De aard van de risico’s wordt weergegeven in een risicokaart. Hoe roder de kleur, hoe hoger de prioriteit voor de aanpak van het risico. De risico's worden in het volgende onderdeel toegelicht.
De risico’s uit de risicokaart worden in de volgende tabel toegelicht, de 'positie' is de plaats op de risicokaart. Met 'gevolg' wordt de maximale impact van een risico bedoeld. Alle risico's worden in de berekening voor de benodigde weerstandscapaciteit gewogen met de 'kans' van optreden.
Risico | Kans | Gevolg | Positie | Score | Programma | |
Sociaal Domein (3D's) | Meedoen/Jeugd | |||||
1 | Risico's overschrijdingen in de jeugdzorg - stijging van het volume als gevolg van het woonplaatsbeginsel en de stijging van de kosten voor de duurdere cliënten. | 75% | 1.700.000 | 4-4 | 16 | |
2 | BTW Sport - onduidelijkheid over (tijdelijke) regelgeving. Het risico bestaat dat we een deel van de BTW voor eigen rekening moeten nemen. | 70% | 1.400.000 | 4-3 | 12 | |
Bedrijvenpark A1 | Herstructurering en vastgoed | |||||
3 | Risico vertraging als gevolg van (te late) beschikbaarheid van de netwerken van Enexis. | 40% | 4.500.000 | 3-5 | 15 | |
BUIG | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | |||||
4 | Het risico dat het macro budget BUIG dat het Rijk vaststeld niet toereikend is en/of het aantal clienten dat in Deventer een beroep doet op de bijstand hoger is dan het aantal waarop het Rijk het BUIG budget voor Deventer bepaalt. Het eigen risico bedraag | 35% | 4.400.000 | 3-5 | 15 | |
Mimik | Kunst en cultuur | |||||
5 | Risico dat rente op en aflossing van de verstrekte lening aan MIMIK niet wordt gerealiseerd. | 50% | 600.000 | 3-3 | 9 | |
Omgevingswet | Ruimtelijke ontwikkeling | |||||
6 | Risico op hogere lasten (dan begroot) bij de implementatie van de nieuwe Omgevingswet | 50% | 1.350.000 | 3-3 | 9 | |
Verplaatsing saldonboten | Leefomgeving | |||||
7 | Risico op een mogelijke schadeclaim | 40% | 825.000 | 3-3 | 9 |
De benodigde weerstandscapaciteit wordt berekend op basis van alle gekwantificeerde risico's die niet binnen de budgetten opgevangen kunnen worden, vermeerderd met een minimumnorm voor niet gekwantificeerde overige risico's. Het resultaat van deze berekening is een aan te houden weerstandscapaciteit voor de gekwantificeerde risico's van €13,1 miljoen. Dit wordt verhoogd met de minimumnorm van €5,3 miljoen voor overige risico's waarmee de reële omvang van de benodigde weerstandscapaciteit uitkomt op €18,4 miljoen.
In de onderstaande tabel is de minimumnorm berekend. Voor 2024 is door de stijging van het gemeentefonds en de OZB-capaciteit de minimumnorm met €100.000 gestegen ten opzichte van de begroting.
(bedragen x €1 miljoen) | ||
---|---|---|
Minimumnorm | Geraamd bedrag | Minimumnorm 2% |
Algemene uitkering (gemeentefonds)* in 2024 | 233 | 4,7 |
Verwachte OZB capaciteit 2024** | 32 | 0,6 |
Saldo | 265 | 5,3 |
*)exclusief integratie- en decentralisatie uitkeringen en inclusief inkomstenmaatstaven OZB - obv decembercirculairee 2023 | ||
**)begroting 2024-2027 zie paragraaf lokale heffingen |
In het simulatiemodel wordt rekening gehouden met de mogelijke impact van een risico, de kans dat een risico zich voordoet en de kans dat ze tegelijkertijd voordoen. Dit wordt gesimuleerd in een model waarin de kans van de verschillende combinaties van uitkomsten worden berekend, met behulp van de Monte Carlo-simulatie methode. De uitkomsten zijn te lezen in de volgende grafiek. In 90% van alle simulatie-uitkomsten volstaat een risicoreserve van €13,07 miljoen om de impact op te vangen. De uitkomst is met €0,25 miljoen gedaald ten opzichte van de begroting 2024.