(bedragen x €1)

Heffing

Geraamde opbrengst

Werkelijke opbrengst

Verschil

Verschil in %

Afvalstoffenheffing

12.973.302

12.799.856

-173.446

-1,30%

(bedragen x €1)

Afvalstoffenheffing

Geraamde opbrengst

Werkelijke opbrengst

Verschil

Verschil in %

Basisbedrag

9.248.949

9.258.063

9.914

0,00%

Rest-fractie

3.509.353

3.329.987

-179.366

-5,10%

Toeslag

215.000

211.806

-3.194

0,00%

Totaal inclusief afronding

12.973.302

12.799.856

-173.446

-5,10%

Volume container

Rest-fractie

2023

2022

2021

240 liter

16,06

16,06

16,06

140 liter

9,37

9,37

9,37

50 liter

3,35

3,35

3,35

Uitgangspunt voor de afvalstoffenheffing is 100% dekking van de kosten. Meer of minder opbrengsten worden via de egalisatiereserve afval verrekend met de inwoners. Het afval wordt in de toenemende mate gezien als waardevolle grondstof. Het gescheiden inzamelen van de verschillende afvalstromen voor hergebruik is vanuit duurzaamheid een noodzaak. Diftar werpt nog steeds zijn vruchten af. We zien dat steeds meer inwoners heel bewust omgaan met hun afval.

Het basisbedrag is voor 2023 is vastgesteld op €208,08 per perceel. Rekening houdend met het werkelijk aantal aanbiedingen is in 2023 €12.799.856 ontvangen aan afvalstoffenheffing. Dit levert €173.446 minder aan opbrengsten op. Voornaamste reden hiervoor is het minder werkelijk aantal ledigingen dan was begroot. Vast recht wordt betaald door elk huishouden in de gemeente.

Kostendekkendheid

Recht 2023

Begroot 2023

Realisatie 2023

Afvalstoffenheffing

12.973.302

12.799.856

Toelichting

Begroot 2023

Realisatie 2023

Kosten taakveld

-13.058.207

-13.037.306

Inkomsten taakveld

796.067

867.028

Netto kosten taakveld

-12.262.141

-12.170.279

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-806.329

-820.950

BTW

-1.231.130

-1.231.130

Totale kosten (100%)

-14.299.599

-14.222.359

Opbrengst heffingen

-12.973.302

-12.799.856

Dekking

91%

90%