Risicobeheer
lnleiding
De belangrijkste risico’s van het geldbeheer zijn het renterisico, liquiditeitsrisico en kredietrisico. Deze paragraaf beschrijft de wijze waarop de gemeente Deventer met deze risico's omgaat en welke normen hierbij gelden.
Renterisico op langlopende financiering
Stijgende rente op de kapitaalmarkt kan leiden tot hogere rentelasten dan is begroot. Dit treedt op bij herfinanciering van aflopende leningen waarbij het verschil tussen de oude en nieuwe rente tot hogere rentelasten kan leiden. Ook een hogere totale schuld zal tot hogere rentelasten leiden. De renterisico’s op de langlopende financieringsmiddelen worden beperkt door de renterisiconorm. Deze (wettelijke) norm bepaald dat de renterisico’s van renteherziening en herfinanciering niet hoger mag zijn dan 20% van de totale lasten op de begroting. Het doel van de renterisiconorm is het spreiden van de renterisico’s van de leningenportefeuille waardoor een verandering in de rente vertraagd doorwerkt in de rentelasten van de gemeente. Om hieraan te voldoen, wordt bij de keuze voor looptijd van de lening een goede spreiding van de aflossingen over de jaren gewaarborgd. De onderstaande tabel maakt inzichtelijk dat in 2023 geen overschrijding heeft plaatsgevonden van deze norm.
(bedragen x €1 miljoen) | ||
---|---|---|
Renteresultaat | Begroting | Jaarrekening |
Renterisico op vaste schuld | ||
1a Renteherziening op vaste schuld (o/g) | 0,0 | 0,0 |
1b Renteherziening op vaste schuld (u/g) | 0,0 | 0,0 |
2 Netto renteherziening op vaste schuld (1a-1b) | 0,0 | 0,0 |
3 Betaalde aflossingen | 16,4 | 16,4 |
4 Renterisico op vaste schuld (2+3) | 16,4 | 16,4 |
Renterisiconorm | ||
5 Stand van de begroting per 1 januari | 455,0 | 455,0 |
6 Het bij ministeriele regeling vastgestelde percentage | 20% | 20% |
7 Renterisiconorm | 91,0 | 91,0 |
Toets renterisiconorm | ||
8 Renterisiconorm | 91,0 | 91,0 |
9 Renterisico op vaste schuld | 16,4 | 16,4 |
Ruimte (+) / Overschrijding (-) (8-9) | 74,6 | 74,6 |
Renterisico op kortlopende financiering
Bij financiering met kortlopende contracten is er onzekerheid over de toekomstige rentelasten. Deventer gebruikt kortlopende financiering daarom alleen om schommelingen in de liquiditeitspositie op te vangen en niet voor het financieren van langlopende investeringen. Ook wettelijk is het gebruik van kortlopende leningen beperkt. De kasgeldlimiet beperkt de toelaatbare omvang van de netto vlottende schuld tot 8,4% van de begrote lasten.
De gemeente heeft een maximaal rekening-courant krediet van €28 miljoen om schommelingen in de beschikbare liquiditeit op te vangen. Hiermee blijft de gemeente binnen de kasgeldlimiet van €38,7 miljoen. Onderstaande tabel maakt inzichtelijk dat dit in het afgelopen jaar ook daadwerkelijk het geval is geweest. Overschrijding van de kasgeldlimiet heeft formele consequenties wanneer dit langere tijd aanhoudt. De provincie dient als toezichthouder op de hoogte te worden gebracht wanneer er in drie opeenvolgende kwartalen sprake is van een overschrijding.
(bedragen x €1 miljoen) | ||||
---|---|---|---|---|
Toets kasgeldlimiet | Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 |
Kasgeldlimiet (8,5% van begrotingstotaal) | 38,7 | 38,7 | 38,7 | 38,7 |
Gemiddelde netto vlottende schuld | -24,1 | -25,4 | -39,0 | -45,0 |
Overschrijding (-) ruimte (+) | 62,8 | 64,1 | 77,7 | 83,7 |
Liquiditeitsrisico
Liquiditeitsrisico is de situatie dat de gemeente niet aan haar financiële verplichtingen kan voldoen door een tekort aan liquide middelen. Dit risico wordt beheerst door kredietruimte aan te houden op de rekening-courant. Overtollige liquide middelen worden aangehouden bij het Rijk (het verplichte schatkistbankieren), het risico op versnippering van geld op verschillende kas- en banksaldi is beperkt. Tot slot is er goede en vlotte toegang tot aanbieders op de geldmarkt waardoor het liquiditeitsrisico zeer klein is.
Schatkistbankieren betekent dat de gemeente wettelijk verplicht is om tijdelijk overtollige middelen (liquiditeitsoverschotten) die boven een wettelijk geregeld saldo (2% van het begrotingstotaal) uitkomen, moet stallen bij het Rijk. De gemeente Deventer heeft dit gewaarborgd door ervoor te zorgen dat een positief saldo op de lopende rekeningen automatisch wordt afgeroomd boven een bepaald bedrag.
Onderstaande tabel laat zien dat in het afgelopen jaar in alle kwartalen is voldaan aan de limiet voor het schatkistbankieren.
(bedragen x €1 miljoen) | ||||
---|---|---|---|---|
Toets limiet schatkistbankieren | Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 |
Toegestaan saldo (2%) van begrotingstotaal)* | 9,1 | 9,1 | 9,1 | 9,1 |
Gemiddeld saldo gemeentelijke rekeningen op dagbasis | 3,1 | 2,8 | 3,4 | 2,5 |
Overschrijding (-) ruimte (+) | 6,0 | 6,3 | 5,7 | 6,6 |
Kredietrisico
De kredietrisico’s zijn beperkt tot situaties waarin een van de partijen waaraan de gemeente leningen heeft verstrekt niet in staat is om deze terug te betalen. In die gevallen ontstaat een risico dat de gemeente de betreffende lening moet afschrijven. Uitzettingen zijn op grond van het Treasurystatuut slechts toegestaan uit hoofde van de uitvoering van een publieke taak waardoor dit risico beperkt is tot de uitgeleende middelen aan hoofdzakelijk verbonden partijen. De tabel in paragraaf 6.6.4 toont de hoofdsom per tegenpartij. Zoals te zien bedraagt het maximale kredietrisico op één partij €12,08 miljoen (Deventer Sportbedrijf).