 | Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 10.000 inwoners | CBS | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 468 | 468 | 349 | 564 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
28 | Sociaal domein | Aantal re-integratievoorzieningen | Aantal per 10.000 inwoners. 15-74 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 14,10 | 14,10 | 22,50 | 25,10 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 75.334 | 94.419 | 96.076 | 1.658 |
Baten | 41.007 | 48.317 | 50.055 | 1.739 |
Voor resultaatbestemming | -34.328 | -46.102 | -46.021 | 81 |
Stortingen in reserves | 0 | 439 | 439 | 0 |
Puttingen uit reserves | 65 | 7.238 | 5.896 | -1.342 |
Na resultaatbestemming | -34.263 | -39.303 | -40.564 | -1.262 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Implementatie nieuw beleidsplan (Inzet op ondersteuning en geldzorgen) | 258 | 233 | -25 |
Compensatie en ondersteuning energiekosten | 3.606 | 0 | -3.606 |
Kindregelingen/ kansen voor kinderen | 40 | 0 | -40 |
Breedoffensief | 165 | 165 | 0 |
Aanvalsplan Buig | 450 | 450 | 0 |
Bijzondere bijstand studenten - energie | 230 | 230 | 0 |
Steun- en herstelpakket schuldenbeleid | 196 | 196 | 0 |
Totaal | 4.946 | 1.274 | -3.672 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | -1.262 |
Saldo budgetoverheveling | -3.672 |
Saldo na budgetoverheveling | -4.934 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €4.934.000)
Het nadeel is te verklaren door de in 2023 reeds betaalde energiekosten ten behoeve van de energietoeslag 2023. De middelen daarvoor zijn in de decembercirculaire 2023 (€5.437.000) beschikbaar gesteld. Het tekort van €1.831.002 wordt gedekt uit deze middelen. De middelen van de decembercirculaire zijn verantwoord op het programma Algemene dekkingsmiddelen, terwijl de budgetoverheveling voor een bedrag van €3.606.000 via het inhoudelijk programma loopt.
Daarnaast is het resultaat binnen schuldhulpverlening €304.000 voordelig. De inzet van apparaatslasten vanuit het team BAD voor de uitvoeringskosten zijn €310.000 hoger. Er is een voordeel op het project belastingdienst toeslagenaffaire van €535.000. De inkomsten voor diverse projecten binnen schuldhulpverlening zijn €158.000 hoger. De inkomsten vanuit het UWV zijn €108.000 voor het jaar 2023. Er is een bedrag van €52.000 gestort in de voorziening dubieuze debiteuren BAD.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 75 | 75 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 132 | 132 |
Saldo | 0 | 0 | 56 | 56 |
GR
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Sallcon (KonnecteD)
GR
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Werkvoorziening voor mensen met een arbeidshandicap, re-integratie van werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Begeleider en bemiddelaar bij gesubsidieerde arbeid. | ||
Financieel risico: | Door de bezuiniging op de rijksbijdrage WSW van 2015 tot en met 2021 worden in het meerjarenperspectief exploitatieverliezen geleden die met inzet van reserves (Sallcon GR en KonnecteD BV tezamen) volgens het Ondernemingsplan 2020 in de eerste jaren nog konden worden afgedekt. Vanaf de begroting 2023 van KonnecteD BV blijkt echter een meerjarig groter exploitatietekort. De beschikbare reserves zijn dan over een aantal jaren niet meer toereikend. | ||
Toelichting: | Sallcon GR is een GR bedrijfsvoeringorganisatie van de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe. De GR heeft haar bedrijfsmatige activiteiten in haar 100% dochteronderneming KonnecteD BV belegd. KonnecteD BV en Sallcon GR tezamen hebben een vrij beschikbaar weerstandsvermogen van €9,6 miljoen, dat kan worden ingezet voor dekking van de nadelige exploitatieresultaten die met name het gevolg zijn van de Rijkskortingen. Uit de jaarlijkse financiële risicoscan van KonnecteD blijkt dat voor financiële risico’s een weerstandsvermogen van €2,5 miljoen aangehouden moet worden. Het vrij beschikbaar weerstandsvermogen van €5,5 miljoen (€8,0 miljoen - €2,5 miljoen) per 31-12-2022 wordt ingezet voor dekking van de eerste jaarschijven van de niet sluitende meerjarige begroting. Het begrotingstekort voor 2023 is €2,0 miljoen. Volgens een meerjarige prognose is het beschikbaar weerstandsvermogen over een aantal jaren niet meer toereikend om exploitatie tekorten af te dekken. | ||
Beleidsvoornemens: | twee deelnemende gemeenten in Sallcon GR, Olst-Wijhe en Deventer, hebben in 2015 besloten dat de infrastructuur van KonnecteD behouden moet blijven vanwege de komst van de bekende en nieuwe doelgroepen, maar dat dit nog uitwerking in hoe en wat vraagt. Maar die uitwerking is complex, ook omdat het onduidelijk is en blijft wat het kabinet qua financiering op de lange termijn voor ogen heeft en concreet beschikbaar stelt en er spelen meerdere belangen een rol voor de toekomst. Daarom hebben beide colleges besloten de opdracht die in september 2023 aan de directeur van KonnecteD was gegeven (raadsmededeling 28-9-2023) aan te passen en onder eigen regie extern advies op te vragen. Zie daarvoor de raadsmededeling van 21 november 2023. Ook in de raadwerksessie van 6 februari 2024 is de raad in brede zin geïnformeerd. Doel is dat in de Voorjaarsnota 2024 een toekomstkeuze voor KonnecteD BV kan worden voorgelegd.In 2023 is de governance van HGB, waarin zowel de gemeente Deventer als KonnecteD BV momenteel ieder 50% aandelenbelang hebben onderzocht. Op 23 januari 2024 heeft het college de voorkeur uitgesproken om het volledige aandeelhouderschap van HGB te krijgen. Met een raadsmededeling is de raad daarover geïnformeerd. Met deze wijziging wil het college een toekomstbestendige, efficiënte en effectieve inrichting van de governance van HGB , gericht op de uitvoering van groenbeheer in de openbare ruimte en waar mogelijk met kansen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Om een wijziging van het aandeelhouderschap te realiseren wordt nader onderzoek gedaan naar de eventuele financiële consequenties, mogelijk ook voor KonnecteD als uittredende aandeelhouder. Later in het jaar wordt de raad daarover geïnformeerd en bij de verdere besluitvorming betrokken. | ||
Contractwaarde 2023: | €16.366.661 (WSW) en €5.080.636 (contractwaarde) | ||
Bijdrage GR 2023: | €60.000 | ||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €14.675.000 | €14.733.000 | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | €6.514.000 | €8.560.000 | Nog niet bekend |
Resultaat: | -€825.000 | -€1.965.000 | -€1.975.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | |||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Werk en inkomen | |
Dashboard Inkomensvoorziening | |
Pdf Werk en inkomen (1.492 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening 2017 - 2020 | 1,5 Mb | |
Bedrijfsplan Konnected | 1,1 Mb | |
Beleidsdocument Sallcon | 0,2 Mb | |
Beleidskader Iedereen Actief! 2015 | 0,6 Mb | |
Herstructureringsplan SW 2014-2020 | 0,6 Mb |