Het bestuursakkoord 'Met lef & liefde voor Deventer' spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is erop gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
2023 in vogelvlucht
In 2023 was onze gemeente continu in beweging:
- Het afgelopen jaar is de organisatie met 60 fte uitgebreid. Dit komt vooral door toegenomen opgaven als woningbouw, gebiedsontwikkeling en energietransitie en nieuwe of tijdelijke regelingen (bijvoorbeeld kinderopvang toeslag, energieregelingen) en toename van aanvragen burgerzaken.
- Ons gemiddelde verzuimpercentage daalde in 2023 naar 4,92%. Dit ligt iets hoger dan het gemiddelde verzuimpercentage in Nederland dat naar 4,6% daalde, gelijk aan onze organisatiedoelstelling. Om hier meer inzicht in te verkrijgen, hebben we in 2023 een verzuimanalyse uitgevoerd en alle leidinggevenden een verzuimtraining aangeboden.
- Veel medewerkers bereikten in 2023 de pensioenleeftijd en verlieten de organisatie. Het borgen van hun kennis is van groot belang, hiervoor werken we aan gemeente breed beleid.
- Het aantrekken van nieuwe medewerkers is lastig vanwege de krappe arbeidsmarkt, waardoor het regelmatig niet mogelijk is om vacatures te vervullen. Hierdoor én door vervanging door ziekte waren we ook in 2023 in veel gevallen genoodzaakt om capaciteit extern in te huren.
- De toename aan grote opgaven vraagt om meer strategische communicatie en participatie, in 2023 is de capaciteit hiervoor versterkt. Daarnaast is er met een eigen trainingsprogramma verder geïnvesteerd in het communicatiever maken van de gemeentelijke organisatie.
- Met het versterken van de strategische communicatie is ook gestart met programma overstijgende communicatie, wat in 2023 heeft geresulteerd in “Duurzaam Deventer”. Een herkenbaar merk en communicatiekapstok voor de verschillende programma’s en projecten die werken aan duurzaamheid, een van de belangrijkste thema’s uit het coalitieakkoord. In 2024 zetten we deze werkwijze voort op andere grote thema’s.
- De interne vraag van de gemeentelijke organisatie naar onderzoek en sturingsinformatie is in 2023 verder gegroeid. Om hieraan te voldoen is de capaciteit versterkt en geïnvesteerd in de verdere professionalisering van informatieproducten en geëxperimenteerd met nieuwe data gedreven oplossingen.
- Inwoners die er met de gemeente niet uitkomen weten de gemeente steeds beter te vinden. Met de komst van een klachtencoördinator in 2023 is geïnvesteerd in de verdere verbetering van klachtbehandeling, maar ook het monitoren en opvolgen van het lerende effect van klachten.
- Het aantal klachten daalde van 248 in 2022 naar 205 in 2023, het aantal was hiermee gelijk aan 2021. In veruit de meeste gevallen is de klacht met een directe actie en/of een goed gesprek opgelost. In 10 gevallen is er een formele beslissing genomen op de klacht. Hiervan zijn drie klachten (deels) gegrond bevonden. Van de klachten in 2023 is 78% binnen de wettelijke termijn behandeld.
- In 2023 heeft de gemeente 340 bezwaarschriften ontvangen, 13 minder dan in 2022. De afname wordt veroorzaakt door minder energietoeslagenbezwaren en minder bezwaren op het gebied van Zorg. Bij vergunningen was er wel sprake van een stijging. 150 bezwaarschriften zijn afgehandeld binnen de ‘Andere Aanpak’, waarbij een gezamenlijke oplossing is gevonden zonder de formele bezwaarprocedure te starten.
DOWR
Op de bedrijfsvoeringsonderdelen Facilitaire Zaken, Inkoop, DOWR-i, Financiële Administratie, Personeels- en Salarisadministratie en Belastingen werkt Deventer samen met de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte.
In 2023 zijn de ICT-prestatieafspraken behaald en zijn een aantal grote ICT-projecten gerealiseerd. Daarnaast was er veel aandacht voor informatieveiligheid. In 2023 is de voorbereiding van de implementatie van het nieuwe financiële systeem gestart en de aanbesteding van het belastingsysteem. Ook de vervanging van de telefooncentrale is als project opgepakt, dit loopt in 2024 door.
Op het gebied van het bewaren, het transparant en openbaar maken en het terug kunnen vinden van data en informatie zijn verschillende wetten in voorbereiding of inmiddels vastgesteld: de Wet Elektronische Publicaties (WEP), de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (Wmebv), de Archiefwet, het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid (TBDTO) en de Wet open overheid (Woo). Vanwege de inhoudelijke verwevenheid pakken we de implementatie van deze wetten in de organisatie in één project (de vijf Wetten) op. Deze aanpak loopt in 2024 door.
In de notitie 'Paragraaf bedrijfsvoering augustus 2021' van de commissie BBV is voorgeschreven dat gemeenten met ingang van 2021 in de paragraaf Bedrijfsvoering aanvullende informatie dienen op te nemen over de rechtmatigheidsverantwoording. Deze informatie is opgenomen in de aparte paragraaf Rechtmatigheid .
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Datagedreven werken
We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening, waardoor we voor minimaal 95% voldoen aan de BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheid)
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - De formatie van de organisatie is op sterkte en medewerkers zijn tevreden
We zoeken continue naar nieuwe mogelijkheden om personeel aan te trekken en zetten in op hun continue ontwikkeling, zodat ze met passie en plezier hun werk kunnen doen.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Solide en betrouwbare bedrijfsvoering
We voeren een solide en betrouwbare bedrijfsvoering, waarmee we voldoen aan wet- en regelgeving
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De aanbesteding van het financieel systeem is in 2023 opgezet en uitgevoerd. Vanwege krapte in capaciteit en omdat een zorgvuldige voorbereiding op de implementatie nodig is, zal de implementatie een jaar later gereed zijn.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De aanbesteding van het financieel systeem is in 2023 opgezet en uitgevoerd. Vanwege krapte in capaciteit en omdat een zorgvuldige voorbereiding op de implementatie nodig is, zal de implementatie een jaar later gereed zijn.Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bestuur en ondersteuning | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | eigen gegevens | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 8,93 | 8,06 | 7,37 | 7,26 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
2 | Bestuur en ondersteuning | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | eigen gegevens | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 8,38 | 7,85 | 7,22 | 7 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
3 | Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten | Kosten per inwoner | eigen begroting | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 925,35 | 782,47 | 700,72 | 666,83 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
4 | Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | Kosten inhuur externen als % van totale loonsom + kosten inhuur externen | eigen begroting | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 17,32 | 15,63 | 14,19 | 13,62 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
5 | Bestuur en ondersteuning | Overhead kosten | % van totale lasten | eigen begroting | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 7,68 | 7,32 | 7,98 | 7,19 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 39.596 | 43.903 | 40.649 | -3.254 |
Baten | 8.931 | 9.972 | 9.428 | -543 |
Voor resultaatbestemming | -30.665 | -33.932 | -31.221 | 2.711 |
Stortingen in reserves | 1.519 | 2.821 | 2.659 | -163 |
Puttingen uit reserves | 1.384 | 2.938 | 1.847 | -1.091 |
Na resultaatbestemming | -30.799 | -33.815 | -32.032 | 1.783 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Werving en Selectie Woningbouw | 20 | 0 | -20 |
Projectbegeleiderspoule | 36 | 0 | -36 |
Teamontwikkeling FC | 78 | 78 | 0 |
Privacy Officer | 37 | 37 | 0 |
I-uitvoeringsplan onvoorzien/klein bier | 52 | 52 | 0 |
Purple HRM | 50 | 0 | -50 |
BAG | 32 | 0 | -32 |
De 5 wetten | 18 | 18 | 0 |
Directiebudget | 252 | 0 | -252 |
Directtiebudget reservering Fin Adm | 73 | 0 | -73 |
Informatieveiligheid | 222 | 222 | 0 |
Contactplatform | 594 | 58 | -537 |
Hybride vergaderen | 57 | 0 | -57 |
Smart city | 200 | 0 | -200 |
Aanbesteding software omgevingswet | 215 | 205 | -10 |
Softwareprojecten | 877 | 763 | -114 |
Totaal | 2.813 | 1.433 | -1.381 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.783 |
Saldo budgetoverheveling | -1.381 |
Saldo na budgetoverheveling | 402 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €402.000)
Personeel en Organisatie (€67.000 nadeel)
Er is naheffing op belaste werkkosten van €87.000. De loonkosten zijn €90.000 lager doordat vacatures voor nieuwe functies later zijn ingevuld. Kosten voor Arbo-advies en werving en selectie zijn hoger en veroorzaken het overige verschil.
Financiën (€87.000 nadeel)
Licht nadeel op loon- en inhuurkosten, externe onderzoeken onder meer voor fiscaliteit en interne controle en kosten betalingsverkeer. Inkomsten dwangbevelen zijn iets lager dan begroot.
Facilitaire zaken (€63.000 nadeel)
Als gevolg van de aanpassing renteomslag van 2,3% naar 1,7% wordt er €203.000 minder rente doorbelast. Het ontstane voordeel wordt via het programma Algemene Dekkingsmiddelen gestort in de generieke weerstandsreserve. Loonkosten zijn €75.000 lager, overige voordelen €5.000. Op energiekosten is een nadeel van €302.000, de reparatie van de noodkoeling MER-ruimte leidt tot een nadeel van €44.000.
Communicatie (€112.000 voordeel)
Kosten voor interne communicatie zijn lager. Loonkosten zijn meer dan begroot gedekt door toerekening aan projecten.
ICT (€311.000 voordeel)
Dit betreft alleen het ICT voordeel op bedrijfsvoering. Het exploitatieresultaat DOWR-ICT is in totaal €824.000. Het aandeel Deventer hierin bedraagt €532.000. Een deel van dit voordeel (kantoorautomatisering en programma-overstijgende ICT-kosten) betreft het programma bedrijfsvoering. ICT.Kosten voor specifieke taakvelden ruimtelijk, sociaal of burgerzaken worden verantwoord op deze programma's.Het ICT-resultaat betreft vooral eenmalig lagere licentiekosten sociaal domein, KCC en applicatie Mylex. Kapitaallasten KCC gaan later in, omdat de implementatie van de nieuwe KCC-oplossing langer loopt. Budgetten voor andere lagere licentiekosten zijn vanaf 2024 ingezet als dekking voor AV-middelen. Van eenmalig beschikbaar gesteld budget voor informatieveiligheid valt in 2023 €125.000 vrij. Bij de personeelskosten zien we dat de kosten voor eigen personeel lager zijn dan begroot. Hier tegenover staan wel hogere inhuurkosten als gevolg van moeilijk invulbare functies, waar extern personeel voor moet worden ingehuurd.
Juridische zaken en inkoop (€115.000 voordeel)
Lagere kosten op inkoopadvisering €36.000, loonkosten €41.000 en vergoeding commissies €13.000, voordeel gegevensbescherming en privacy door later ingevulde vacatureruimte €99.000. Op kosten voor beroep en bezwaar is een nadeel van €74.000
Overige bedrijfsvoering (voordeel €81.000 op dekking overheadkosten).
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 2.149 | 3.539 | 1.750 | -1.790 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 6 | 6 |
Saldo | -2.149 | -3.539 | -1.744 | 1.796 |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Landelijke voorzieningen | |
Pdf Landelijke voorzieningen (1.446 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Arbeidsvoorwaardenregeling | ||
Beleidskader Informatieveiligheid DOWR 2017-2020 | 1,2 Mb | |
Beleidskader privacy en gegevensbescherming | 0,6 Mb | |
Geïntegreerd Uitvoeringsplan Informatieveiligheid 2017-2020 | 1,2 Mb | |
I-Visie DOWR 2018-2022 | 1,0 Mb |