Financiële risico's per Verbonden partij
Circulus Berkel BV | ||||||
Vestigingsplaats: | Apeldoorn | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Website: | ||||||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Entiteit | BV | |||||
Deelnemingspercentage: | 21,83% | |||||
Doel en openbaar belang: | Inname en verwijdering van huishoudelijk- en bedrijfsafval (= marginaal) en stadsreiniging en met re-integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. | |||||
Financieel risico: | De gemeente loopt financieel risico over het geactiveerde aandelenkapitaal in Circulus BV en op het geraamde dividend voor de algemene middelen (dividend Cirec). De aandelen van Circulus BV worden gehouden door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Epe, Zutphen, Doesburg, Bronckhorst, Brummen, Voorst en Lochem. Dochteronderneming CiRec BV is in handen van de gemeenten Apeldoorn en Deventer. Financieel aandachtspunt is een stijging van de kosten voor dienstverlening afvalinzameling (dit leggen we 1 op 1 neer bij onze inwoners, via de afvalstoffenheffing) en reiniging openbare ruimte wegens de fors gestegen energiekosten. Maar wat ook onder druk staat zijn de PMD-inkomsten. | |||||
Toelichting: | Circulus heeft geen winstdoelstelling. Publieke dienstverlening wordt tegen kostprijs gedaan. Circulus is gegroeid naar een weerstandsvermogen dat een solvabiliteits-percentage van 30% vertegenwoordigt (minimaal vereiste vanuit bancaire financiering is 25%) Het belang van Deventer is 21,83%. Dat belang moet ook in de algemene reserve van Circulus BV zijn vertegenwoordigd. Na jaarrekening 2022 van Circulus is dat belang in het eigen vermogen afgerond 19%, waardoor na vaststelling van de jaarrekening 2022 van Circulus geen dividend aan Deventer kon worden uitbetaald. Ook in het meerjarig perspectief tot en met 2026 wordt nog geen dividenduitkering voorzien omdat het belang van 21,83% nog niet in de Algemene Reserve is gerealiseerd. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | In de aandeelhoudersvergadering van 17 februari 2021 is het geactualiseerde Strategieplan van Circulus vastgesteld. De raad is daarover met een raadsmededeling geïnformeerd. De realisatie daarvan zal in jaarplannen worden uitgewerkt en in samenspraak met gemeenten zijn beslag krijgen in de begroting van en de dienstverlening aan gemeenten (voor Deventer: afvalinzameling en reiniging openbare ruimte). In het jaar 2024 zal nogmaals het strategieplan worden aangepast wat betreft grondstoffen. De aankomende jaren zullen de investeringsbedragen toenemen. Deze worden met name veroorzaakt door elektrificeren van het wagenpark, investering in overname containerparken van Gemeenten en aanpassingen in beleid (bijvoorbeeld omgekeerd inzamelen). Hierdoor zal het balanstotaal stijgen. Om te kunnen voldoen aan de solvabiliteitseis van minimaal 25% zal ook het eigen vermogen moeten toenemen. | |||||
Contractwaarde 2023: | €9.513.359 (afval) en €5.738.527 (reiniging) | |||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | Nog niet bekend | |||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €16.180.157 | €17.868.000 | €18.670.000 | |||
Vreemd vermogen | €40.946.764 | €38.525.000 | €41.100.000 | |||
Resultaat | €601.577 | €1.416.000 | €1.352.000 | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €18.400 (€18.400) | |||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
CSV Amsterdam BV | ||||||
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Entiteit | BV | |||||
Deelnemingspercentage: | 0,26% | |||||
Doel en openbaar belang: | Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland is Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (Enexis) en een productie- en leveringsbedrijf (Essent). In 2009 is het productie- en leveringsbedrijf verkocht aan RWE. Daarnaast heeft Deventer in 2014 de aandelen in het afvalverwerkingsbedrijf Attero (voormalig Essent Milieu) verkocht aan Waterland. Uit beide verkopen vloeit de deelneming voort waarin wij aandeelhouder zijn van CSV Amsterdam B.V. (CSV=Claim Staat Vennootschap)CSV heeft drie doelstellingen: a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON (Wet Onafhankelijk Netbeheer); b. namens de verkopende aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. (“Waterland”); c. het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag (€13,5 miljoen) dat op de Escrow-rekening n.a.v. verkoop Attero is gestort. Uiteindelijk doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE.Ad a: De Hoge Raad in 2015 heeft besloten dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd. Ad b: In 2016 is een compromis werd bereikt tussen CSV, Recycleco B.V. en Attero Holding B.V. over betwiste (fiscale) claims alsmede over een belastingteruggave en in april 2020 is een tweede en finale compromis bereikt tussen hiervoor genoemde partijen voor de beëindiging van alle resterende geschillen met betrekking tot betwiste (fiscale) claims, alsmede over een belastingteruggave. Op 21 mei 2020 heeft CSV het resterend vermogen op de Escrow-rekening van €7.951.352,47 ontvangen, welk bedrag vervolgens onder inhouding van €150.000 voor aanvulling van het werkkapitaal volledig is uitgekeerd aan de aandeelhouders. | |||||
Financieel risico: | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €20.000), art 2.:81 BW. | |||||
Toelichting: | ||||||
Beleidsvoornemens 2024: | In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet. Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €210.079 | €0 | €0 | |||
Vreemd vermogen | €13.351 | €0 | €0 | |||
Resultaat | -€102.300 | -€100.000 | €0 | |||
Bron | Jaarrekening | Prognose | Opheffing in 2024 | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €52 (€52) | |||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
Het Groenbedrijf BV | ||||||
Vestigingsplaats: | Deventer | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Leefomgeving | |||||
Entiteit | BV | |||||
Deelnemingspercentage: | 50% | |||||
Doel en openbaar belang: | Beheer, onderhoud, aanleg en vervanging van openbaar groen en zorgen voor een duurzame instandhouding. Sociale onderneming door inzet van mensen met afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. | |||||
Financieel risico: | De ontwikkeling van de tarieven voor de dienstverlening wegens de kostenontwikkeling van het personeelsbestand (waaronder kosten voor instroom van deelnemers vanuit de Participatiewet als ook een seniorenregeling) als ook de inkoopkosten bij derden. Daaronder begrepen de financiële effecten van de energiekostenstijging. | |||||
Toelichting: | De gemeente DeventerDeventer en KonnecteD BV zijn elk voor 50% aandeelhouder in HGB BV. Het Groenbedrijf verzorgt de leefomgeving van de gemeente Deventer en doet dat voor een substantieel deel met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals met WsW medewerkers. HGB draagt daarmee in belangrijke mate bij aan social return. De inzetbare doelgroep verandert. Het aantal werkzame Wsw’ers daalt en de groep deelnemers vanuit de Participatiewet stijgt. De financiering voor deze doelgroepen verschilt en leidt per saldo in de toekomst voor het meerjarige perspectief tot hogere personele kosten en legt daarmee druk op de tariefontwikkeling van het groenonderhoud voor de gemeente. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | Momenteel wordt het dagelijks onderhoud en de reiniging van de openbare ruimte door twee verbonden partijen uitgevoerd: Circulus BV en HGB BV. De uitvoering door twee partijen leidt tot efficiencyverlies en ineffectiviteit. Het college heeft in januari 2024 de voorkeur uitgesproken om de taken door één partij te laten uitvoeren, namelijk HGB BV. Met een raadsmededeling van 23 januari 2024 is de raad daarover geïnformeerd. Om een definitief besluit te kunnen nemen is een transitiemanager aangesteld die in samenwerking met Circulus en HGB een transitieplan opstelt. Ook werkt de directeur van HGB een bedrijfsplan uit zodat het structureel effect voor de gemeente duidelijk wordt. Later in het jaar wordt de raad daarover geïnformeerd en bij de verdere besluitvorming betrokken. | |||||
Contractwaarde 2023: | €9.358.701 (Leefomgeving) + €790.930 (Sport) | |||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €2.033.000 | €1.744.000 | Nog niet bekend | |||
Vreemd vermogen | €2.359.000 | €1.792.000 | Nog niet bekend | |||
Resultaat | €109.000 | €0 | €0 | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €30.000 (€30.000) | |||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
Coöperatie Dimpact ua | ||||||
Vestigingsplaats: | Enschede | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Entiteit | Coöp | |||||
Deelnemingspercentage: | 5,27% | |||||
Doel en openbaar belang: | Het verbeteren en innoveren van gemeentelijke dienstverlening door het gezamenlijk inkopen van ICT-oplossingen en het delen van kennis. | |||||
Financieel risico: | In 2020 is het minimale eigen vermogen in overleg met de RvC en de accountant ingeschat op een bedrag van €1.600.000. Deze inschatting is gebaseerd op het bedrijfsvoeringsmodel zoals Dimpact tot en met 2022 hanteerde. Vanaf 2023 bepaalt een dekkingsmodel per product de deelnemersbijdragen. Het eigen vermogen van de vereniging blijft volgens het Bedrijfsplan 2024 stabiel op circa €2,7 miljoen. Dimpact is op dit moment financieel gezond. Als de leden tussentijds zouden besluiten de vereniging op te heffen, zullen individuele leden zelf een contract moeten afsluiten voor continuïteit van hosting, ontwikkeling en beheer van ICT-systemen. Er is dan een risico op hogere kosten omdat er dan niet meer als collectief over de prijs onderhandeld wordt. Het gaat hier om procesondersteuning die cruciaal is voor onze dienstverlening en bedrijfsvoering. | |||||
Toelichting: | ||||||
Beleidsvoornemens 2024: | Deventer heeft een overeenkomst voor het afnemen van softwaresystemen en hostingskosten van de software. Hieronder vallen het zaaksysteem (e-Suite) en de Burgerzakenmodules. Samenwerken in de vereniging van gemeenten zorgt, naast inkoopvoordeel, voor kennisdeling waardoor de leden elkaar verder helpen. Dimpact is een coöperatieve vereniging, 41 gemeenten zijn lid. Dimpact vertegenwoordigt ruim drie miljoen inwoners. In 2020 is door de leden de strategische koers voor 2020-2025 vastgesteld. Het bijbehorende implementatieplan ‘Doorpakken Nu!’ beschrijft stapsgewijs hoe deze strategie gerealiseerd wordt. We vernieuwen en innoveren zoveel als mogelijk vanuit het gedachtengoed van Common Ground. Het doel is een nieuwe, flexibele en meer gezamenlijke informatiehuishouding. Hiermee kunnen we inspelen op de behoefte aan moderne en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Naast verbeteren en vernieuwen is continuïteit van bestaande dienstverlening een belangrijke voorwaarde. De jaren 2024 en 2025 staan in het teken van de vervanging van de functionaliteiten van het zaaksysteem e-Suite: het project Beyond23. Dit gebeurt innovatief: in componenten, op basis van de common ground techniek. | |||||
Contractwaarde 2023: | €685.928 | |||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €2.747.314 | €2.665.165 | €2.747.314 | |||
Vreemd vermogen | €4.138.786 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Resultaat | €412.234 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Bron | Jaarrekening | Bedrijfsplan 2023 | Bedrijfsplan 2024 | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | ||||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Sallcon (KonnecteD) | ||||||
Vestigingsplaats: | Deventer | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | |||||
Entiteit | GR | |||||
Deelnemingspercentage: | 50% | |||||
Doel en openbaar belang: | Werkvoorziening voor mensen met een arbeidshandicap, re-integratie van werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Begeleider en bemiddelaar bij gesubsidieerde arbeid. | |||||
Financieel risico: | Door de bezuiniging op de rijksbijdrage WSW van 2015 tot en met 2021 worden in het meerjarenperspectief exploitatieverliezen geleden die met inzet van reserves (Sallcon GR en KonnecteD BV tezamen) volgens het Ondernemingsplan 2020 in de eerste jaren nog konden worden afgedekt. Vanaf de begroting 2023 van KonnecteD BV blijkt echter een meerjarig groter exploitatietekort. De beschikbare reserves zijn dan over een aantal jaren niet meer toereikend. | |||||
Toelichting: | Sallcon GR is een GR bedrijfsvoeringorganisatie van de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe. De GR heeft haar bedrijfsmatige activiteiten in haar 100% dochteronderneming KonnecteD BV belegd. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | twee deelnemende gemeenten in Sallcon GR, Olst-Wijhe en Deventer, hebben in 2015 besloten dat de infrastructuur van KonnecteD behouden moet blijven vanwege de komst van de bekende en nieuwe doelgroepen, maar dat dit nog uitwerking in hoe en wat vraagt. Maar die uitwerking is complex, ook omdat het onduidelijk is en blijft wat het kabinet qua financiering op de lange termijn voor ogen heeft en concreet beschikbaar stelt en er spelen meerdere belangen een rol voor de toekomst. Daarom hebben beide colleges besloten de opdracht die in september 2023 aan de directeur van KonnecteD was gegeven (raadsmededeling 28-9-2023) aan te passen en onder eigen regie extern advies op te vragen. Zie daarvoor de raadsmededeling van 21 november 2023. Ook in de raadwerksessie van 6 februari 2024 is de raad in brede zin geïnformeerd. Doel is dat in de Voorjaarsnota 2024 een toekomstkeuze voor KonnecteD BV kan worden voorgelegd. | |||||
Contractwaarde 2023: | €16.366.661 (WSW) en €5.080.636 (contractwaarde) | |||||
Bijdrage GR 2023: | €60.000 | |||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €14.675.000 | €14.733.000 | Nog niet bekend | |||
Vreemd vermogen | €6.514.000 | €8.560.000 | Nog niet bekend | |||
Resultaat | -€825.000 | -€1.965.000 | -€1.975.000 | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Prognose | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | ||||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland | ||||||
Vestigingsplaats: | Zwolle | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Meedoen | |||||
Entiteit | GR | |||||
Deelnemingspercentage: | 9% | |||||
Doel en openbaar belang: | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid van inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland. Vanuit samenwerking in de regio IJsselland wordt uitvoering gegeven aan de Wet publieke gezondheid. Deze richt zich op jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidszorg aan gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. Volgens de wet moeten GGD-en dezelfde gebiedsindeling bevatten als de gemeenten die samen de Veiligheidsregio vormen. | |||||
Financieel risico: | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. Risico's voor de GGD zijn o.a. wegvallen van toeleveranciers, geen of onvoldoende (gekwalificeerd) personeel, schade na beveiligingsinbreuk, juridische procedures, extra inzet medewerkers bij uitbraak infectieziekte, arbeidsconflicten en boventallig personeel bij beëindiging of afnemende activiteiten. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,03 volgens de begroting 2024 voldoende. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein. | |||||
Toelichting: | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 18,3%. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | In de Bestuursagenda publieke gezondheid 2023-2027 staat beschreven waar de GGD IJsselland in nauwe samenwerking met de gemeenten en andere partners vanuit o.a. zorg, welzijn, onderwijs, op inzet. Het gezamenlijke doel is te werken aan een gezonde basis en veerkrachtige samenleving. Vijf thema’s staan centraal. Deze sluiten aan bij de thema’s in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorg Akkoord (IZA); landelijke akkoorden die begin 2023 getekend zijn door VWS, VNG, Zorgverzekeraars, zorgpartijen en GGD’en. De vijf thema’s: gezonde sociale basis, gezond en kansrijk opgroeien, mentale gezondheid, gezonde en duurzame leefomgeving, gezond ouder worden. Er worden verschillende activiteiten uitgevoerd per thema. De koers die is ingezet op inhoud en proces wordt vervolgd. | |||||
Contractwaarde 2023: | €348.00 | |||||
Bijdrage GR 2023: | €4.146.000 | |||||
Subsidie 2023: | €438.000 | |||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €1.705.000 | €1.705.000 | €1.705.000 | |||
Vreemd vermogen | €4.585.000 | €7.669.000 | €7.384.000 | |||
Resultaat | €811.000 | €0 | €0 | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | ||||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
GR Historisch Centrum Overijssel | ||||||
Vestigingsplaats: | Zwolle | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Kunst en cultuur | |||||
Entiteit | GR | |||||
Deelnemingspercentage: | 33% | |||||
Doel en openbaar belang: | CO voert het beheer en advies over gemeentelijke- en rijksarchiefbescheiden en -collecties. Daarnaast zijn er publiekstaken gericht op ontsluiting van de archieven, zoals tentoonstellingen, websites e.d. Dit is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling, aanvullend in een vierjarig activiteitenplan. Naast Deventer zijn Zwolle en de Rijksoverheid (ministerie van OCenW) deelnemer. | |||||
Financieel risico: | Het weerstandsvermogen is toereikend. Het aangekondigde uittreden van het Rijk per 2025 is een mogelijk financieel risico voor CO. | |||||
Toelichting: | ||||||
Beleidsvoornemens 2024: | Binnen de programmalijn erfgoed laat CO Stadsarchief Deventer zich in de beleidsperiode 2021-2024 leiden door één drijvende ambitie: excelleren in het beheer en toegankelijk maken van analoge erfgoedcollecties. Er zijn drie functies die aan de door ons beheerde collecties verbonden zijn: Houdbaar, Bruikbaar en Zichtbaar. De collecties zijn uniek en onvervangbaar en daarom is het een kerntaak om ze zo goed mogelijk fysiek te behouden voor onze en toekomstige generaties. De toegevoegde waarde ontstaat echter vooral als mensen de collecties gaan gebruiken; dat willen we dan ook optimaal faciliteren, zonder drempels en met een stevige nadruk op digitaal. CO is aan het onderzoeken hoe en op welke manier nieuwe huisvesting mogelijk is. Dit project is gestart gedurende 2023. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | €1.144.461 | |||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €2.933.000 | €2.321.000 | €2.359.000 | |||
Vreemd vermogen | €2.796.000 | €2.847.000 | €2.892.000 | |||
Resultaat | €272.000 | €389.000 | €537.000 | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | ||||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
GR Omgevingsdienst IJsselland | ||||||
Vestigingsplaats: | Zwolle | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Milieu en duurzaamheid | |||||
Entiteit | GR | |||||
Deelnemingspercentage: | 8% | |||||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van vergunningverlening, toezicht houden en handhaving van de milieuwetgeving. | |||||
Financieel risico: | De Omgevingsdienst IJsselland maakt een ontwikkeling door: van pionieren naar professionaliseren. Een belangrijk deel van deze ontwikkeling is beschreven in het programma Samen Toekomstbestendig waarin dienst en deelnemers samen optrekken in de verdere ontwikkeling van de OD. Middels deze ontwikkeling is aandacht gekomen voor een professionele bedrijfsvoering, een goede duurzame begroting, het leveren van maximale toegevoegde waarde als dienst en een professionele en efficiënte uitvoering. De uitwerking van het programma leidt tot meerdere financiële effecten welke zijn samengekomen in de begroting 2023. De ontwikkeling van de OD moet leiden tot een betere beheersing van de financiën doordat de bedrijfsvoering en de begroting op orde zijn gebracht. Een toetsing van het weerstandsvermogen heeft niet plaatsgevonden binnen het programma. Naast het programma Samen Toekomstbestendig is in 2023 ook gestart met het ‘Interbestuurlijk programma ter versterking van het VTH-stelsel (IBP-VTH)’. Dit naar aanleiding van een onderzoek van de Cie Aartsen naar het stelsel van omgevingsdiensten. De conclusie is dat geen enkele omgevingsdienst, dus ook OD IJsselland niet, voldoet aan robuustheidseis; voldoende mensen, middelen en mogelijkheden voor daadkrachtige en gerichte uitvoering. | |||||
Toelichting: | Het door de Omgevingsdienst IJsselland (hierna: de OD) in april 2021 gestarte Programma Samen Toekomstbestendig is nagenoeg afgerond. De kaders en uitgangspunten voor een duurzame begroting zijn vastgesteld en vormen de basis voor de begroting 2023 en de herijking van de financiering van de OD. Het vijfde en laatste spoor van het Programma Samen Toekomstbestendig, het verbeteren van de efficiency, is nog niet afgerond en wordt verder inhoud aan gegeven in 2024. De robuustheidseis heeft (mogelijk) tot gevolg dat de bijdrage aan OD IJsselland verhoogd moet worden. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | De begroting ziet op een verdere professionalisering van de Omgevingsdienst IJsselland en het rechttrekken van de scheefgroei tussen de deelnemers onderling. Door de herijkte financieringssystematiek krijgt iedere deelnemer in 2023 waarvoor het betaald heeft. Deze begroting biedt een robuuste basis voor de toekomst van de Omgevingsdienst IJsselland en de dienstverlening aan haar deelnemers. Voor wat betreft het IBP-VTH moet er voor 1 april 2024 een bestuurlijk vastgesteld plan van aanpak worden aangeleverd bij het ministerie van I&W. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | €1.925.000 | |||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €315.690 | €316.000 | €316.000 | |||
Vreemd vermogen | €2.839.867 | €3.374.885 | €3.193.229 | |||
Resultaat | €200.846 | €0 | €0 | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | ||||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
GR Regio Stedendriehoek | ||||||
Vestigingsplaats: | Twello | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Burger en bestuur | |||||
Entiteit | GR | |||||
Deelnemingspercentage: | 22,7% | |||||
Doel en openbaar belang: | Doelstelling van Regio Stedendriehoek is het behartigen van de gemeenschappelijke en regionale belangen van de deelnemende gemeenten. En het samen met belangengroepen, maatschappelijke organisaties en private partijen bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en een versterking van het vestigingsklimaat in algemene zin. Een schone toekomst en een sterk vestigingsklimaat: dat zorgt voor welvaart en welzijn in onze regio. Vanuit deze gezamenlijke drijfveren werken overheden, ondernemers, onderwijs en onderzoek samen in en aan de Regio Stedendriehoek. Er zijn geen gemeentelijke bevoegdheden overgedragen aan de regio. | |||||
Financieel risico: | Het weerstandsvermogen van de regio is niet groot maar toereikend. De financiële risico's zijn beperkt en er is geen lang vreemd vermogen aangetrokken. Mocht de regio onverhoopt niet aan haar verplichtingen kunnen voldoen, moet teruggevallen worden op deelnemende gemeenten. | |||||
Toelichting: | Aan deze GR wordt deelgenomen door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen, Brummen, Epe, Lochem, Heerde en Voorst. De regio verdeelt de kosten over de deelnemende gemeenten via de verdeelsleutel “inwonertal”. Het Deventer aandeel in die kosten is ongeveer 22,7% peildatum januari 2023). Wettelijk is geregeld dat de gemeenten bijspringen als de regio niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Aan de GR nemen 8 gemeenten deel. Het stemrecht is op basis van het inwonertal. Zeggenschap is daarmee 23%. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | In 2024 ligt de prioriteit bij de uitvoering van de Strategische Agenda 2022 – 2030 en het daaruit volgende Uitvoeringsprogramma. In 2023 hebben we een aanvraag Regio Deal (5e tranche) ingediend en in februari 2024 is die gehonoreerd. Het doel van de Regio Deal-middelen is drieledig: (1) het verbeteren van het leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers, (2) het verbeteren van de samenwerking in de regio (triple helix), (3) het verbeteren van de samenwerking tussen rijk en regio. Bij toekenning van de hoogte van de bedragen is door het Rijk een inschatting gemaakt of het voorstel tot een verbetering van de brede welvaart en de samenwerking leidt. Ook is er overwogen of er bij een lager dan gevraagd bedrag nog steeds een waardevolle impuls wordt gegeven aan de opgaven in het gebied. Het Rijk heeft de Regio Stedendriehoek € 20 mln. toegekend. Hiermee is de helft van de aanvraag gehonoreerd. Aan het vervolgproces (toekenning van subsidie aan projecten in de regio) wordt momenteel gewerkt. Daar hoort ook de bespreking met het Rijk bij over hun voorwaarden. Voor de zomer zal dan de definitieve besluitvorming over de Regio Deal plaatsvinden. De gemeenteraad zal hier ook in worden betrokken. Daarnaast werkt de regio, samen met de gemeenteraden, aan de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Dit wordt formeel begin 2024 afgerond (uiterlijk 1 juli 2024). Met de activiteiten in de regio wordt samen opgetrokken met partners uit bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | €302.727 | |||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €146.672 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Vreemd vermogen | €608.883 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Resultaat | €152.515 | €0 | €0 | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | ||||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
GR Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ IJsselland) | ||||||
Vestigingsplaats: | Zwolle | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Jeugd en onderwijs | |||||
Entiteit | GR | |||||
Deelnemingspercentage: | 9% | |||||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten. Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | |||||
Financieel risico: | Financieel risico ten aanzien van de bedrijfsvoeringsorganisatie is zeer beperkt omdat het kleine organisatie betreft met deels personele detacheringen. | |||||
Toelichting: | Er nemen 11 gemeenten deel in de gemeenschappelijke regeling. Zeggenschap is derhalve afgerond 9%. Het financieel aandeel in de begroting is gebaseerd op de maatschappen conform de eerdere verdeling van het rijksbudget voor Jeugd, afgerond 21%. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | Het aankomende jaar gaan gemeenten en het RSJ IJsselland samen met aanbieders, ouders en jeugdigen verder met de uitwerking van belangrijke thema’s in de visie (Regionale Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025), zoals bovenregionale samenwerking, de aanpak van wachtlijsten en het beheersen van de kosten van jeugdhulp. Daarnaast wordt er samengewerkt op bovenregionale thema’s zoals de om- en afbouw van 3-milieusvoorzieningen en JeugdzorgPlus locaties. Per 1 januari 2023 is het nieuwe inkoopmodel in werking getreden. In 2023 wordt er een analyse gemaakt van het kwantitatief en kwalitatief dekkend zorglandschap. Verder ligt de focus op monitoring en het opstellen van een beheersplan voor kosten en kwaliteit van de hulpverlening, aan de hand van het nieuwe inkoopmodel. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | €481.861 | |||||
Subsidie 2023: | n.v.t. | |||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €0 | €0 | €0 | |||
Vreemd vermogen | €558.898 | €0 | €0 | |||
Resultaat | €0 | €0 | €0 | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | ||||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
GR Veiligheidsregio IJsselland | ||||||
Vestigingsplaats: | Zwolle | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Openbare orde en veiligheid | |||||
Entiteit | GR | |||||
Deelnemingspercentage: | 9% | |||||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij wet zijn gemeenten ondergebracht in 25 veiligheidsregio's om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | |||||
Financieel risico: | Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd en opgenomen in de programmabegroting. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen. Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat het weerstandsvermogen €1,18 miljoen zou moeten bedragen. Veiligheidsregio IJsselland heeft op dit moment een weerstandsvermogen van €1,0 miljoen. Dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Aan de hand van ervaringen met risicomanagement de komende jaren pas definitieve uitspraken te doen over de eventuele aanpassing van de hoogte van de aan te houden reserve / weerstandscapaciteit. De zeggenschap in de Veiligheidsregio is 9% en het financieel belang 18,96%. | |||||
Toelichting: | Bij de regionalisering van de brandweer in 2013 werd met instemming van de gemeenteraden besloten tot een verdeelmethodiek op basis van 100% historische kosten. Dat wil zeggen: de kosten van de gemeenten voor brandweer en rampenbestrijding voorafgaand aan de regionalisering. In 2017 is dit aangepast en wordt de bijdrage voor 25% gebaseerd op de bijdrage die de gemeenten vanuit het gemeentefonds krijgen voor brandweer en rampenbestrijding en voor 75% te laten bestaan uit historische kosten. Op aangeven van de gemeenten zal de Veiligheidsregio IJsselland de verdeelsleutel verder toe laten groeien naar de rekenmethode voor de bijdrage uit het gemeentefonds. Met ingang van 2023 zal de verdeelsleutel 50% historie en 50% gemeentefonds zijn. De financiële effecten treden op met ingang van 2023. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | Vanuit de strategische beleidsagenda 2024-2026 wordt gekeken met welke ontwikkelingen in 2024 aan de slag wordt gegaan. De beleidsdoelstellingen zijn op hoofdlijn weergegeven en worden gedurende 2024 verder uitgewerkt en via bestuursrapportages worden de begroting en jaarplannen verder uitgewerkt tot een geheel.
| |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | €8.286.294 | |||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €5.344.966 | €5.089.905 | €4.578.000 | |||
Vreemd vermogen | €33.604.230 | €32.790.000 | €35.046.000 | |||
Resultaat | €33.938 | €0 | €0 | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | ||||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek | ||||||
Vestigingsplaats: | Lochem | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Meedoen | |||||
Entiteit | GR | |||||
Deelnemingspercentage: | 11% | |||||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen via het doelgroepenvervoer. | |||||
Financieel risico: | Organisatielasten en vervoerslasten worden volledig doorberekend aan gemeenten. PlusOV heeft om deze reden geen eigen buffer nodig naast de bestaande reserve voor optimalisatie van de organisatie.PlusOV onderkent in haar paragraaf weerstandsvermogen de volgende risico’s voor het vraagafhankelijk vervoer: Prijs- en volumerisico: Bij het opstellen van de begroting is er vrijwel altijd een prijs-en of volumerisico. De huidige geopolitieke en economische ontwikkelingen maken dat prijseffecten (risico’s) moeilijk zijn in te schatten. De onzekerheid van het prijsrisico is groter dan in de voorgaande jaren. Personeelskosten en brandstofkosten vormen ongeveer 75% van de vervoerskosten. De personeelskosten in de taxibranche (67% van de vervoerskosten) staan onder druk door tekort op de arbeidsmarkt. De kosten voor brandstof (8% van de vervoerskosten) blijven waarschijnlijk hoog en onvoorspelbaar. De verwachtingen van deskundigen over de inflatie variëren van 2,5 tot 5%. Het begrote vervoersvolume in het vraagafhankelijk vervoer heeft een jaarlijkse groei van 7% als uitgangspunt. | |||||
Toelichting: | ||||||
Beleidsvoornemens 2024: | Kadernota 2024: De komende jaren ligt de focus op 1. het verbeteren van processen in de keten Reizigers -> Gemeenten -> PlusOV -> Vervoerders. 2. Het beheersen van de organisatiekosten en 3. het uitwerken van de vraag: op welke manier houden we het doelgroepenvervoer beschikbaar voor mensen voor mensen die voor vervoer afhankelijk zijn van PlusOV. Het uitvoeren van alle ritaanvragen met behoud van een hoge klanttevredenheid wordt een steeds grotere uitdaging. De medewerkers blijven zich onverminderd inzetten om de missie van PlusOV te realiseren: ‘Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is’. | |||||
Contractwaarde 2023: | €1.084..844 | |||||
Bijdrage GR 2023: | €364.335 | |||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €575.539 | €336.389 | €370.000 | |||
Vreemd vermogen | €4.631.140 | €4.124.488 | €3.675.722 | |||
Resultaat | €55.195 | €0 | €0 | |||
Bron | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | ||||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
Bank Nederlandse Gemeenten NV | ||||||
Vestigingsplaats: | Den Haag | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Entiteit | NV | |||||
Deelnemingspercentage: | 0,5% | |||||
Doel en openbaar belang: | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. BNG levert financiële diensten, onder andere kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. | |||||
Financieel risico: | De gemeente Deventer bezit ongeveer 0,5% van de aandelen in deze vennootschap. De andere aandeelhouders zijn gemeenten, provincies en de staat. Het eigenaarschap van deze overheden én het in de statuten verankerde beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan de BNG zeer beperkt is. In lijn daarmee is het gemeentelijk risico op verlies van het ingebrachte kapitaal gering. Van het nominaal aandelenkapitaal van 292.313 aandelen tegen €2,50 is afgerond €60.000 geactiveerd. | |||||
Toelichting: | Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. Het resultaat financiële transacties zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen. De BNG Bank een heeft AAA-rating volgens ratingbureau Fitch en ook Moody's en S&P waarderen de BNG op het hoogste ratingniveau. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | BNG blijft onveranderd het openbaar belang behartigen. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | Nog niet bekend | |||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €4.615.000.000 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Vreemd vermogen | €107.459.000.000 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Resultaat | €300.000.000 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Bron | Jaarrekening | Prognose | Prognose | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €730.782 (€60.650) | |||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
Enexis Holding NV | ||||||
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Entiteit | NV | |||||
Deelnemingspercentage: | 0,26% | |||||
Doel en openbaar belang: | Enexis Netbeheer B.V. (één van de drie werkfondsen van Enexis Holding N.V.) beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor circa 2,9 miljoen elektra - en 2,3 miljoen gas aansluitingen (huishoudens, bedrijven en overheden). Deze verbonden partij draagt bij aan het realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk. Dit belang is verankerd in de statuten van Enexis Holding N.V. waar het doel van de vennootschap omschreven staat als:
Enexis Holding N.V. als geheel zet in op duurzaamheid en innovatie en werkt toe naar een CO2-neutrale energievoorziening en het behouden van een betrouwbare en betaalbare energie-infrastructuur. | |||||
Financieel risico: | Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van bijna 2,9 miljoen elektra aansluitingen (huishoudens, bedrijven en overheden) en 2,3 miljoen gasaansluitingen. | |||||
Toelichting: | De financiële positie van Enexis wordt beïnvloed door effecten van energietransitie en reguleringsmethodiek. Er is veel geld nodig voor het toekomstbestendig maken van de energie-infrastructuur. Enexis moet proactief investeren om sneller duurzame opwek te kunnen aansluiten. Het huidige reguleringskader stimuleert echter niet tot dergelijke investeringen. Extra investeringen tellen namelijk pas in de volgende reguleringsperiode mee bij de vaststelling van de vergoedingen. Door deze vertraging wordt druk gelegd op de financiële ratio’s van netwerkbeheerder Enexis. Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) pleiten netbeheerders daarom voor aanpassing van de reguleringsmethodiek. De periode tussen kosten en vergoedingen moet verkort worden en het moet zeker zijn dat netbeheerders vergoeding ontvangen voor de kosten die zij maken. Dat geldt niet alleen voor de eigen investeringen, maar ook voor de stijgende inkoopkosten van TenneT (de aangewezen netbeheerder van het landelijke hoogspanningsnet in Nederland). Desondanks heeft in Enexis in 2020 besloten tot versterking van het energienetwerk met een investering van €1,9 miljard om daarmee mede de energietransitie invulling te kunnen geven. De extra investeringen mag Enexis met enkele jaren vertraging, over een periode van 40 jaar, doorberekenen in de tarieven voor huishoudens en bedrijven. Deze investeringen moeten wel voorgefinancierd worden. Daarvoor heeft Enexis haar aandeelhouders in april 2020 gevraagd haar eigen vermogen met €500 miljoen te versterken waardoor het onder gunstige voorwaarden vermogen kan aantrekken op de kapitaalmarkt voor de benodigde extra investeringen in het energienetwerk. Eind 2020 heeft de gemeente Deventer besloten deel te nemen aan het verstrekken van een hybride converteerbare aandeelhouderslening voor een bedrag van €1,3 miljoen. Op de lange termijn heeft Enexis door de toenemende uitgaven en de beperkingen van de huidige reguleringsmethodiek nog meer eigen vermogen nodig hebben om de robuuste financiële positie te handhaven. Daarom hebben netwerkbedrijven in 2022 afspraken gemaakt met de Staat over een mogelijke kapitaalstorting in de toekomst. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | De energietransitie is een systeemtransitie die de hele maatschappij aangaat. Om deze transitie te realiseren moet worden overgegaan van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een meer decentraal, duurzaam energiesysteem en op duurzame energiebronnen. Dit vraagt forse aanpassingen in energienetwerk en -dienstverlening. Bovengenoemde doelstellingen en strategieën van Enexis zijn hierop gericht. In de aandeelhoudersvergadering van april 2022 is het Strategie Plan 2022 vastgesteld. Enexis ondersteunt gemeenten in de uitwerking van RES-en (RES= Regionale Energiestrategie). Daarbij geeft Enexis aan dat er nog belangrijke keuzes moeten worden gemaakt omdat er een mismatch is tussen de landelijke en regionale ambities (die in totaal optellen tot ruim boven de klimaatdoelen) en de (snelheid van de) uitvoerbaarheid ervan. Op nationaal-, provinciaal- en RES-niveau moeten keuzes gemaakt worden in de aanpak óf in de tijd. Wat doen we eerst, wat doen we later en wat gaan we niet aanleggen. Meer regie vanuit de overheid is gewenst en met heldere prioriteiten worden de voorwaarden gecreëerd om slimme keuzes te maken voor de inrichting van het energiesysteem van de toekomst. Met het oog op de nieuwe reguleringsperiode met ingang van 2022, waarvoor de ACM bepaalt hoeveel iedere netbeheerder voor diensten bij consumenten in rekening mag brengen, bereidt Enexis een nieuw strategisch plan voor dat wordt vastgesteld in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. De voorbereiding gebeurt o.a. in dialoog met de stakeholders, waaronder de Aandeelhouderscommissie (AHC). ACM reguleert tarieven omdat netbeheerders monopolisten zijn. In de AHC is ook de Vegann (Vereniging van gemeenten aandeelhouders Enexis Noord-Nederland) vertegenwoordigt. Deventer is lid van de Vegann. De gemeenteraad is in december 2022 met een raadsmededeling geïnformeerd over zowel het gaan maken van een afsprakenkader met de Staat (over mogelijke toekomstige deelneming van de Staat in de 3 grote netwerkbedrijven - zoals Enexis - om met een kapitaalinbreng het netwerk te kunnen versterken en uitbreiden) als ook over de verkoopwinst ad €1,1 miljard van de verkoop van dochteronderneming Fudura en die te betrekken bij het dividenduitkeringsbeleid waarover in de AvA van Enexis van april 2023 een besluit heeft genomen. Enexis zal voorlopig geen gebruik maken van de mogelijkheid van deelneming door de Staat omdat Enexis voorlopig financieel zelf in staat is om tot versterking en uitbreiding van het netwerkwerk over te gaan. Dit is mede ook te danken aan de mogelijkheid de verkoopwinst van de verkoop van Fudura in te zetten.. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | Nog niet bekend | |||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €5.441.000.000 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Vreemd vermogen | €4.907.000.000 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Resultaat | €1.300.000.000 | €100.000.000 | €100.000.000 | |||
Bron | Jaarrekening | Prognose | Prognose | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €932.512 (€932.512) | |||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
NV Bergkwartier | ||||||
Vestigingsplaats: | Deventer | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Kunst en cultuur | |||||
Entiteit | NV | |||||
Deelnemingspercentage: | 16,20% | |||||
Doel en openbaar belang: | Aankoop, restauratie en verhuur van monumentale en karakteristieke panden binnen de gemeente Deventer en aangrenzende gemeenten. | |||||
Financieel risico: | Het belang van de gemeente Deventer in deze NV is circa 16,2% van het totale aandelenkapitaal. De andere grote aandeelhouders zijn bank- en verzekeringsinstellingen, beleggingsfondsen en Deventer stichtingen. Het financieel risico van de gemeente beperkt zich tot het ingebrachte aandelenkapitaal. | |||||
Toelichting: | In het Strategische Plan van de NV (vastgesteld in 2017) werd een versterking van de financiële positie in gang gezet. Inmiddels wordt vanaf 2019 weer structureel dividend uitgekeerd. Het meerjarige perspectief van 2021 beschrijft dat de liquiditeit vanaf 2024, naar verwachting, weer ruimte geeft om extra uitkeringen te doen van het resterend achterstallig dividend (over de jaren voorafgaand aan 2019). Naar verwachting zal Deventer 3 x €34.000 (in de jaren 2024, 2025 en 2026) uitgekeerd krijgen. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | Met het verder verstevigen van het financieel fundament volgens het Strategisch Plan en het in 2021 vastgestelde meerjarige plan kan de NV Bergkwartier zich weer nadrukkelijk richten op haar strategische doelen voor behoud (en herontwikkeling) van historisch waardevol erfgoed in de stad en de omgeving. Daaronder begrepen inhaal van achterstallig onderhoud, verwijdering asbest en verduurzaming. Er is eind 2021 een verduurzamingsbeleid vastgesteld. De focus van het verduurzamingsbeleid ligt primair op het beperken van de energievraag, met name door isolatie van daken en zoldervloeren en het isoleren van beglazing. Voor de komende jaren is het de doelstelling om jaarlijks tien woningen in sterke mate te verduurzamen. De zittende huurder betaalt in de regel via een bijdrage en een huurverhoging mee aan een deel van de investeringen. Doordat voor verhuur van niet-monumenten een energielabel vereist is, is er langzamerhand een beeld van de energieprestatie van de woningen. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | Nog niet bekend | |||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €45.021.580 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Vreemd vermogen | €31.887.172 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Resultaat | €807.000 | €609.200 | Niet bekend | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €1.561.004 (€1.561.00) | |||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
NV Centrumgarage Deventer | ||||||
Vestigingsplaats: | Deventer | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Leefomgeving | |||||
Entiteit | NV | |||||
Deelnemingspercentage: | 5% | |||||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van de parkeergarage Sijzenbaan, nabij het winkelgebied van de binnenstad. | |||||
Financieel risico: | Risico is dat het winkelaanbod in de binnenstad afneemt en bezoekersaantal (en de omzet en het resultaat van de centrum garage) terugloopt. | |||||
Toelichting: | De gemeente Deventer bezit circa 5% van de aandelen in deze vennootschap. De overige aandeelhouders zijn binnenstadondernemers en particulieren. In beginsel loopt de gemeente risico op verlies van het ingebrachte risicodragend kapitaal ad €39.600 en op de structurele dividendraming (geraamd is €19.000 maar in voorgaande jaren is meer ontvangen). | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | Het nog aantrekkelijker maken van de parkeervoorziening is en blijft een doelstelling van de NV. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | Nog niet bekend | |||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €1.492.204 | Niet begroot | Niet begroot | |||
Vreemd vermogen | €1.230.078 | Niet begroot | Niet begroot | |||
Resultaat | €859.292 | Niet begroot | Niet begroot | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €39.552 (€39.552) | |||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
NV Deventer schouwburg | ||||||
Vestigingsplaats: | Deventer | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Kunst en cultuur | |||||
Entiteit | NV | |||||
Deelnemingspercentage: | 77,50% | |||||
Doel en openbaar belang: | Aanbieden van een breed en gevarieerd programma van (professionele) podiumkunst voor stad en regio. | |||||
Financieel risico: | In het totale aandelenkapitaal van deze vennootschap van afgerond €420.000 neemt de gemeente Deventer voor €325.260 deel. De andere aandelen zijn in handen van negen Deventer bedrijven en worden in 2023 aan de gemeente overgedragen. Het aandelenkapitaal van de gemeente in de NV is niet geactiveerd. Over dat bedrag loopt de gemeente aldus geen financieel risico meer. De gemeente subsidieert de schouwburg met een substantieel jaarbedrag, subsidie voor zowel de erfpacht van de huisvesting als programmeringskosten. Een substantieel ander deel van de dekking van deze kosten zal uit opbrengsten van de schouwburg moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke maatschappelijke voorzieningen. Het borgen van de continuïteit van de schouwburg is nog steeds een actueel vraagstuk voor de gemeente. In de voorjaarsnota 2023 zijn aanvullende structurele middelen ter beschikking gesteld voor het exploitatie te kort. Daarnaast zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld voor noodzakelijke vervanging en onderhoud. De inzet van deze middelen is afhankelijk van verdere besluitvorming bij de projecten Burgerweeshuis en Onder-1-Dak. | |||||
Toelichting: | Voor aanvulling van het weerstandsvermogen van DS is op basis van de eerdere aanvraag van DS in mei 2019 in de stand van de generieke weerstandsreserve alvast rekening gehouden met het verstrekken van eenmalige subsidie van €260.000. Omdat de schouwburg nog geen sluitende meerjarenbegroting heeft vastgesteld heeft de gemeente nog geen definitief besluit genomen over het aanvullen van het weerstandsvermogen van de schouwburg. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | Voor het kunnen continueren van de schouwburg en kunstcircuit is in de voorjaarsnota €650.000 structureel beschikbaar gesteld. Daarnaast is investeren op korte termijn noodzakelijk om door te kunnen exploiteren. Op 20 december 2023 heeft de raad ingestemd met het raadsvoorstel om de verkenningsfase van het project Podiumkunsten onder 1 dak te starten. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | €2.511.783 | |||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | -€221.356 | Nog niet bekend | Nog niet bekend | |||
Vreemd vermogen | €2.183.157 | Nog niet bekend | Nog niet bekend | |||
Resultaat | €169.268 | €0 | €0 | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €325.360 (€0) | |||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
NV Luchthaven Teuge | ||||||
Vestigingsplaats: | Teuge | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Economie en internationaal beleid | |||||
Entiteit | NV | |||||
Deelnemingspercentage: | 25% | |||||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van een luchthaven voor zakelijke en recreatieve burgerluchtvaart. | |||||
Financieel risico: | Algemeen risico is dat vliegbewegingen achterblijven bij de raming, minder havengelden worden ontvangen en daardoor negatieve exploitatieresultaten worden behaald. | |||||
Toelichting: | De aandelen van deze NV zijn in handen van de gemeenten Apeldoorn (circa 54,5%), Deventer (circa 25%), Zutphen (circa11,5%) en Voorst (circa 8,5%). De NV voorzag in 2023 in haar financiering vanuit een krediet van een private bank van €750.000. Aflossingsmogelijkheden werden in de afgelopen jaren bemoeilijkt door het wegvallen van een vliegschool die in grote mate voor opbrengst landingsrechten zorgde. De omzet herstelt zich de laatste jaren weer langzaam en de NV heeft weer positieve exploitatieresultaten. Herfinanciering van het bankkrediet was nodig per 1-12-2023. Met de verkoop van grond in juni 2023 aan de gemeente Voorst ad €850.000 beschikte de NV over voldoende middelen om het krediet in het najaar van 2023 af te lossen. De gemeente Voorst ontwikkelt de gronden als luchthaven gebonden bedrijventerrein evenals de gronden van de gronden van het zogenaamde Albersterrein dat de gemeente Voorst in 2012 van de NV overnam. Ontwikkeling tot luchthaven gebonden bedrijventerrein is voorwaarde van de gemeente Voorst voor overname van de gronden. Financieel risico voor de NV is dat die ontwikkeling niet zou lukken en de gronden terug geleverd zullen worden. De gemeente Voorst werkt samen met de NV aan een ontwikkelplan. Vanuit de Wet Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) heeft het Rijk Provinciale Staten van Gelderland opdragen een luchthavenbesluit op grond van de Wet luchtvaart te nemen. Provinciale Staten van Gelderland hebben op 8 juni 2022 luchthavenbesluit vastgesteld. In combinatie daarmee moet ook een vergunning volgens de Wet Natuurbescherming worden afgegeven. Dit luchthavenbesluit vervangt de Omzettingsregeling luchthaven Teuge. Het luchthavenbesluit verschilt op een aantal onderdelen van de omzettingsregeling. Onder andere zijn twee banen vervallen, moet het naderende vliegverkeer via het aanvliegpunt naar de luchthaven komen en is de geluidsruimte gehalveerd [- 3 dB(A)-correctie]. Het uitvoeren van valschermvluchten met vliegtuigen in geluid categorie 1 tot en met 4 worden met ingang van 1 januari 2023 beperkt. Daartoe worden 4 dagdelen per maand in het weekend vastgesteld waarop met deze vliegtuigen deze vluchten niet mogen worden uitgevoerd. De luchthaven stelt deze dagdelen vast, in samenspraak met de CRO Teuge en de uitvoerders van valschermvluchten. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | Een Ontwikkelplan voor bedrijventerrein West (meerdere eigenaren), het zogenaamde terrein Albers en herstructurering van het verouderde middenterrein wordt door de NV opgesteld in samenspraak met de aandeelhoudende gemeenten en Ontwikkelingsmaatschappij OostNL, waarin het Ministerie EZ en de provincies Overijssel en Gelderland participeren. De financiële haalbaarheid van het ontwikkelplan wordt nog onderzocht. De uitwerking van een ontwikkelplan heeft enige vertraging opgelopen omdat de NV in de eerste helft van 2023 prioriteit heeft gegeven aan de herfinanciering van de kredietfaciliteit. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €1.442.651 | Nog niet bekend | Nog niet bekend | |||
Vreemd vermogen | €971.250 | Nog niet bekend | Nog niet bekend | |||
Resultaat | €53.737 | €60.000 | €58.000 | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Begroting | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €489.857 (€489.587) | |||||
Garantie 31-12-2023: | €17.750 | |||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
NV Sportbedrijf Deventer | ||||||
Vestigingsplaats: | Deventer | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Meedoen | |||||
Entiteit | NV | |||||
Deelnemingspercentage: | 100% | |||||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | |||||
Financieel risico: | Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstandsvermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme/concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik. | |||||
Toelichting: | De jaarrekening 2022 laat een weerstandsvermogen van afgerond €1,3 miljoen zien. Het beoogd benodigd weerstandsvermogen (vastgesteld in mei 2022 is €1,1 miljoen is daarmee gerealiseerd. Constatering is dat het weerstandsvermogen maar deels liquide beschikbaar is. Voor 2022 is €200.000. Meerjarig groeit het liquiditeitssaldo naar €1,0 miljoen in 2026. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer vastgesteld en gebaseerd op de gemeentelijke beleidskader sport “Samen sporten maakt sterk 2021-2030”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Een visie voor de toekomst van De Scheg is eind 2023 besproken met college en voorgelegd aan de raad voor besluitvorming. De vast te stellen visie wordt de basis voor (vervangings-)investeringen in De Scheg. Zie daartoe ook het college en raadsvoorstel 2023-1026. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | €5.129.004 (inclusief onder andere combinatiefuncties, verenigingsondersteuning, sportstimulering en beheer Sporthal De Uutvlog) | |||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €1.326.157 | €1.494.395 | €1.617.000 | |||
Vreemd vermogen | €17.093.262 | Niet begroot | Niet begroot | |||
Resultaat | €110.193 | €173.379 | €301.000 | |||
Bron | Jaarrekening | Begroting | Prognose | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €90.756 (€0) | |||||
Garantie 31-12-2023: | €1.072.615 | |||||
Lening 31-12-2023: | €12.633.330 | |||||
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV | ||||||
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Entiteit | NV | |||||
Deelnemingspercentage: | 0,26 % | |||||
Doel en openbaar belang: | Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteit Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V., tevens voor 50% eigenaar van EPZ, heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid. Doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE. | |||||
Financieel risico: | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €1.496.822) (art 2.:81 BW). | |||||
Toelichting: | Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ. Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | Opheffing van de BV in 2024. | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | ||||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €1.480.014 | €0 | €0 | |||
Vreemd vermogen | €9.914 | €0 | €0 | |||
Resultaat | -€52.060 | €0 | €0 | |||
Bron | Jaarrekening | Opheffing in 2022 | Opgeheven in 2023 | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €1 (€1) | |||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: | ||||||
Wadinko NV | ||||||
Vestigingsplaats: | Zwolle | |||||
Website: | ||||||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Entiteit | NV | |||||
Deelnemingspercentage: | 2,55% | |||||
Doel en openbaar belang: | Stimulering van gezonde bedrijvigheid (met name in de maakindustrie en zakelijke dienstverlening en logistiek) en daarmee de werkgelegenheid in werkgebied van de aandeelhouders. Wadinko participeert momenteel in twee Deventer bedrijven, DAVO en Auping (op een totaal van 28 participaties). | |||||
Financieel risico: | De gemeente Deventer bezit 2,55% van de aandelen. De overige aandeelhouders zijn 24 gemeenten in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe en de provincie Overijssel. Het risico van de gemeente is zeer beperkt tot het niet-geactiveerde aandelenkapitaal ad €6.100. Het risico is ook gering, ook omdat de actuele waarde van de vennootschapsportefeuille per 31 december 2022 €23 miljoen hoger is dan de boekwaarde (bron: jaarverslag 2022). | |||||
Toelichting: | Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico's. Door interne maatregelen m.b.t. risicobeheersing zijn risico's voor aandeelhouders beperkt. Wadinko participeert in Raden van Commissarissen van participaties opdat daarmee toezicht kan worden gehouden op de directies. Bij participaties die geen Raad van Commissarissen hebben, is met een aandeelhoudersovereenkomst een vergelijkbare situatie gecreëerd. De nettowinst over 2022 bedroeg €12,9 miljoen (over 2021 €8,7 miljoen en over 2020 was dat een nettoverlies van -€3,4 miljoen, voornamelijk veroorzaakt door coronamaatregelen). Het resultaat is in 2022 net als in voorgaande jaren sterk beïnvloed door transactieresultaten op desinvesteringen. Een en ander is van nature verbonden met de doelstellingen van Wadinko namelijk het verstrekken van risicokapitaal. In 2022 is voor €7,1 miljoen geparticipeerd in nieuwe participaties en voor € 6,5 miljoen in bestaande participaties. Door verkoop van participaties en aflossingen is €21,2 miljoen ontvangen. | |||||
Beleidsvoornemens 2024: | Het beleidsplan 2021-2026 is in de AvA van 11 juni 2021 vastgesteld. Wadinko continueert het bestaande beleid met lichte accent verschuivingen. Een aantal SMART doelstellingen is weergegeven: Werkgelegenheid groeit van 4.336 naar 6.000 fte; De actuele waarde stijgt van €95 naar €120 miljoen;De komende 6 jaar handhaving uitkeren dividend. Hoogte dividend is 2% van het eigen vermogen, lichte groei t.o.v. 2015-2020. Voorwaarde uitkering dividend is liquiditeit boven €10 miljoen; Rendement is tenminste 5% op het geïnvesteerd vermogen. De provincie Overijssel heeft in het kader van de Herstel- en transitieaanpak coronacrisis aan Wadinko een leningsfaciliteit beschikbaar gesteld van €10.000.000 tegen 0% ten behoeve van de ondersteuning aan MKB- en familiebedrijven om de negatieve gevolgen van de coronacrisis te beperken en daarmee werkgelegenheid en bedrijvigheid voor Overijssel behouden. In de besteding van deze middelen zullen transities in digitalisering en verduurzaming prioriteit hebben. Wadinko kan de lening in tranches opnemen; in het verslagjaar 2021 is gebruik gemaakt van deze faciliteit voor €1,6 miljoen ten behoeve van een nieuwe participatie. In 2022 is die ongewijzigd gebleven. Bij de bedrijven waarin Wadinko participeert gaan een aantal ontwikkelingen een rol spelen op de resultaatverwachtingen van die bedrijven, bijvoorbeeld de ontwikkeling van de wereldeconomie als gevolg van de oorlog in Oekraïne op de markten (zowel in de inkoop- als de verkoopzijde), schaarste aan gekwalificeerd en ervaren personeel, gebrek aan belangrijke grondstoffen, oplopende levertijden en prijzen. Wadinko zal haar participaties waar mogelijk ondersteunen Het accent komt meer op innovatie en creativiteit te liggen en minder op groei voor de eerstvolgende periode | |||||
Contractwaarde 2023: | ||||||
Bijdrage GR 2023: | ||||||
Subsidie 2023: | ||||||
Dividend 2023: | Nog niet bekend | |||||
Financiële gegevens | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Eigen vermogen | €82.330.586 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Vreemd vermogen | €8.541.798 | Niet bekend | Niet bekend | |||
Resultaat | €12.922.928 | €1.500.000 | €1.500.000 | |||
Bron | Jaarrekening | Prognose | Prognose | |||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €6.100 (€0) | |||||
Garantie 31-12-2023: | ||||||
Lening 31-12-2023: |